Skip to content

"רשמי הנישואין דוחפים חלקים גדולים בציבור לנישואים אזרחיים"

כך מאשימה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עליזה לביא. "אם ואנו רוצים לשמר את אופייה היהודי של מדינת ישראל, עלינו לבצע שינוי דרסטי בהליך הרישום לנישואין, לפתור את הכשלים הביורוקרטיים, לאכוף את החלטות המשרד לשירותי דת ולהפוך את המערכת לידידותית למשתמש". יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ': "נקדם חקיקה לנישואים אזרחיים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"רשמי הנישואין עושים דין לעצמם ודוחפים חלקים גדולים מן הציבור, שרצו מלכתחילה להינשא כדת משה וישראל, לבחור בסופו של דבר בנישואים אזרחיים". כך מאשימה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עליזה לביא. דבריה נאמרו בדיון שהתקיים היום בוועדה על הליך הרישום לנישואין.

"אנו נמצאים על פי תהום, ובמידה שאנו רוצים לשמר את אופייה היהודי של מדינת ישראל, עלינו לבצע שינוי דרסטי בהליך הרישום לנישואין, לפתור את הכשלים הביורוקרטיים, לאכוף את החלטות המשרד לשירותי דת ולהפוך את המערכת לידידותית למשתמש", אמרה ח"כ לביא.

"נמצאים על פי תהום". ח"כ עליזה לביא (צילום: אתר הכנסת)
"נמצאים על פי תהום". ח"כ עליזה לביא (צילום: אתר הכנסת)

מנתונים שנמסרו בוועדה עלה כי הנחיית המשרד לשירותי דת, לפיה גם נשים תתקבלנה כעדות לצורך הצהרת רווקות, אינה מיושמת בחלק גדול מהלשכות לרישום לנישואין. בניגוד לחוק, רשמי נישואין רבים אינם מיידעים את בני הזוג באשר לאפשרות לחתום על הסכם קדם נישואין, ובמקרים רבים מסרבים לאמת הסכמי קדם נישואין שבני הזוג מביאים ביוזמתם.

שתי הצעת חוק שגובשו על ידי ארגון רבני צהר ועל ידי ארגון מבוי סתום, נעמ"ת וקולך יוכלו לשנות את הליכי רישום הנישואין בישראל ולמנוע סבל ועגמת נפש מרבים הנזקקים לשירותי המועצות הדתיות והרבנות.

הצעת החוק שגיבש ארגון רבני צוהר ועברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת על ידי ח"כ לשעבר עתניאל שנלר פותחת את אזורי הרישום לנישואין ותגביר תחרות בין מועצות דתיות. הצעת החוק של "מבוי סתום" תשנה את ברירת המחדל בכל הקשור להסכמי קדם נישואין. על פי ההצעה כל זוג שיירשם לנישואין יקבל טופס להסכם טרום נישואין, שגובש והוסכם על ידי רבנים, וזוכה לתמיכת סגן שר הדתות ח"כ הרב אלי בן דהן. זוג שלא יהיה מעוניין בהסכם כזה יתבקש לחתום על ויתור. "אנו מקווים שזוגות לעולם לא ישתמשו בהסכמים, שנתפסים כ'לא רומנטיים'", אומרת יו"ר ארגון מבוי סתום, עו"ד בתיה כהנא דרור, "אבל זה הסכם שמבטיח שאף צד לא יוכל להחזיק את השני בניגוד לרצונו, ושהם ביחד מרצונם להיות יחד".

"נישואין וגירושים כדת משה וישראל זה נושא שדן בגורל העם היהודי", אמר הרב אוריאל גנזל מארגון רבני צהר, "המדינה קיבלה על עצמה מסגרת של נישואין כדת משה וישראל על מנת שלא נתפצל לעמים שונים. עם זאת, חובתנו כמערכת רבנית ליצור נהלים של סבר פנים יפות. ניתן לשמור על כל ההנחיות ההלכתיות ושכל הפונים יתחתנו עם חיוך על הפנים".

עו"ד אלעד קפלן ממכון עיתים סקר בפני הוועדה את החסמים והקשיים העומדים בפני הנרשמים לנישואין. לדבריו קיים חוסר מודעות מוחלט בציבור באשר לחשיבות ההסכמים למניעת סרבנות. לרוב הדבר אינו מובא לידיעתם. היה מן הראוי שבלשכת הרישום לנישואין יידעו אותם. כן מסתבר שהרבנות והמועצה הדתית בתל אביב אינן מאפשרות להתחתן בין ל"ג בעומר לחג השבועות. לדבריו חשוב לשלב נשים כרשמות נישואין, תפקיד המאויש כיום כמעט אך ורק על ידי גברים, כשרק בעמק המעיינות ובבית שאן יש רשמות נשים.

עו"ד דינה סלונים: "יש הרבה רשמי נישואין שמסרבים לאמת הסכמי קדם נישואין, למרות שזו חובתם על פי חוק. הם מגלים בורות מוחלטת ולא מוכנים לאשר את ההסכם. הזוג נאלץ לפנות לנוטריון ולשלם 400 שקל בשעה שאצל רשם הנישואין היה נדרש רק לאגרה של 210 שקל".

הרב סיון מס: "אנו מוליכים היום לאופציה שזוגות רבים חיים כזוג ולא רשומים כנשואים. אני דואגת לנכדים שלי. האם אנו רוצים לדחוף אותם להירשם כחסרי דת? מדינת ישראל חתומה על אמנות בינלאומיות בהן התחייבנו כמדינה לכל אזרחינו לאפשר להם להתחתן".

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', התייחסה היום לממצאים שפורסמו אתמול ע"י עמותת חדו"ש, לפיהם ישראל נמצאת בשורה אחת עם רוב מדינות האיסלם שאין בהן חופש נישואין: "אנחנו נמצאים למרבה הצער במקום לא טוב ביחס למדינות אחרות, במניעה כמעט מוחלטת של חופש נישואים", אמרה יחימוביץ בישיבת הסיעה שלה. "אנחנו מכבדים את הנישואים האורתודוקסיים ומאמינים שרוב האזרחים ירצו להינשא בדרך הזו, אבל יש 300 אלף אנשים בישראל שלא יכולים להתחתן באופן הזה, והעיקרון של חופש הבחירה כיצד ועם מי להינשא הוא מהותי. מפלגת העבודה מחויבת לנושא, תמיכה בנישואים אזרחיים כתובה מפורשות במצע המפלגה, לרבות תמיכה בנישואים חד מיניים, ואנחנו מקדמים כמה הצעות חוק בנושא הזה".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן