Skip to content

השוק בכפר קאסם: ההתעללות נמשכת

ארנבים דחוסים אחד על השני בלי יכולת לנשום בתוך כלובים קטנים עם מים מעופשים וללא מזון; תרנגולות וציפורים מצופפים בתוך כלובים, רומסים זה את זה; גורי כלבים עם גרון ניחר, יונים, דגים, צבי ים, ברוזים, אפרוחים - כולם כלואים בכלובים בצפיפות נוראה ובחום גדול. משרד החקלאות: נפתחו עשרות תיקי חקירה ‎
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ארנבים דחוסים אחד על השני בתוך כלובים קטנים עם מים מעופשים וללא מזון - השוק בכפר קאסם. (צילום: תנו לחיות לחיות)
ארנבים דחוסים אחד על השני בתוך כלובים קטנים עם מים מעופשים וללא מזון - השוק בכפר קאסם. (צילום: תנו לחיות לחיות)

בשבת החולפת שוב ביקרה המנכ"לית של עמותת תנו לחיות לחיות, יעל ארקין, בשוק בעלי החיים שבכפר קאסם. היא נסעה לשם להשקות ולטפל בבעלי החיים שנצלים בחום הנורא,

שכן מזה שנים שהשוק הזה פועל באותה הדרך: ארנבים דחוסים אחד על השני בלי יכולת לנשום בתוך כלובים קטנים עם מים מעופשים וללא מזון; תרנגולות וציפורים מצופפים בתוך כלובים רומסים זה את זה; גורי כלבים עם גרון ניחר, יונים, דגים, צבי ים, ברוזים, אפרוחים – כולם כלואים בכלובים האחד על השני בצפיפות נוראה ובחום גדול.

יונים בכלוב. בעלי-החיים חשופים לרעשים חזקים ולהצקות מצד הקהל הגודש את המעברים. (צילום: תנו לחיות לחיות)
יונים בכלוב. בעלי-החיים חשופים לרעשים חזקים ולהצקות מצד הקהל הגודש את המעברים. (צילום: תנו לחיות לחיות)

חלק מהחיות נמצאות בשמש ללא מחסה. טיפה של מים אין בכלוב וללא ספק חלק מבעלי החיים לא שורדים את היום.

בתנו לחיות לחיות טוענים שמשרד החקלאות שוב מתעלם. "הוגשו כל כך הרבה תלונות נגד השוק הזה, אבל אף אחד שם לא עושה כלום", אומרת הדוברת, אתי אלטמן.

עורך דינה של תנו לחיות לחיות, עו"ד יוסי וולפסון, אומר כי תנו לחיות לחיות הגישה ב-16 בינואר השנה תביעה נגד שלושה סוחרים מרכזיים בשוק בעלי-החיים בכפר קאסם. "תנו לחיות לחיות מבקשת צו מניעה שיאסור עליהם לסחור בבעלי-חיים. התביעה הוגשה בעקבות תחקיר מקיף של ארגון פטרואה, שחשף התעללות קשה ושיטתית בבעלי-חיים בשוק. בעקבות התחקיר, קיימה הכנסת דיון בהתעללות בשוק, ופקחי משרד החקלאות ואף שרת החקלאות עצמה הגיעו למקום. אלא שההתעללות נמשכת".

לדברי עו"ד וולפסון, שניים מהסוחרים מסרו בכתב ההגנה שלהם על הביקורות של משרד החקלאות. לפיהם היתה ביקורת ב-16.6.2012 (אחרי שהנושא עלה בתקשורת ובכנסת) וביקורת חוזרת ב-26.1.2013. "לא רק שהביקורת אינן תכופות – אלא שהן אינן ביקורות, אלא נעשות בעיניים עצומות", הוא טוען.

ילדה רחומה משקה גורי כלבים המצופפים בקרטון על הרצפה בשוק בכפר קאסם. (צילום: תנו לחיות לחיות)
ילדה רחומה משקה גורי כלבים המצופפים בקרטון על הרצפה בשוק בכפר קאסם. (צילום: תנו לחיות לחיות)

בתמונות שצולמו על ידי תנו לחיות ליותר בשבת, אפשר למצוא בכל צילום הפרות חמורות של תקנות צער בעלי-חיים: צפיפות שמעבר למקסימום (הגבוה כשלעצמו) שבתקנות; העדר אביזרים מכל סוג ומין שנחוצים לבעלי-החיים לביטוי התנהגות טבעית (התקנות מחייבות לתת מקומות מסתור, ולבעלי-חיים שזה רלוונטי להם – אפשרות להתחפר, לטפס) ועוד.

שוק בעלי-החים בפר קאסם: פצועים, חולים, גוססים

מדי שבת מתקיים בכפר-קאסם שוק, שחלקו מוקדש לממכר בעלי-חיים, כאשר הסוחרים מגיעים מרחבי הארץ. הסוחרים נגדם הוגשה תביעה הם מצפון תל-אביב, מחולון ומלקיה. ה"סחורה" היא של יצורים חיים ונושמים: כלבים, חתולים, תרנגולים, יונים, שלווים, תוכים לסוגיהם ועוד.

לפי עדות תנו לחיות לחיות, בעלי-החיים מוחזקים בתת-תנאים אכזריים ובלתי חוקיים. הם כלואים בצפיפות קשה – לעתים מכסים כמרבד חי את קרקעית הכלוב או הקרטון המאולתר שבו הם מוחזקים. כלובים רבים נמוכים מדי – לעתים באופן שמונע עמידה זקופה. לא פעם נקשרים עופות ברגליהם בלי יכולת תנועה. בעלי-החיים חשופים לרעשים חזקים ולהצקות מצד הקהל הגודש את המעברים. בכלובים אין אבזרים חיוניים, הדרושים לפי חוק, אין מקומות מסתור ולעתים אין אף מי שתייה. חלק מבעלי-החיים פצועים וחולים, ללא טיפול רפואי, וחלקם אף גוססים ומתים.

במשך למעלה משנה, ממרץ 2011 ערך ארגון פטרואה חקירה סמויה בשוק, וריכז שעות רבות של צילומי סתר החושפים את התנאים האכזריים. התחקיר באביב 2012 זכה להד ציבורי רחב. ב-23 במאי 2012, דנה הכנסת בהצעה לסדר בעניין, וב-5 ביוני 2012, דנה בכך ועדת הפנים של הכנסת. ב-16 ביוני 2012, הגיעו פקחים של משרד החקלאות לשוק לביקורת מתוקשרת היטב, וב-7 ביולי 2012 ביקרה בשוק שרת החקלאות אז, אורית נוקד, בעצמה.

אולם מבדיקת העמותות התברר שפעולות האכיפה של משרד החקלאות, לא הפסיקו את ההתעללות השיטתית.
העברת חוק צער בעלי-חיים לסמכות המשרד להגנת הסביבה

עו"ד יוסי וולפסון: "זו התוצאה כשמתייחסים לבעלי חיים כאל סחורה ומתעלמים מכל צרכיהם"
עו"ד יוסי וולפסון: "זו התוצאה כשמתייחסים לבעלי חיים כאל סחורה ומתעלמים מכל צרכיהם"

בכנסת היוצאת הגישו ח"כ אלכס מילר וח"כים מסיעות נוספות הצעת חוק להעברת האחריות לחוק צער בעלי-חיים ממשרד החקלאות למשרד להגנת הסביבה. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק ברוב גדול. עם זאת, על אף שההצעה זכתה לתמיכה רחבה (כולל מצד משרד האוצר ומשרד המשפטים), הליך החקיקה לא התקדם עקב ערר שהגישה שרת החקלאות, אורית נוקד, שלא הובא לדיון בשל הקדמת הבחירות.

לדברי עו"ד וולפסון, בכנסת הנוכחית עוד לא הוגשה הצעת חוק כזו. "אנחנו מכשירים את הקרקע לזה". את מקומה של נוקד תפס כשר החקלאות יאיר שמיר (הליכוד ביתנו), אולם עו"ד וולפסון סבור ש"הבעיה היא לא השר אלא המשרד. האוריינטציה שלו היא הגנה על התעשיות החקלאיות הגדולות והוא גם משרד כלכלי, ולכן לא כל כך מוצלח ברגולציה. השוק בכפר קאסם הוא סימפטום לבעיה יותר רחבה לאופן טיפולו של המשרד בצער בעלי החיים ובסחר בבעלי החיים. שם הזוועות נחשפות בצורה ברורה על פני השטח. גם אם יפסיקו לקנות בכפר קאסם ויעברו לקנות בחנויות – לא יהיה שיפור, שכן זו התוצאה כשמתייחסים לבעלי חיים כאל סחורה ומתעלמים מכל צרכיהם".

משרד החקלאות: ממשיכים בפעילות פיקוח ואכיפה

ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר נמסר בתגובה: "מכירת בעלי חיים אינה מנוגדת לחוק, כשהיא נעשית באופן ראוי תוך מתן תנאים הולמים לבעלי החיים, תנאים הקבועים במספר קובצי חקיקה ובעיקר בתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) ו(החזקה שלא לצרכים חקלאיים), תשס"ט-2009. משרד החקלאות מודע לפעילות השוק בכפר קאסם, בו נמכרים גם בעלי חיים ופועלים במקביל בשני ערוצים: אכיפת חוק צער בעלי חיים, במקרים בהם יש חשד לעבירות והסדרת הפעילות במקום, כך שתתאים לדרישות החוק – הן לעניין מניעת צער בעלי חיים והן לעניין מניעת הפצת מחלות.

בעקבות ביקורות תכופות של המשרד במקום, נפתחו עד כה עשרות תיקי חקירה, חלקם גם על בסיס החקירות הסמויות שביצעו אנשי ארגון פטרואה, ועל כך נתונה להם תודתנו. אנחנו ממשיכים בפעילות להסדרת הנעשה במקום ובפעילויות פיקוח ואכיפה".

כנראה לא למכירה, אך החמור הזה מתייסר במשך שעות בחום עם משא על הגב. הלב נקרע
כנראה לא למכירה, אך החמור הזה מתייסר במשך שעות בחום עם משא על הגב, כבול בשלשלאות. הלב נקרע

4 Comments

  1. יפתח מזור
    30 באפריל 2013 @ 8:50

    לכו לשוק העופות וחיות הבית של באר שבע, המתקיים מדי יום חמישי בבוקר (מול השוק העירוני) ותראות מה זה חיות דחוסות ומסכנות. ראיתי שם תרנגולת שהחבל שקשר לה את הרגליים חשף לה את הבשר עד העצם. וזו רק דוגמה. אבל במחשבה שנייה אני לא בטוח אם בלולים סטנדרטיים מתנהגים אליהם בצורה נאותה יותר (בעיקר בשלב הקצירה למשחטה).

    יפתח מזור

  2. ניסויים בבע"ח מצילים חיים
    29 באפריל 2013 @ 23:01

    הלכה הלהשקות את בעלי החיים אעלק

    חיפשה לבת שלה תולעי משי

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=573035442737377&set=a.195224517185140.47262.195126950528230&type=1

  3. אביבית
    29 באפריל 2013 @ 18:48

    אני נוסעת לפעמים לשוק הזה בשבת מאחר ואני גרה בראש העין, זה פשוט מזעזע אותי כל פעם מחדש שלא עושים עם זה משהו, תשחררו את החמורים המסכנים האלה כבר מהידיים שלהם, הם מחזיקים אותם שעות על גבי שעות בשמש עם מעמסה מאוד כבדה על הגב שלהם והם רזים כל כך מרעיבים אותם ומכים אותם עם מקל ממש כואב לי הלוואי שאני הייתי יכולה לעזור להם.

  4. NB
    29 באפריל 2013 @ 13:17

    בושה למשרד החקלאות. התגובה שלהם עלובה ומבישה במקרה הטוב, ואוזלת ידם באה על חשבונם שם בעלי חיים שגוססים בתנאים המזוויעים הללו. הבעיה היא כמובן חמורה הרבה יותר – היחס ליצורים חיים כאל סחורה. עד לפני 150 שנה זו הייתה ההתייחסות גם לבני אדם מגזעים שונים, ואפילו היום יש סחר בבני אדם. אני רק מקווה שהאנושות תתקדם למקום נאור יותר, ושבעוד כמה שנים יביטו עלינו בבוז ולא יבינו כיצד הרשנו לזוועות כאלו לקרות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן