Skip to content

ארצות הברית מעודדת טרור ונלחמת בו

הפיגוע בבוסטון, מצער ונורא ככל שיהיה, נובט על קרקע פורייה של תיעוב מהול בפחד מארה"ב ועל שובל של דם ששפכה המעצמה הכל-יכולה ברחבי העולם, בידיה או בידיהם של עושי דברה. האם זה פלא שהשנאה ליצרנית הטרור הבינלאומית הופכת במקרים מסוימים לטרור שמכוון נגדה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הידיעה על הפיגוע במרתון של בוסטון תפסה אותי בהפתעה: הייתה זו הפעם הראשונה בחיי שפיגוע טרור נגד אזרחים משאיר אותי אדיש. חשתי צער רב על הקורבנות החפים מפשע, ביניהם ילד בן שמונה שנפל קורבן למעשה נתעב. הצטערתי, אבל לא מצאתי עצמי מתרגש, והסיבה לכך היא פשוטה למדי – ארצות הברית נושאת באחריות ישירה ועקיפה לאובדן חייהם של חפים מפשע רבים כל כך בכל רחבי הגלובוס. היא גם אחראית לדיכויים של בני אדם רבים מספור בעשרות השנים האחרונות.

אחרי שמשטרת בוסטון לכדה את המחבל השני, שנותר בחיים, ראיתי ב-CNN את מצהלותיהם המגוחכות של התושבים שיצאו מבתיהם, שבתוכם צוו להסתגר, לאחר תום המרדף. היה משהו פתטי ומשעשע משהו בשירת ה-USA-USA-USA של האמריקנים ברחובות. הם אינם מבינים שהמדיניות שמנהלת ממשלתם לאורך שנים היא המביאה עליהם את האסונות האלה. טוב היה אילו במקום לחגוג את תפיסת המחבל המתועב (עניין מבורך בפני עצמו) היו אזרחי ארצות הברית יוצאים לרחובות למחות על מדיניות הממשל.

בשנה-שנתיים האחרונות צמחה בליבי סלידה נוראה כלפי המדיניות האמריקנית. איני שונא את האמריקנים כעם, חלילה, אלא את המדיניות שמובילים הממשלים האמריקניים – כמעט בלי הבדל – בעשורים האחרונים. המדיניות האמריקנית היא צבועה ודו-פרצופית, המשקרת לאנשים וטוענת לבעלות בלעדית על זכויות האדם והדמוקרטיה בעולם. ארצות הברית טוענת שהיא-היא השוטר הטוב, המגן על ביטחון תושבי העולם באשר הם. צידה השני של מדיניות זו מביא לשמחה סמויה ולסיפוק לנוכח הטבח המתחולל בסוריה, ולא לפעול רק כי זה האינטרס שלה.

הפנים, אמנם, פני אובמה, אך הקול – קולו של בוש (ושל כל קודמיו)

ציפיתי ממנו ליותר. ברק אובמה

מהנשיא אובמה, כאדם שחור, אני תמיד מצפה לגילוי אנושיות רבה יותר, תוצאה של הדיכוי השיטתי של השחורים בארצות הברית הלבנה והגזענית לאורך ההיסטוריה המודרנית. מנשיא שחור כאובמה, ציפיתי ליותר. במשך שנים, כשדיברתי עם אבי, עם סבי ועם בני משפחה אחרים, כולם מבוגרים ועתירי ניסיון ממני, והגענו לשוחח על ארצות הברית והעולם, תמיד אמרו לי משפט אחד: "לא חשוב מי הנשיא של ארצות הברית, ולא חשוב אם הוא דמוקרט או רפובליקני – המדיניות תהיה אותה מדיניות". מסתבר שהמבוגרים צדקו, ואני למדתי את הלקח, גם אם  מעט באיחור. איני רואה כל הבדל בין ג'ורג' וו. בוש לבין ברק אובמה. הפנים, אמנם, פני אובמה, אך הקול – קולו של בוש (ושל כל קודמיו).

תושבים רבים ממדינות רבות סבלו ועודם סובלים ממדיניות הדמים של ארצות הברית. מדיניות של רצח, של מחנק כלכלי ושל עוד דרכים שונות ומשונות בהן הממשל האמריקני פגע ופוגע במדינות רבות בעולם. אומרים שמי שגר בבית זכוכית, אסור לו לזרוק אבנים. על פי אותו ההיגיון, מי שפוגע ומדכא, אל לו להיות מופתע אם פוגעים בו בדרכים נתעבות.

אינני בעד מה שקרה בבוסטון, אבל אני יכול להבין את השנאה לארצות הברית; אינני בעד מעשה טרור, אבל אני מצליח להבין מה מנחה את האנשים האלה. אכן, רבים מהם הם אנשים בעלי שנאה דתית קיצונית ונתעבת. אבל אם נזנח את סוגיית הדת, אפשר לחזור לסוגיית הדיכוי. בהקשר זה, כדאי לזכור מה שאמר פעם בראיון שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק: "לו הייתי צעיר פלסטיני – קרוב לוודאי שהייתי מצטרף לארגון טרור".

ספקית הנשק מספר 1 בעולם, שכוחות צבא שלה פרושים בכל נקודה בעולם, וכשבכוונתה להשקיע עשרה מיליארד דולר בתחזוקה ובשדרוג הנשק הגרעיני שלה המוצב בעולם, תוך שהיא מתנגדת נחרצות לנשק גרעיני איראני, מתקשה לעורר אצלי רחמים או הזדהות עם כאבה הלאומי. אני כואב את מותם של חפים מפשע כבני אדם, ללא קשור לזהותם, אך אני סבור כי על האומה האמריקנית לערוך חשבון נפש מעמיק ולשנות את דרכיה באופן קיצוני, כדי שתוכל לומר בכנות ובביטחון שלאיש אין שום אינטרס לפגוע בה.

[related-posts title="מאמרים נוספים מאת הילאל עאדל"]

1 Comment

  1. eli
    13 בינואר 2014 @ 15:50

    לא הצלחתי למצוא את האופציה לתגובה בפוסט שפרסמת על מסעב יוסף, אז הרשה לכתוב לך כאן, בנוסף לנושאים נוספים. לדעתי אתה כותב דברים שמסיתים עם שלם נגד עם שני, מדוע מסעב יוסף נחשב לבוגד? ונגיד שהוא לא היה מתנצר, זה היה משנה את דעתך? הנ"ל לדעתי הוא הגיבור האמיתי של האינתיפאדה האחרונה, לא שרון ולא ערפאת, שני מנהיגים לוחמניים, בנוסף לנשיא לוחמני, ג'ורג וו בוש, שלא פחדו ממלחמות. מסעב יוסף מנע ממחבלים לרצוח יהודים חפים מפשע, והראה את הפנים השפויות של הצד הפלסטיני. ערפאת חיפש תירוץ לפתיחת האינתיפאדה, והוא תיכנן את כולה. הוא שיחק משחק כפול: מולנו אמר שהוא מגנה את הפיגועים, ומול עמו אמר כל הכבוד. אין לי הגדרה אחרת לתת לו חוץ מטרוריסט…מלבד זאת, האיש היה אחד מהשקרנים הכי גדולים בהיסטוריה, אפילו במקום לידתו הוא שיקר. אני כיהודי תומך בדו קיום, קירוב לבבות והפסקת שפיכות דמים בין שני העמים. ממשלת ישראל תמיד הגיעה לטובת העם שמעבר לגדר, אך אותו עם הוכיח פעם אחר פעם שאינו מעוניין בקיומנו. האנשים שנקראים "פליטים" למעשה אינם פליטים יותר, כיוון שהאלו שברחו מכאן כבר רובם לא איתנו…כל אלו מחוץ לשטחי ארץ ישראל, הקוראים לעצמם פליטים פלסטינים, אינם אלא אזרחי המדינות בהן הם נמצאים, ושם מקומם. זו הייתה הטקטיקה של ערפאת- פיצוץ דמוגרפי שימאיס עלינו היהודים את החיים איתכם, ואז כמו שתמיד אומרים מתגשם עיקרון ה" יהודים לים". ההגדרה "פלסטיני" הוא פוליטית בלבד, לכל בן מיעוטים במדינת ישראל הזכות לראות את עצמו כישראלי או פלסטיני או כל דבר אחר. אני מתגאה בחיילים הנוצרים שמתגייסים, מדוע זה מפריע לכם? ועוד יותר מרתיח אותי, שגברת חנין זועבי, בשיא טיפשותה, חושבת שהיא מייצגת את כולם ועוד מעזה לקרוא להם פלסטינים. עוד יותר מעצבן לשמוע אותה אומרת "שיוויון", כשהכוונה שלה למעשה אחרת לגמרי. מספיק יש שתי מדינות מעבר לגדר- זאת שבעזה וזאת שברמאללה. זו חוצפה לדעתי לבקש שהמדינה תבטל את סמליה היהודים, בעוד באיו"ש היהודים שחיים שם נחשבים למתנחלים. זו הסיבה, אדוני, שממשיכים את הבנייה בהתנחלויות…בהסכמי שלום שני צדדים צריכים לעשות ויתורים כואבים…ישראל שיחררה אסירים רוצחים כתנאי למו"מ, אבו מאזן יצטרך להתמודד עם זה שבונים בשטחו. אני רוצה מאוד לשמוע את הצד שלך, בלי סתירות, ורק להגיד את האמת ורק את האמת לאמיתה. מהי מפת פלסטין האמיתית?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן