Skip to content

הבית הלבן מאשר: סוריה עשתה שימוש בנשק כימי

במכתב המופנה לחברים בבית המחוקקים האמריקני הודיע יועץ הנשיא על השימוש הסורי בגז סארין. הבית הלבן: "אם נגיע למסקנה ברורה כי הקו האדום נחצה – נדון עם בעלות בריתנו כדי להחליט באילו אמצעים ננקוט, וכל האופציות על השולחן". בסוריה ניסו אתמול להדוף את הטענות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבית הלבן אישר אתמול (חמישי) כי המודיעין האמריקני מאמין שממשלת סוריה השתמשה בגז סארין בהיקף קטן נגד כוחות המורדים במדינה ושההערכה מתבססת על ראיות פיזיות. שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, אמר כי צבאו של נשיא סוריה, בשאר אסד, ערך שתי תקיפות בנשק כימי.

צבא אסד ערך שתי תקיפות. קרי (צילום: ויקימדיה)
יש ראיות פיזיות לשימוש בנשק כימי. קרי (צילום: ויקימדיה)

במכתב המופנה לחברים בבית המחוקקים האמריקני הודיע יועץ הנשיא ברק אובמה לענייני חקיקה, מיגל רודריגז, על השימוש הסורי בגז סארין ותוכנו מפרט את ממצאי המודיעין בנושא הנשק הכימי. הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, שגם אליו נשלח המכתב אותו כתב יועצו של הנשיא, אמר אמש שעל הנשיא אובמה לתאם תגובה שתמנע מהנשק הזה ליפול לידי קבוצות קיצוניות. "אובמה אמר שאם בשאר אסד ישתמש בנשק כימי, הדבר ישנה את כללי המשחק, שתהיה זו חציית קו אדום. אני חושב שדי ברור שהקו האדום נחצה", אמר מקיין, "אנחנו צריכים שתהיה לנו יכולת מבצעית לאבטח את מאגרי הנשק הכימי הזה. אנחנו לא רוצים שייפול לידיים הלא נכונות, והידיים הלא נכונות שייכות לחלק מהשחקנים במאבק שמתחולל בסוריה". דבריו של מקיין זכו לתמיכה גם מהצד הדמוקרטי.

עם זאת, בבית הלבן אומרים כי ההערכה זו איננה מספיקה, וכי נדרשות עובדות יותר "מהימנות" הנחוצות לאישוש מידע זה. "בהתחשב בסיכון שבהערכה שכזו, ומה שלמדנו לאחרונה, הערכת מודיעין לבדה לא מספיקה, אלא רק עובדות מהימנות שמספקות לנו ודאות יובילו את הליך קבלת ההחלטות שלנו", כתב מיגל רודריגז, יועץ הנשיא, במכתב ששיגר למחוקקים.

בתדרוך בבית הלבן אמר גורם בכיר לכתבי הבית הלבן כי שימוש בנשק כימי "לא מקובל עלינו ולא צריך להיות מקובל על הקהילה הבינלאומית, לכן אנו לוחצים לחקירת האו"ם מקיפה". לדבריו, "הקו האדום שהציג הנשיא הוא שימוש בנשק כימי או העברתו לגורמי טרור. אנו נמשיך לחקור במאמץ רב את הערכות המודיעין שישפיעו על קבלת ההחלטות. אם נגיע למסקנה ברורה כי הקו האדום נחצה – נדון עם בעלות בריתנו כדי להחליט באילו אמצעים ננקוט, וכל האופציות על השולחן… על משטרו של אסד לדעת שאנחנו עוקבים אחריו מקרוב מאוד. אנו נהיה שיטתיים וקפדניים כדי שנוכל לקבוע בדיוק מה קרה. שלא תהיה טעות לגבי מהו הקו האדום של הנשיא. ארה"ב מחויבת לכך שמשטרו של אסד יישא באחריות על המעשים הללו".

מוקדם יותר אמר שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, שמבקר באבו דאבי, כי "הבוקר שלח הבית הלבן מכתב לכמה חברי קונגרס בעניין הנשק הכימי בסוריה. במכתב צוין כי קהיליית המודיעין האמריקנית אישרה במידה מסוימת של ביטחון כי המשטר הסורי עשה שימוש בנשק כימי בקנה מידה קטן בסוריה". הוא הוסיף כי מדובר בגז מסוג סארין.

תא"ל איתי ברון (צילום: דובר צה"ל)
העלה את הנושא לסדר היום. תא"ל איתי ברון (צילום: דובר צה"ל)

יום קודם לכן, הייגל נשאל על הנושא בעקבות דבריו של ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין של צה"ל, תת-אלוף איתי ברון ביום שלישי השבוע, שאמר כי המשטר הסורי עושה שימוש בנשק כימי, בייחוד בגז עצבים מסוג סארין. הוא הגיב כי "חשדות הם דבר אחד, אבל ראיות הן דבר אחר".

בסוריה הזדרזו להדוף אתמול את הטענות האמריקניות והישראליות. שר ההסברה הסורי, עומראן זועבי, אמר במסיבת עיתונאים שקיים בדמשק, כי משטר אסד "לא ישתמש בנשק כזה – גם לא נגד ישראל… גם אם יש לסוריה נשק כימי, ההנהגה והצבא שלנו לא ישתמשו בו – לא נגד סוריה ולא נגד ישראלים".

אסד כבר חצה ת הקו האדום. יו"ר ועדת החוץ של הסנאט האמריקני, רוברט מננדז (מקור: ויקימדיה)
אסד כבר חצה ת הקו האדום. יו"ר ועדת החוץ של הסנאט האמריקני, רוברט מננדז (מקור: ויקימדיה)

בביקורו בישראל בחודש שעבר הזהיר ואמר נשיא ארצות הברית, כי ראיות לשימוש בנשק כימי נגד המורדים בסוריה "ישנו את כללי המשחק". יו"ר ועדת החוץ של הסנאט האמריקני, רוברט מננדז, הצהיר היום כי המשטר של נשיא סוריה, בשאר אסד, "כבר חצה את הקו האדום בשימושו בנשק הכימי". הוא הוסיף כי  כעת על ארה"ב לשקול את כל האופציות – לרבות הכרזה ואכיפה של אזור ללא טיס בסוריה, וחימוש של כוחות האופוזיציה "שנבדקו על-ידינו".  מננדז הוסיף כי על ארצות הברית לפעול כדי להבטיח את נפילת משטר אסד, להביא לתבוסת הקבוצות הקיצוניות ולעליית הדמוקרטיה… "עלינו לעשות כל שאפשר כדי למנוע שימוש בנשק הכימי על-ידי המשטר ולשמור על ביטחון מאגרי הנשק הכימי", אמר מננדז.

1 Comment

  1. פנינה כץ
    26 באפריל 2013 @ 15:27

    אין מצב שאובמה ירצה אי פעם להיראות כל כך מביך ופתטי כמו ג'ורג' בוש שחיפש נשק יום הדין אצל סאדם חוסיין.
    http://www.washingtonpost.com/opinions/eugene-robinson-bushs-legacy-keeps-getting-worse/2013/04/25/2dc44526-add9-11e2-8bf6-e70cb6ae066e_story.html?hpid=z2
    בכל מקרה האמריקאים ממש לא רוצים להסתבך בעוד גיזרה כל כך קונטרוורסאלית כמו סוריה, בעיקר שכבר עושה רושם שתחליפי אסאד כפי שהם נקראים המורדים מורכבים משאריות של אל קעידה ועוד כל מיני טרוריסטים קיקיונים. בקיצור, לא נראה שהאמריקאים למודי אפגניסטן/עירק ירצו להתאבד במה שיישאר מסוריה שהולכת ומצטיירתו כמו לבנון שלפני שלום הגליל – עשרות פלגים, דתות או כאוס אחד גדול.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן