Skip to content

עמותת ידיד לאוצר: פיצוי למשפחות חד-הוריות

עמותת ידיד מזהירה: קיצוץ בקצבאות ללא פיצוי יביא לעשרות אלפי משפחות חד-הוריות לאבד את קורת הגג. העמותה קוראת לשר האוצר לפצות משפחות חד-הוריות ומשפחות מעוטות הכנסה. בין ההצעות: תיקון חוק המזונות, הגדלת הסיוע בשכר דירה והרחבת מענקי הלימודים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איור: olovedog / freedigitalphotos.net)

"חלק נכבד מאוכלוסיית האמהות החד-הוריות נעזרת בכספי הסיוע בשכר דירה על מנת שתוכלנה לשכור קורת גג ראויה לילדיהן. סכומי הסיוע אינם עולים בקנה אחד עם יוקר מחירי הדיור ולכן, אם יקוצצו קצבאות הילדים יש לפצות את האוכלוסייה הזו, כדי שלא נעמוד בקרוב בפני מצב בו עשרות אלפי משפחות ייזרקו מבתיהן", כך מזהירה עמותת ידיד את שרי האוצר, הרווחה והכלכלה במכתב דחוף ששלחה אליהם הבוקר ושהעתקים ממנו נשלחו לחברי ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. 

"אנו מתנגדים לקיצוץ בקצבאות הילדים", כתב לשרים סמנכ"ל ידיד, רן מלמד. "יחד עם זאת, אם אכן יבוצע קיצוץ שכזה אנו סבורים שיש להחריג ממנו או לכל הפחות לפצות אוכלוסיות מעוטות הכנסה ואוכלוסיות יחודיות כגון משפחות של הורים יחידים על הפגיעה הקשה בהכנסה השוטפת שלהן שהיא ממילא נמוכה וכפופה לחסמים בירוקרטיים רבים".

בין ההצעות עליהם מצביעים בעמותת ידיד: הסרת חסמים בתחומי יכולת ההשתכרות למקבלות מזונות מהביטוח הלאומי, הגדלת הסיוע בשכר דירה, העלאת התקרה המזכה במענק הכנסה (מס הכנסה שלילי) והרחבת מענק הלימודים. 

ב"ידיד" חוזרים על עמדתם כי אם יקוצצו קצבאות הילדים יש מקום לבחון את האפשרות להפוך את הקיצוץ להלוואה אותה תחזיר הממשלה לילדים כמענק "פותחים עתיד", בהגיעם לגיל 18 או 21

ההצעות שנשלחו לשרים:

ביטול חסמי המזונות בביטוח הלאומי – ביטול התקרה המונעת השתכרות של אמהות חד-הוריות מעל סכום של 600 שקל בחודש מבלי שהכנסתן תפחית מדמי המזונות שהן מקבלות מהביטוח הלאומי. ההצעה היא, שאם יקוצצו הקצבאות, יש להחיל פיצוי זה קודם כל על האוכלוסייה שמקבלת כיום מזונות מהביטוח הלאומי, בצורה זו אין מדובר בתוספת כספית כלשהי לתקציב המדינה. 

סיוע בשכר דירה – הגדלת הסיוע בשכר דירה. חלק נכבד מאוכלוסיית האמהות החד-הוריות נעזרות בכספי הסיוע בשכר דירה. סכומי הסיוע אינם עולים בקנה אחד עם יוקר מחירי הדיור ולכן, אם יקוצצו קצבאות הילדים, יש לפצות את האוכלוסייה הזו, כדי שלא נעמוד בפני מצב בו עשרות אלפי משפחות יזרקו מבתיהן.

מענק לימודים – הגדלת מענק הלימודים המשולם לאמהות חד-הוריות מידי שנה לפני תחילת שנת הלימודים, כך שישולם באופן שוויוני (אותו גובה סכום) במשך כל שנות הלימוד (היום משולם סכום של כ-1,300 שקל בשנה לילדים בכיתות א'-ו', מחצית מזה לילדים בכיתות ז'-ח' וכלום לילדים בכיתות ט'-י"ב).

מענק הכנסה (מס הכנסה שלילי) – הגדלת התקרה המזכה אם חד-הורית עובדת במענק הכנסה. המדובר בקבוצה של חד-הוריות שאינן מסתפקות בשכר מינימום או קצת למעלה ממנו אלא מבקשות להתקדם בעבודה ולהשתכר כמה שיותר, כדי לכלכל את ילדיהן בכבוד. נשים אלה מצליחות במקרים שונים על ידי הגדלת משרתן או עבודה בשתי משרות להגיע לסכומים הנעים בין 7,000 ל-9,000 שקל ברוטו. סכומים אלה למשפחה בת מפרנס אחד אינם מספיקים, מצד אחד, ומצד שני – גבוהים מכדי לזכות את החד-הורית במענק הכנסה.

פותחים עתיד – עמותת ידיד מציעה שאם אכן יבוצעו קיצוצים בקצבאות הילדים הדבר יתבצע בדרך של הלוואה. הכוונה למעין מלווה ביטחון, שיוחזר לילדים בעוד עשר, 12 או 18 שנים, עם ריבית והצמדה כמו סוג של אגרות חוב, וכך תתאפשר להם פתיחת דלת לעתיד מבטיח ושוויוני. ההלוואה תינתן למדינה בדומה למתווה המוצע בהצעת החוק שהונחה באחרונה מחדש על שולחן הכנסת. בצורה שכזו, גם אם יהיה קיצוץ, הכסף יישאר בקופה ולא יילך לאיבוד, אלא ימשיך וישמש כביטחון עבור הנערים והנערות שכל כך זקוקים לנקודת זינוק עם הגיעם לבגרות.

[related-posts title="עוד בנושא חד-הוריות"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן