Skip to content

הי"ד החזקה של הרמב"ם – עכשיו במוזיאון ישראל בירושלים

כתב-יד מאויר ונדיר מן המאה ה-15 של משנה תורה לרמב"ם (המוכר בשם הי"ד החזקה) נרכש במשותף למוזיאון ישראל בירושלים ולמוזיאון המטרופוליטן בניו-יורק. הוא יוצג לסירוגין בשני המוזיאונים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

מוזיאון ישראל ירושלים, ומוזיאון המטרופוליטן ניו יורק לאמנות הכריזו היום על הרכישה המשותפת של כתב-יד עברי מאויר מהמשובחים שנוצרו, עותק נדיר כתוב ביד של "משנה תורה" לרמב"ם. כתב-היד היה בבעלות יהודית ומיכאל שטיינהרדט, ניו-יורק והוא יוצג לסירוגין  בשני המוזיאונים.

"משנה תורה" נרכש עבור מוזיאון ישראל בסיועם של תורם עלום-שם; רנה ולסטר קראון, שיקגו; יהודית ומיכאל שטיינהרדט, ניו-יורק; רנה וסוזאן ברגינסקי, ציריך; לין שוסטרמן, טולסה. מימון הרכישה במוזיאון המטרופוליטן יפורסם במועד מאוחר יותר.

הרמב"ם. Blaisio Ugolino, ויקיפדיה

משנה תורה ( נכתב בשנת 1180) הוא חיבורו כביר הממדים של הרמב"ם (רבי משה בן מימון, 1204-1135) – הפילוסוף, הרופא והפוסק היהודי הדגול. הוא נקרא גם הי"ד החזקה כי הוא מחולק ל-14 (י"ד) ספרים. זהו ספר הלכה שהרמב"ם קיבץ בו את כל חוקי התורה שבעל-פה והוא מהבודדים בספריו שנכתבו בעברית.

העותק של כתב-היד שנרכש, נוצר באיטליה בשנת 1457בקירוב  וכולל את שמונת הספרים החותמים את משנה תורה. הוא מאויר ברוב פאר בצבעים מרהיבים ובעלי זהב. שישה מהספרים נפתחים בלוחית מאוירת ובה שם הספר באותיות זהב גדולות ונוסף על כך – 41 לוחיות קטנות מצוירות בפתיחה לכל חלק עיקרי של הטקסט.

בשל האיורים המפורטים העשויים בסגנון הרנסנס של צפון איטליה וכתב היד ההדור הוא נחשב אחד מכתבי-היד העבריים המאויירים יקרי הערך והנדירים ששרדו בעולם של כתבי הרמב"ם. לפני הצגתו עבר כתב-היד תהליך של שימור במעבדה לשימור נייר של מוזיאון ישראל, שם היה בהשאלה ארוכת-טווח מאז 2007 והוצג לקהל מאז 2010.

ג'יימס סניידר, מנכ"ל מוזיאון ישראל: "משנה-תורה הוא אוצר נדיר הממזג את מורשת הספרות היהודית עם אמנות האיור המעולה מימי הרנסנס האיטלקי. התוספת הזאת מאדירה את אוסף כתבי-היד העבריים המאוירים המוצגים לקהל הרחב בגלריות לאמנות ותרבות יהודית ע"ש מנדל. אנו שמחים לרכוש את הנכס יקר הערך זה עם המטרופוליטן לטובת הקהל בירושלים ובניו-יורק ואנו אסירי תודה לתורמים שתמכו ברכישה החשובה הזאת."

תומס קמפבל, מנכ"ל מוזיאון מטרופוליטן לאמנות: "אנו שמחים וגאים על שיתוף הפעולה עם מוזיאון ישראל ברכישת כתב-היד הנדיר והחשוב הזה לשני המוסדות שלנו. לא בכדי אנו חוגגים את רכישת  העותק הזה של משנה תורה – הוא מעיד על רגישות אסתטית מן המעלה הראשונה של הקהילה היהודית האיטלקית וכן על העושר של אמנות עיטור הספרים באיטליה במאה ה-15. בשנים האחרונות באמצעות השאלות חשובות מאוד מכמה וכמה מוסדות, זכה מוזיאון המטרופוליטן להציג לסירוגין כמה כתבי-יד מאוירים מן המשובחים שיש. משנה תורה, שחשיבותו ההיסטורית והספרותית לא תסולא בפז, והוא גם פנינת איור, יהיה תוספת רבת חשיבות לאוסף האנציקלופדי של המוזיאון, ויעניק לדורות של קהל מבקרים בניו-יורק ובירושלים חוויה מרחיבת דעת".

עותק זה של כתב היד משנה תורה הופיע בשני כרכים. הכרך הראשון כולל ספרים 5-1 נרכש בין השנים 1838–1854 בידי האספן האיטלקי הנודע ג'ובאני פרנססקו דה-רוסי. מאוחר יותר נרכש כל אוסף כתבי היד של דה-רוסי על ידי ספריית הוותיקן. הכרך השני, הכולל את הספרים 14-7 הגיע לגרמניה. תחילה לאוסף הבנקאי והאספן אברהם מרצבכר ממינכן ולאחר מכן הועבר לספרייה העירונית בעיר פרנקפורט.

בשנת 1950 רכשה את כתב-היד משפחה יהודית בעסקת חליפין עם עיריית פרנקפורט. הוא נשמר במשפחה עד 2007, אז נמכר לידידי המוזיאון הוותיקים יהודית ומיכאל שטיינהרדט מניו-יורק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן