Skip to content

המס על הבירה: ההכרעה היום

ועדת הכספים בעד מיסוי מוגבר על משקאות עם אחוז כוהל גבוה • מחאת הצרכנים בנושא הגיעה לפייסבוק, וכ-15 אלף בני אדם כבר חתמו על עצומה נגד רוע הגזירה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לקראת ההצבעה על שיעור המס על הבירה שתתקיים היום, יום ד', רוב חברי ועדת הכספים בעד מיסוי מוגבר על משקאות עם אחוז כוהל גבוה מזה של בירה, כך עולה מסיכום הדיון שנערך שלשום. משרד האוצר ורשות המסים ביקשו לקבע את שיעור המס שנקבע באופן זמני, ביוני 2012, על ידי שר האוצר הקודם, יובל שטייניץ, ל-4.19 שקלים לליטר. היצרנים, בגיבוי התאחדות התעשיינים, קראו להחזיר את המס לרמתו הקודמת: 2.18 שקלים לליטר.

היום ההכרעה בקרב על הבירה (באדיבות: Idea go, http://www.freedigitalphotos.net)
היום ההכרעה בקרב על הבירה (באדיבות: Idea go, http://www.freedigitalphotos.net)

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אמר: "ככל שנאגור יותר כספים ממיסים על מוצרים מסוג זה, כך נוכל להימנע מקיצוצים כואבים יותר. תוספת הכנסות של 245 מיליון שקל היא משמעותית מאוד". ח"כ גילה גמליאל (הליכוד-ביתנו): "מבחינת מדיניות, היה עדיף ללא כוהל בכלל, אך מרגע שקיים, צריכה להיות דיפרנציאציה בין משקאות כהילים כבדים לקלים. מעבר לזה, יש לשקול הקלות על יצרנים בפריפריה.

סמנכ"ל בכיר לתכנון וכלכלה ברשות המיסים, ערן יעקב, ציין כי "העלאת המיסוי היא חלק מהמדיניות להקטין את ההשפעות החיצוניות השליליות של הכוהל בדומה לסיגריות. נקבע שעל משקה עם 100% כוהל, ישולם מס קנייה של 84 שקל, ומתוך זה גוזרים באופן ליניארי, שעבור משקה עם 5% כוהל (הממוצע של אחוז הכוהל ברוב הבירות) ישולם מס בשיעור 5% מ-84 שקל. בסופו של דבר, מדובר בהעלאה של המס בשני שקלים לליטר, כלומר 60 אגורות לבקבוק של 330 מ"ל". יעקב ציין עוד, כי "המס על הבירה לא הועלה כבר בשנה שעברה, בעת שהועלה המס על יתר המשקאות החריפים, רק מתוך שכחה של האוצר".

יו"ר ארגון יצרני בירה קטנים, אורי שגיא: "בעקבות הכפלת המס, כל המודל העסקי שלנו קרס. אנחנו עסקים קטנים שמעסיקים עובדים בודדים ומייצרים אלפי ליטרים בחודש, וכולנו ביחד פחות ממיליון ליטר בשנה. למה על יין יש אפס אחוזי מס קנייה? ביין יש הרבה יותר אחוזי כוהל וסיכוי להגדלה משמעותית של הכנסות המדינה. תנו לנו צ'אנס לייצר תעשייה ישראלית איכותית".

ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה): "הביקוש לבירה לא ישתנה משמעותית בעקבות אישור הצו". ח"כ ראובן (רובי) ריבלין (הליכוד-ביתנו): "245 מיליון שקל זה סכום שלא ניתן לזלזל בו, ועלינו לגלות אחריות כשאנו באים לאוצר בדרישה להוריד את העניין הזה. מצד אחר, כשהאוצר החריג את הבירה מהכוהל, עשה זאת בשום שכל, כי יש בה עניין חברתי אוניברסאלי". ריבלין קרא לאוצר לבחון את הדרך לבצע את זה בשלבים.

ח"כ אראל מרגלית (העבודה): "יש לתת הטבה למבשלות צעירות על מנת לעודד אותן. בכלל צריך לעודד עסקים קטנים, ובנוסף יש לתת הטבות למבשלות בפריפריה, גדולות כקטנות". ח"כ סתיו שפיר (העבודה): "שאלת הבריאות נכונה לגבי הסיגריות, אך בעניין הבירה זה הפוך. ירידת הצריכה של בירה מעלה את הצריכה של משקאות כהילים כבדים, וזה דווקא יפגע באוכלוסיות החלשות ובצעירים. אם כבר, יש להעלות את המס על המשקאות היקרים".

מחאת הצרכנים בנושא הגיעה לפייסבוק, וכ-15 אלף בני אדם כבר חתמו על עצומה נגד רוע הגזירה. מארגני המחאה הסבירו כי הבירה היא משקה של כל המעמדות, וכי הכפלת המס תהווה פגיעה נוספת במעמד הביניים הנשחק ממילא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן