Skip to content

אובמה במשנה זהירות: לוודא את העובדות בקשר לנשק הכימי בסוריה

במקביל, גובר הלחץ המופעל עליו. האופוזיציה הסורית קוראת למועצת הביטחון של האו"ם להתערב במתרחש. אסד, מצידו, עדיין מונע כניסת פקחי או"ם לארצו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, פרסם אזהרה חדשה לסוריה לפיה שימוש בנשק כימי יהיה בגדר "שבירת כללי המשחק". אובמה מתמודד עתה עם לחץ גובר והולך בארה"ב וברחבי העולם להורות על התערבות אמריקנית ישירה במלחמת האזרחים בסוריה.

אלא שאובמה עצמו הוא למוד ניסיון. הוא עצמו היה אחד ממבקרי הפלישה האמריקנית לעיראק ב-2003, שנסמכה על מידע לכאורה שבידי סדאם חוסיין מצוי נשק בלתי קונבנציונלי. כך שגם לאחר שבישראל ובארה"ב פורסמו ידיעות על שימוש שנעשה לכאורה בגן סארין על ידי צבא סוריה נגד המורדים, הודיע היום אובמה כי על וושינגטון לפעול בזהירות ולוודא במדויק אם, כמה ומתי נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה.

הלחץ להפציץ בסוריה גובר. ברק אובמה (מקור: הבית הלבן)
הלחץ להפציץ בסוריה גובר. ברק אובמה (מקור: הבית הלבן)

אובמה הודיע לאחרונה לנשיא סוריה, בשאר אסד, כי כל שימוש בנשק כימי יהיה בבחינת קו אדום והתחייב כי מעשה כזה יביא להתערבות אמריקנית ובינלאומית נמרצת. אתמול נועד אובמה עם מלך ירדן עבדאללה השני בבית הלבן וחזר על דבריו לפיהם לוחמה בגז כימי משמעה "שבירת כללי משחק". "כל אחד מאיתנו, לא רק בארצות הברית אלא בעולם כולו, אינו יכול לעמוד מנגד ולאפשר את השימוש שיטתי בנשק כמו נשק כימי נגד אוכלוסייה אזרחית", אמר.

במימשל האמריקני זוכה זהירותו של אובמה להבנה. "ראינו כבר לא מעט סרטים גרועים בעבר שבהם המודיעין נתפס כמי שדחף לקבלת החלטות מדיניות שהוכחו לאור יום כשגויות", אמר בכיר במשרד ההגנה האמריקני. הבכיר התייחס, כמובן, החלטת מימשלו של ג'ורג' וו. בוש לפלוש לעיראק, שנשענה על ההנחה שמיוצר בה נשק השמדה המוני. החלטה זו הביאה לשמונה שנות מלחמה שבהם נהרגו 4500 חיילים אמריקניים ועשרות אלפי עיראקים.

וכאילו כדי להוסיף על ההתלהטות הפוליטית סביב אובמה, קראה אתמול האופוזיציה הסורית למועצת הביטחון של האו"ם לנקוט בצעדים מיידיים, לרבות הכרזה על סוריה כעל אזור אסור בטיסה. באותן שעות עצמן התבטא ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, כי העדויות המצטברות בנוגע לשימוש שעושה אסד בנשק כימי נגד בני עמו "רציניות ביותר".

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר היום כי הבית הלבן מבקש לקבל עובדות "אמינות ומאומתות" כדי שיוכל לקבוע האם אמנם נחצה הקו האדום שקבעה וושינגטון. "כל האופציות נשארות על השולחן", הדגיש.

ארה"ב תומכת בחקירה שמבצע האו"ם בנוגע לשימוש בנשק כימי בסוריה. דמשק עצמה היא שביקשה לפתוח בחקירה כזו, אלא שמאז העלתה את הדרישה היא מסרבת בעקביות לאפשר לפקחי האו"ם להכינס לתחומי סוריה. היום הודיע דובר מטעם האו"ם כי חוקרים מהארגון החלו כבר באיסוף ראיות על כל מחוץ לסוריה. במקביל, שיגר מזכ"ל האו"ם, בן קי מון, בקשה נוספת לאסד להכניס את הפקחים לארצו.

מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה במרץ 2011 נהרגו בה, לפי הערכות או"ם, למעלה משבעים אלף בני אדם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן