Skip to content

יוארך תוקף הוראת השעה הנוגעת למעצר בעבירות ביטחון

החוק הקיים מאפשר בתנאים מסוימים השהייה בהבאת עצור לפני שופט, מעצר לתקופות ארוכות יותר מבעבירות אחרות, דיון בהארכת מעצר חשוד שלא בנוכחותו ועוד. הממשלה מבקשת להאריך את הוראת השעה עד ל-31 בדצמבר 2014, בנוסח הקיים, על מנת שבתקופה זו תקיים ועדת החוקה דיונים בהצעת חוק המאבק בטרור, שיחליף את הוראת השעה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת תדון מחר בהארכת תוקפה של הוראת השעה המסדירה הוראות מיוחדות הנוגעות למעצר חשוד בעבירות ביטחון. 

החוק הקיים מאפשר בתנאים מסוימים השהייה בהבאת עצור לפני שופט, מעצר לתקופות ארוכות יותר ממעצר חשוד בעבירות אחרות, דיון בהארכת מעצר חשוד שלא בנוכחותו, הגבלת הגשת בקשה לעיון חוזר וערר בנוגע למעצרו. בנוסף, החוק מחייב את שירותי הביטחון להגיש לוועדה דו"ח חצי שנתי על השימוש שעושים שירותי הביטחון בחוק זה. הדוח האחרון בנושא הוגש לוועדה בחודש ינואר השנה, ע"י שר המשפטים דאז יעקב נאמן. 

הפגנה בשטחים לשחרור עצירים מנהליים (צילום: סוכנות מען)
הפגנה בשטחים לשחרור עצירים מנהליים (צילום: סוכנות מען)

בשנת 2006, עם סיום המשטר הצבאי ברצועת עזה, חוקק החוק כהוראת שעה לשנה. בשנת 2007 הוארכה הוראת השעה בשלוש שנים נוספות. בשנת 2010, ביטל בית המשפט העליון את סעיף 5 לחוק, סעיף שהתיר מעצר חשוד, בתנאים מסוימים, שלא בנוכחותו. בסוף שנת 2010, חוקקה הכנסת את תיקון להוראת השעה, בו האריכה אותה בשנתיים נוספות, עם תיקונים מהותיים, שלטעמה של הוועדה ענו על הערות השופטים שדנו בחוק. מטרת התיקונים הייתה לערוך איזון חדש בין הזכות לחרות, לבין האינטרס להגן על ביטחון המדינה.  

בשל הבחירות לכנסת ה-19 הוארך אוטומטית תוקפה של הוראה השעה, והיא עתידה לפוג ב-5 במאי 2013. כעת מבקשת הממשלה להאריך את הוראת השעה, עד ליום 31 בדצמבר 2014, בנוסח הקיים, על מנת שבתקופה זו תקיים הוועדה דיונים בהצעת חוק המאבק בטרור. הצעת החוק שאושרה בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן