Skip to content

מה עושה האובך לדרכי הנשימה

מטופלים רבים מגיעים לבתי חולים בימים אלו עם תופעות של קשיי נשימה ואלרגיה - תוצאה של האבק והחול באוויר. ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בהלל יפה, מסביר כיצד להקל על הנשימה ומה עושים כשזה לא מצליח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מזג אוויר האביך שפוקד אותנו מדי פעם אינו זר לעונה הזו של השנה. רבים מגיעים בתקופת האביב לקבלת טיפול בבתי החולים עם תופעות של קשיי נשימה ואלרגיה – תוצאה של האבק והחול שבאוויר. הגורם לכך הוא האובך – חולות מאפריקה וחומרים נוספים שהם נושאים בתוכם ורוח שמעיפה אותם ישירות לתוך הגרון, העיניים והאף. רוב האנשים מחכים שהאובך יחלוף במהירות ויפנה מקום למזג אוויר אביבי בהתאם לעונה. אבל, דווקא לילדים, נשים בהריון, קשישים וחולים במחלות כרוניות של הנשימה, האובך יכול להיות יותר מתופעה חולפת ובלתי נעימה, אלא תופעה שממש מזיקה לבריאות.

אובך בראשון לציון (צילום: אילנה שקולניק, ויקימדיה)
יותר מתופעה חולפת ובלתי נעימה. אובך בראשון לציון (צילום: אילנה שקולניק, ויקימדיה)

"אובך היא תופעה של הימצאות גרגירי חול ואבק באוויר", מסביר ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה של המרכז הרפואי הלל יפה. "עניין, שבאופן טבעי מקשה במיוחד על ראייה ונשימה סדירה. גם אנשים שלא סובלים בדרך כלל מבעיות נשימה, עלולים למצוא עצמם מתקשים, ולכן במזג אוויר כזה, צריך לדעת להקשיב לגוף קצת יותר מהרגיל".

למה זה קורה?

דרכי האוויר שלנו מורכבים משריר המבצע בשגרה פעולה שאין לנו שליטה עליה. כאשר שריר זה מגורה מחלקיקי אבק או פיח, נגרם כיווץ ועל ידי כך היצרות של דרכי האוויר הקטנות. פעולה זו יוצרת גם שיעול וקוצר נשימה גובר. חלקיקי האבק שחודרים, ראשית, למערכת הנשימה, עלולים לגרום לנזקים שונים, כגון קשיי נשימה, הפרשות מרובות והצטברות של ליחה – עד כדי קוצר נשימה משמעותי.

ד"ר ג'לאל אשקר (צילום: יח"צ)
גם אנשים בריאים יכולים להיפגע. ד"ר ג'לאל אשקר (צילום: יח"צ)

מי נפגע ולמה?

הנפגעים העיקריים במזג אוויר שכזה הם לרוב חולים במחלות כרוניות נשימתיות (אסטמה), תינוקות וקשישים. אבל, מן הראוי לציין, שגם נשים בהריון עלולות להיות פגיעות, ובאופן עקרוני, גם אנשים בריאים בדרך כלל רצוי כי יימנעו מפעילות ספורטיבית מחוץ לבית בימים אלו.

התופעות האופייניות בימים אלו הן:

  1. שיעול טורדני.
  2. היצרות של הסימפונות וציפצופים מעל הריאות.
  3. התקף אסטמה (קל או קשה).

"מופעים קליניים אלו עלולים לגרום בהמשך לזיהום מקומי ותהליך דלקתי", מסביר ד"ר אשקר, "וכמובן, מצב של קוצר נשימה מעמיס על הלב, גורם לפעילות מאומצת שלו ומהווה סיכון גם לסובלים ממחלות לב שונות". תופעות נוספות הן עייפות, כאבי ראש ותחושה כללית רעה. פגיעה אפשרית יכולה להיות גם בעיניים, כמו גם הופעתן של תגובות אלרגיות לחול ואבק".

המלצות לטיפול ומניעה

לדברי ד"ר אשקר, הדבר הנכון ביותר למרבית האנשים, במיוחד לאלו הנמצאים בקבוצות הסיכון, הוא להישאר בבית, לסגור חלונות, ניתן להדליק מזגן בטמפרטורה סבירה, לא לעסוק בפעילות מאומצת ובפעילות ספורטיבית. אם אכן נוצרים קשיי נשימה או מופיעות חלק מתופעות שתוארו לעיל, רצוי לגשת לקבל טיפול תומך או טיפול רפואי – תלוי בחומרת המצב. הטיפול המקובל הוא שימוש באינהלציות שמרחיבות את דרכי הנשימה (הסימפונות) ומסייעות להחזיר את הנשימה לסדרה.

ישנם מטופלים שיזדקקו לטיפול בסטרואידים דרך אינהלציה או פומית (דרך הפה). זאת בהתאם להנחיית הרופא המטפל בלבד. אם נראה כי אין שיפור לאחר הטיפול הראשוני, יש לפנות לרופא המשפחה או למוקד לרפואת חירום בקהילה לקבלת טיפול שחלקו גם תוך ורידי. במקרים חריפים יותר, יש לפנות לקבלת טיפול בחדר המיון של בית החולים הקרוב לשם מתן טיפול תרופתי חריף יותר, וייתכן גם צורך באשפוז והשגחה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן