Skip to content

איין ראנד – פוליטיקה עולמית, ספרות ופילוסופיה

מאז שאובמה נבחר לנשיאות נמכרו 1.5 מיליון עותקים מ"מרד הנפילים" - ראיון חברתי פוליטי ספרותי עם בועז ארד, מנהל מרכז איין ראנד בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ספרה הראשון של איין ראנד, כמעיין המתגבר, פורסם ב-43' ועובד לסרט בכיכובו של גרי קופר. במרכז העלילה ניצב האדריכל הצעיר הווארד רוארק, שמסרב לקבל את תכתיבי החברה, קורא תיגר על האדריכלות המסורתית לטובת המודרניזם ומתעקש על ערכיו. הוא נלחם ובסופו של דבר זוכה בניצחון סמלי על מי שמכונים אנשי החיים המשומשים – בני אדם שחיים על חשבון תבונתם של אחרים. כבר בכמעיין המתגבר ניתן לזהות את סלידתה של ראנד מהקולקטיביזם ואת אהדתה הגלויה לקפיטליזם, אך רעיונותיה של הסופרת התחדדו עוד יותר ב-12 השנים שבמהלכן כתבה את מרד הנפילים, שראה אור ב-57'.

איין ראנד. צילום: יח"צ

מאז שאובמה נבחר לנשיאות נמכרו 1.5 מיליון עותקים ממרד הנפילים, כיצד אתה מסביר את התעוררות של הספר?

באחת הקריקטורות שפורסמו בעקבות בחירת אובמה נראה אובמה מקבל פסלון דמוי אוסקר כאשר עוזרו האישי מלווה את הגשת הפסלון באמירה "זה ממכון איין ראנד עבור קידום הספרים"… כותבי טורים בעיתונות ציינו כי בניגוד לספרים שמכירותיהם גואות בעקבות סרטים שהופקו בעקבותיהם בהוליווד, הספר הזה נמכר יותר בעקבות מדיניות שמתגבשת בוושינגטון.

האמת שמאחורי הבדיחה היא שאיין ראנד תיארה בספר זה את התוצאות הבלתי נמנעות של נטישת עקרונות הקפיטליזם והרציונליות המגולמים בחוקה האמריקנית והשתלטות הקולקטיביזם על החברה. זהו תיאור המזהה את האופן שבו עקרונות באים לידי ביטוי במציאות ופועלים כנבואה המגשימה את עצמה – זהו הכוח ההופך את ספריה לכה פופולריים.

חבר הפרלמנט הבריטי דוגלאס קארסוול סיפר בביקורו האחרון בישראל כי קרא את הספר לאחר שאחד מתומכיו אמר לו: "אם אתה רוצה להבין מה קורה בעולם קרא ספר זה". כאשר מנתחים באופן נכון את העקרונות אין צורך להזדקק לכוח נבואי והתגשמות התחזיות של ראנד מאששת את הכוח הדרמטי של סיפור המתח המרתק שיצרה.

בועז ארד' צילום: יח"צ

כיצד משמשים רעיונותיה של ראנד את הימין האמריקני  כמענה אידיאולוגי למדיניות אובמה?

איין ראנד כתבה במאמרה "זכויות אדם", "הצהרת העצמאות הניחה את העקרונות לפיהם 'להבטחת זכויות אלו, קמו ממשלות לבני האדם'. זה הדבר אשר העניק את ההצדקה היחידה לממשלה והגדיר את תפקידה הנכון: להגן על זכויות האדם על ידי הגנה עליו מפני אלימות פיסית."  לאנשי הימין האמריקני המאמינים בתפקיד מצומצם של הממשלה בחיי הפרט זאת היא הפילוסופיה המסבירה את עמדתם ואת עמדת האבות המייסדים של ארה"ב. לכן אנו רואים את השלטים "מי הוא ג'ון גאלט?" ואת תמונותיה של איין ראנד בהפגנות הימין האמריקני, איין ראנד לא ראתה עצמה כחלק מן הימין, אך הימין כיום מגלה את איין ראנד כמי שחזתה את התהליכים המתרחשים בעשורים האחרונים (לא רק תחת ממשל אובמה).

כיצד השפיע הפילוסופיה של ראנד על הפוליטיקה העולמית?

לפני זמן מה הלכה לעולמה מרגרט ת'אצ'ר שסימלה בדמותה ובחבירתה לרייגן את  קידום החירות בעולם יותר מכל מנהיג אחר בעשורים האחרונים. אפשר לגלות את "אפקט ראנד" בהיסטוריה של רייגן שהיה שותף לראנד ולוולט דיסני ויוצרים רבים אחרים במאמץ לקדם ולהיאבק למען הערכים האמריקניים של יצרנות, קפיטליזם, זכויות אדם ויוזמה בהוליווד ובסרטים שהפיקה בתחילת ואמצע המאה שעברה.

מנהיגים רבים בעולם הושפעו מראנד, לאחרונה התוודענו גם להצהרותיו של המועמד כסגן נשיא ארה"ב פול ראיין בבחירות האחרונות, שסיפר כי כל עוזר בצוות שלו נדרש לקרוא את "מרד הנפילים".

אגב, גם לנו בישראל יש חוב מיוחד לפוליטיקה של רייגן ותאצ'ר. אמנם הפרשנים הפופוליסטים משמיצים אותם, אולם מדינת ישראל זכתה בעקבות מדיניותם של מנהיגים אלו, שנאבקה למען זכויות האדם בעולם בכלל ובברית המועצות בפרט, בעלייה הרוסית שחיזקה אותה מאוד.

מהו הקשר הישראלי של ראנד בישראל?

איין ראנד ראתה בישראל אי של חירות במזרח התיכון, ואף ציינה לא פעם את תמיכתה בה ובמאבקה הקיומי. ייתכן שגם הרקע היהודי שלה ושל רבים ממעגל הידידים הקרוב אליה הוסיף לקרבה לישראל.

הספר "מרד הנפילים" מתאר שביתה של העשירים המתקוממים כנגד עושקם לטובת השכבות החלשות. האם אתה רואה שביתה מסוג זה מתרחשת גם בישראל אי פעם?

ההתקוממות אינה של עשירים, היא של היצרנים, אנשי היד הראשונה הנושאים את החברה על כתפיהם. אנשים אלו מגיעים בכל הסוגים והמינים, לא כולם עשירים, אך  הם מושמצים ומגונים, במיוחד העשירים שבהם הופכים למושא לזלזול והשפלה מאותה חברה לה הם תורמים. השביתה ב'במרד הנפילים' מתרחשת באופן דרמתי ומודגש אך היא קיימת סביבנו, אנו רואים אותה בתנועה ההגירה העולמית של היזמים והיצרנים ממדינות בהם יצירתם אינה מוערכת לכאלו שבהן הם נהנים מיותר חופש, אנו רואים את ה"שביתה" בכל מקום בו אנשים מנוצלים ואינם זוכים להערכה ולהוקרה על מאמציהם ויצרנותם.

ממי שאבה ראנד את השראתה הספרותית? והאם בכלל אפשר להגדיר את ספריה כספרות או כפילוסופיה?

איין ראנד הגדירה עצמה קודם כל כסופרת ולאחר מכן כפילוסופית וציינה בין הסופרים הגדולים שאהבה במיוחד את ויקטור הוגו. היא התייחסה לקשר שבין יצירתה הספרותית לבין שיטתה הפילוסופית באמירה שאם היו יותר פילוסופים כותבים את רעיונותיהם כספרות היינו זוכים בספרות יותר טובה מצד אחד ובפחות פילוסופים גרועים מצד שני. במאמרים רבים שקובצו בספרה "המניפסט הרומנטי" הסבירה ראנד את החשיבות המיוחדת של האמנות בשל היותה כמעין עדשה מרכזת של עקרונות פילוסופיים המדגימה אותם במציאות.  היא ראתה את האמנות, ובכללה גם את הספרות, ככלי ביטוי והמחשה של ערכים פילוסופיים, כלי המאפשר לתפוש ערכים ומושגים מופשטים באופן ישיר כאילו היו נתונים ברמה החושית.

מהו לדעתך סוד הצלחתו של "מרד הנפילים" שנמצא עד היום ברשימות רבי המכר בארה"ב?

מרד הנפילים הוא קודם כל סיפור דרמטי בלשי מרתק. השילוב של הסיפור עם התובנות העמוקות שראנד מציעה על טבע האדם והחברה האנושית מקנה לו את כוחו.

הפילוסופיה "האובייקטיביסטית"  שהציגה ראנד לעולם גררה ביקורות קשות, מבקריה טענו נגדה לחוסר מוסריות ואגואיזם, כיצד אתם מתמודדים עם הביקורות הללו שמופנות כלפיה גם כיום?

רוב מבקריה של ראנד לא הבינו אותה, בוודאי מי שטען נגדה שהיא אגואיסטית וראה בזאת מלת גנאי. תפיסתה המוסרית של ראנד ראתה את היחידה האנושית, הפרט, כערך המקודש ביותר והיא היוותה ומהווה עד היום ניגוד חריף לשלל התפיסות הקולקטיביסטיות המעמידות את החברה, המשפחה, הגזע, הלאום, המעמד והקבוצה מעל לחיי הפרט. האנוכיות הרציונלית שהיא תיארה אין משמעה פגיעה באחרים – משמעותה היא הכרה אמתית בערכך שלך שהינה התנאי המוקדם ליחסים ראויים עם אחרים.

* אריאל אבני הוא תסריטאי ויועץ תקשורת

6 Comments

  1. אופיר לוי
    5 במאי 2013 @ 11:32

    התורה של ראנד היא עוד ניסיון לכפות את עקרונות האבולוציה על אידיאולוגיה. לא יאומן שבמדינת היהודים יש אנשים שלוקחים אותה ברצינות. אידואולוגיות מסוג זה תמיד היו הבסיס לזוועות הגדולות ביותר.
    העובדה שהשלטון הנכחי שלנו מורכב ממעריציה באה לידי ביטוי בהתפרקות החברתית בישראל שהחלה בימי בגין והואצה משמעותית בימי ביביהו.

    • בועז
      28 באוקטובר 2013 @ 7:17

      אתה מבלבל בין האידאולוגיה לבין האבולוציה באופן שמדגים אי הבנה גם לפילוסופיה של ראנד וגם למושג האבולוציה. האגואיזם הרציונלי של ראנד הוא התרופה לקולקטיביזם שהוביל לזוועות עליהן אתה מתריע והאבולוציה היא תהליך טבעי המתייחס לחיים ולא אידאולוגיה ואינה קשורה לפרשנויות המוטעות שאתה מסייע להפיץ בחיבור המטעה הזה לאידאולוגיה.

  2. פנינה כץ
    2 במאי 2013 @ 14:04

    קשה לי להאמין איך פילוסופיה המתאימה לנרקיסיזם של גיל התבגרות יכולה להיות מאומצת על ידי אנשים בוגרים. הרי גם אלן גרינספיין שהיה בחבורת הקולקטיב סביב איין ראנד חזר בו בדיעבד מכל השטויות הנרקיסיסטיות שהיא דגלה בהם . אי אפשר להתבגר בלי לקרוא את האדם האידיאלי על פי איין ראנד אבל לא ניתן להתבגר מבלי לשמוט את התאורייה שלה המאמינה בחברה הדומה לחברה הארית המושלמת על פי היטלר. תיאוריה שאינה מכירה באמפתיה ובאנשים שנולדו עם פגמים היא אנטי סוטציאלית בעליל ואין לה מקום בקרבנו. חבורת המטורללים משה קרוי ושות' הם באמת אלה שבישראל סגדו לה ואף הרחיקו לכת כשנסעו לאוסטרליה להקים מושבה של בני אדם אלילים מהסיגנון של איין ראנד את הסוף שלהם הצפוי אפשר לקרוא בויקפידיה. למה לטרוח ?? מרגרט תאצ'ר רייגן ופול ראיין הם אולי הדמויות שעשו עליהם הכי הרבה קריקטורות. הם לא הפסיקו להביך את עצמם לדעת. ממתי אלה דמויות בעלי אינטלגנציה רגשית?? זה מה שהיה חסר לאיין ראנד, אינטליגנציה רגשית.

    • רן
      3 במאי 2013 @ 13:07

      אינך מבינה את התיאוריה הפילוסופית שלה בכלל.
      אין לזה קשר לחוסר אמפתיות ובוודאי לא לגרמניה הנאצית, הנאציזם מהודק ביותר דווקא לסוציאליזם ולקולקטיביזם.

      מרגרט תאצ'ר ורייגן כל אחד בתורם, עזרו לכך שהמדינות שלהם לא יקרסו, כמו שהן קורסות היום.
      דווקא היה להם אינטלגנציה רגשית, רק שאת חושב שאם אתה אומר שהמדינה לא צריכה לעשות את זה אז אתה אדם ללא רגש – אבל ההפיך הוא הנכון, המנהיג הקורא לחופש הוא המנהיג עם הרגש ולא זה הקורא לניהול החיים ע"י המדינה.

      עזרה לחלשים ולעניים צריכה לעשות בצורה חופשית ללא אקדח המונח על ראשו של משלם המיסים, גם ככה האדם הפרטי יעשה את זה טוב מהממשלה שמבזבזת את רב הכסף על המערכות הבירוקרטיות שלה, במקום לעזור לאנשים.

      • פנינה כץ
        4 במאי 2013 @ 7:20

        אתה צודק. אנני מבינה.
        התיאוריה שלה כל כך פשטנית ושטוחה שגם ילד בגכיל 12 מסוגל להבין.
        אני לא טענתי בכלל מה שמוכיח שלא הבנת את תגובתי. כי התיאוריה שלה קשורה לגרמניה הנאצית. אך זכותי לראות בתיאוריה האליטיסטית שלה אנלוגיה לאליטיזם הארי או כל פילוסופיה אליטסטית. שאין בה מקום לאנשים נעלים מסוגו של הווארד רוארק.
        הקולקטיב לידיעתך התנהל כמו כת לכל דבר ועל פיה ישק דבר כולל החרמת אנשים שלא נראו לה.
        ואני מעדיפה להגיב על העיוורון של מאמינים בפילוסופיה שלה דווקא בציטטה של איינשטיין: "עיקר מהותו וערכו של היחיד אינו בזכות היותו יצור מובדל, אלא בזכות היותו חלק מציבור אנושי גדול."
        כל טוב.

      • פנינה כץ
        4 במאי 2013 @ 7:24

        תיקון-
        אתה צודק. אנני מבינה.
        התיאוריה שלה כל כך פשטנית ושטוחה שגם ילד בגיל 12 מסוגל להבין.
        אני לא טענתי בכלל מה שמוכיח שלא הבנת את תגובתי. כי התיאוריה שלה קשורה לגרמניה הנאצית. אך זכותי לראות בתיאוריה האליטיסטית שלה אנלוגיה לאליטיזם הארי או לכל פילוסופיה אליטסטית. שאין בה מקום לאנשים רגילים אלא מסוגו הנעלה של הווארד רוארק.
        הקולקטיב שהיא ניהלה לידיעתך התנהל כמו כת דתית לכל דבר ועל פיה ישק דבר כולל החרמת אנשים שלא נראו לה.
        ואני מעדיפה להגיב על העיוורון של מאמינים בפילוסופיה שלה דווקא בציטטה של איינשטיין: "עיקר מהותו וערכו של היחיד אינו בזכות היותו יצור מובדל, אלא בזכות היותו חלק מציבור אנושי גדול."
        כל טוב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן