Skip to content

"גבעתי" ציינה 30 להקמתה מחדש

מאז הקמתה המחודשת ב-1983 הוכיחה החטיבה יכולות מבצעיות גבוהות ונטלה חלק במבצעים רבים. מח"ט גבעתי: "גבעתי זה 30 שנה של פעילות ביטחון שוטף בכל הגזרות העיקריות, בלבנון, ביהודה ושומרון ובעזה. זה אזרחים רבים מספור שישנו שינה ערבה בלי לדעת כי זה בזכותם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חטיבת גבעתי ציינה אמש (חמישי) בעצרת חגיגית 30 שנה להקמתה מחדש, בעצרת שהתקיימה באשדוד, העיר המאמצת של החטיבה. העצרת התקיימה במעמד ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, יושב ראש קרן לב"י, מר אשר גולדשלגר, מפקד פיקוד הדרום, אלוף שלמה (סמי) תורג'מן, מפקד חטיבת גבעתי, אלוף-משנה עופר לוי, מפקדה הראשון של חטיבת גבעתי, תת-אלוף (מיל') יהודה דובדבני, משפחות שכולות ואנשי החטיבה בעבר ובהווה.

תרגיל חטיבה בגבעתי (צילום: דו"צ)
תרגיל חטיבה בגבעתי (צילום: דו"צ)

חטיבת גבעתי הוקמה לראשונה בשנת 1947 ולחמה בגבול הדרום שם היוותה כוח מרכזי בבלימת המצרים. בשנת 1956 הוחלט על פירוקה והסבתה לפלוגת מילואים כחלק מהארגון מחדש בצה"ל. ההחלטה על הקמה מחודשת של חטיבת "גבעתי" התקבלה בשנת 1983 כחלק מלקחי מלחמת לבנון הראשונה – מתוך הכרה בצורך בהקמת חטיבת חיל-רגלים, אשר תתמחה בלחימה בגזרה הדרומית.

מאז הקמתה המחודשת הוכיחה החטיבה יכולות מבצעיות גבוהות ונטלה חלק במבצעים רבים. את העצרת פתחה הגברת לאה בן צבי, אימו של סרן רמי בן צבי ז"ל, אשר נפל בשנת 1987 בעת פעילות מבצעית, בהדלקת לפיד זיכרון לזכר נופלי החטיבה מהקמתה ועד ימינו. עוד במעמד זה הוענקו פרסים ליחידות מצטיינות בחטיבה.

ההמנון של גבעתי:

אלוף פיקוד דרום, שלמה (סמי) תורג'מן, בירך את אנשי החטיסה לדורותיהם ואמר: "אנו מציינים היום בגאווה 30 שנה לחטיבת גבעתי. כבר מיום הקמתה ועד ימים אלו פעלו ולחמו לוחמי גבעתי על הבית, הגנו בנפשם, ברוחם ובגופם בכל הגזרות ובכל הגבולות, באזורי הלחימה השונים – ברצועת עזה, בלבנון, ביהודה ושומרון ובגבול סיני. בעשור האחרון החטיבה חתומה על שורת מבצעים נגד הטרור בעזה, בהם נהרגו מאות מחבלים. במבצע עופרת יצוקה הובילה החטיבה את היחידות שפעלו בפיקוד הדרום ובלחימה נחושה ומקצועית הביאה להישג המבצע – פגיעה קשה בטרור והקניית ביטחון ושקט לתושבי הדרום. כך גם היה בחודש נובמבר האחרון במבצע עמוד ענן – זו הייתה חטיבת גבעתי הראשונה והמובילה במקצועיותה להתייצב ולהיות ערוכה לפקודה".

מפקד חטיבת גבעתי, אלוף-משנה עופר לוי, ציין כי "גבעתי זה 30 שנה של זיכרון ומורשת הנופלים, חברים יקרים, שהיו שותפים לדרך ונפלו לאורך השנים בפעילות שגרתית ובלחימה". לדבריו, "גבעתי זה 30 שנה של פעילות ביטחון שוטף בכל הגזרות העיקריות, בלבנון, ביהודה ושומרון ובעזה. זה אזרחים רבים מספור שישנו שינה ערבה בלי לדעת כי זה בזכותם, זה ילדים שהמשיכו לשחק באין מפריע כשלחמנו באויב. זוהי חובתנו וזהו תורנו לעמוד על המשמר".

שם החטיבה – גבעתי – היה למעשה שמו המחתרתי של שמעון אבידן, מפקד חטיבת גבעתי במלחמת העצמאות. גדוד "שקד" היה הגדוד הראשון של חטיבת גבעתי, ואילו גדוד ”רותם“ הוא הגדוד הצעיר מבין שלושת גדודי החטיבה. הדבר שמייחד את גבעתי הוא שהיא חטיבת החי"ר היחידה בה נהוג לקרוא לגדודים בשמותיהם – שקד, צבר, רותם ושועלי שמשון –  במקום במספרי הגדודים.

בשנים האחרונות הוקמה היחידה המיוחדת של גבעתי – רימון. היא הוקמה בעקבות לקחי "עופרת יצוקה" במטרה להתמקד בפעילות בתוואי המדברי של פיקוד הדרום. בגבעתי אחוזי הנשירי הנמוכים ביותר מכל חטיבות החי"ר. 

כשחטיבת גבעתי החדשה הייתה עוד בחיתוליה, עברו חיילי החטיבה קורס צניחה ונעלו נעליים אדומות. בביקורו של הרמטכ"ל, רא"ל משה לוי בבסיס הטירונים של החטיבה, דרש אחד החיילים כומתה ייחודית לחטיבה. הרמטכ"ל דאז קבע: גבעתי תקבל כומתה בהקדם. אחרי שהוחלט על כך שלגבעתי תהיה כומתה משלה – נותרה רק שאלת הצבע. המח"ט הראשון של החטיבה המחודשת, אל"ם דובדבני, הגיע לביתו עם דוגמאות לכומתות וביקש מבנותיו לבחור את הצבע האהוב עליהן. הבנות חרצו – סגול. הבחירה עברה מבחן נוסף אצל חיילים משתי פלוגות בחטיבה, שלהפתעת המח"ט אהבו גם הם את הבחירה הלא שגרתית בצבע הסגול.

המנון החטיבה נכתב על ידי עמוס אטינגר והולחן על ידי אפי נצר. ההשמעה הראשונה, שנערכה לצורך אישור ההמנון לפני עצרת החטיבה הראשונה, בוצעה בנגמ"ש של מפקד החטיבה במהלך תרגיל.

(צילום: דובר צה"ל)
(צילום: דובר צה"ל)

מוזיאון גבעתי, המצוי במצודת יואב, מהווה מרכז מורשת לחטיבת גבעתי וגם ציון היסטורי לבניין המצודה, שהיתה "המפלצת על הגבעה" בגזרת הדרום במלחמת העצמאות. המוזיאון נועד להציג את שיתוף הפעולה בין צה"ל להגנה המרחבית. במוזיאון ישנן שתי תערוכות מקיפות – גבעתי בתש"ח; גבעתי החדשה.

עימאד פארס היה מח"ט גבעתי הראשון שצמח מתוך החטיבה, נוסף על היותו המח"ט הדרוזי הראשון.

יציאת הסדרה "טירונות", בה כיכבה החטיבה הסגולה, העלתה את המוטיבציה לגיוס לחטיבה והרחיבה את השיח הציבורי על החטיבה. מסופר כי הבחירה דווקא בגבעתי נבעה בבקשה של צה"ל עקב שפל בביקוש לשירות בחטיבה.

את האמרה "קשה אבל הוגן" טבע אלוף (במיל) יום טוב סמיה בעת ששימש במפקד החטיבה. משמעות האמרה הייתה ניהול אימונים תובעניים וקשים במקביל לטיפול הוגן וקשוב בלוחמי וחיילי החטיבה. אגב, אלוף (במיל') יום טוב סמיה היה מפקד החטיבה היחיד שבהמשך שירותו הצבאי מונה לתפקיד מפקד פיקוד הדרום.

2 Comments

  1. עירית
    26 באפריל 2013 @ 14:55

    וגם הילדה שלי היתה שם, בתור משקית ת"ש,
    ושמחה לראות שהכתבה הראשונה
    שעולה בגוגל, בנושא העצרת של גבעתי – היא במגפון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן