Skip to content

בעקבות הרצח – מתנחלים תקפו תלמידות פלסטיניות והציתו שדות

מתנחלים מיצהר החליטו להתנקם בפלסטינים על מעשה הרצח ופשטו על כביש 60, יידו אבנים באוטובוס ופצעו תלמידות ונהג. שדות חיטה הועלו באש ובבורין סוכל ניסיון להצית מסגד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פוגרום יהודי בשטחים: שעה קלה אחר היוודע רצח אביתר בורובסקי, אב לחמישה בן 31, בצומת תפוח בגדה, פרצו לכביש 50 מתנחלים רעולי פנים ורגמו הבוקר (שלישי) באבנים אוטובוס שהסיע תלמידות פלסטיניות ליד יצהר. כמה מהתלמידות נפגעו מיידוי האבנים, ונהג האוטובוס פונה לבית חולים בשכם.

לפי דיווחי הפלסטינים, כשעה לאחר הרצח החל האירוע, אז ירדו קבוצת מתנחלים מיצהר לכביש 60, לכיוון שכם וחאוורה. בצומת הם התחילו לזרוק אבנים ולהצית שדות [חיטה], ועצי זית ושקד. משטרת איו"ש שהתעמתה עם המתנחלים עצרה חמישה חשודים בהצתה והתפרעות. העצורים הועברו לחקירה במשטרת אריאל. הפלסטינים מצביעים לעבר צה"ל שפעל לעצור את האוטובוס בצומת וזה איפשר לטרוריסטים היהודים לבצע פרעות בתלמידות ובאוטובוסים.

תלמידה מחולצת מהאוטובוס שנרגם על ידי המתנחלים (צילום: "אקטיביסטים למען פלסטין")

"האוטובוסים של תלמידים פלסטינים בטיול, נעצרו ע"י הצבא", דיווחו הפלסטינים ל"מגפון", "וזה איפשר למתנחלים לתקוף את הילדים לעיני הצבא. אין לנו פרטים על חומרת הפציעה. פינו את הילדים לשכם, חלקם לבתי חולים. המתנחלים שרפו המון עצים והמתנחלים חוסמים את הכביש לכבאית פלסטינית וגם לשתי כבאיות ישראליות, כשהם רעולי פנים. הם מסתובבים בין החיילים ללא כל תגובה מצד החיילים. ישנם באזור גם שוטרים כחולים, מג"ב וגם הוא לא מגיב".

כוחות הביטחון פיזרו את המתפרעים ותוך כך, רדיו פלסטין קרא לתושבי צפון הגדה להימנע מנסיעות בנקודות חיכוך עם מתנחלים. כאמור, עד כה נעצרו חמישה מתנחלים, בהן שלוש נשים, בחשד להתפרעויות. נוסף על כך, משאית נרגמה באבנים והנהג נאלץ להפסיק את נסיעתה. במקביל הוצתו שדות סמוך לכפרים בורין ומדאמה.

בצה"ל ובמערכת הביטחון נערכים לאפשרות שבעקבות הפיגוע יימשכו פעילות אלימות מצד מתנחלים באזור. כוחות גדולים נפרסו כדי למנוע זאת.

"נתנו דרור ליצריהם כנקמה"

תנועת "בצלם" פירסמה לפני שעה קלה תגובה לאירוע ובה גינתה גינוי חריף את רצח המתנחל. "בצלם מגנה בחריפות את פיגוע הדקירה שביצע הבוקר פלסטיני בצומת תפוח ובו נהרג אזרח ישראלי", נאמר בהודעת התנועה. "אזרחים חייבים להישאר מחוץ למעגל הלחימה. כלל זה חל על כל מדינה, ארגון או אדם. בניגוד למה שנטען מדי פעם על ידי גורמים פלסטיניים, אין כל הבדל בין התקפות מכוונות על אזרחים בתוך תחומי ישראל, לבין התקפות כאלה על מתנחלים שחיים בגדה המערבית… לעובדה שההתנחלויות עצמן אינן חוקיות אין כל השלכה על מעמדם האזרחי של תושביהן ועל האיסור המוחלט לתקוף אותם. גם הטענה כי הרג מתנחלים מוצדק במסגרת של מאבק בכיבוש נטולת בסיס משפטי ומוסרי".

ארגון "רבנים לזכויות אדם" הגיב לרצח ואמר כי "רבנים למען זכויות האדם מזועזעים מהפיגוע הלאומני שאירע היום בצומת תפוח, במסגרתו נרצח אביתר בורובסקי, אב לחמישה מיצהר. גם מאבק מוסרי במשטר צבאי ומפלה אינו מצדיק פגיעה באזרחים ואנו מגנים פגיעה כזו בחומרה. פגיעה באזרחים חייבת להיות מחוץ לגבולות הלגיטימיות גם בעת סכסוך מתוח. אנו מוסרים את תנחומינו למשפחת הנרצח ומקווים כי לא ידעו עוד צער".

תוך כך דיווח הרב יחיאל גריינימן, יו"ר "רבנים למען זכויות אדם" על ניסיון הצתת מסגד בכפר בורין על ידי קבוצת מתנחלים שהיגיעה ככל הנראה מתפוח. המתנחלים נעצרו על ידי עשרות תושבים שהבחינו בהם ויצאו לקראתם. "הם משתוללים כל השנה, מציתים, פוגעים, מנתצים והורסים, כעת פשוט הם נתנו דרור ליצריהם כביכול כרגש נקמה על רצח חברם" אמר הרב. לדבריו פניות התנועה למשטרת ישראל נענו בנוסח "אין מה לעשות, בינתיים המתנחלים פורקים את זעמם ועם זה צריך להתמודד".

זמן קצר לאחר ידויי האבנים לעבר הפלסטינים בגדה, תקפו תלמידי ישיבה בירושלים שני בלשי משטרה שאינם יהודים בסמוך לישיבת מרכז הרב. אחד התוקפים נעצר לחקירה. מהמשטרה נמסר כי הבלשים היו במקום בפעילות מבצעית ושוחחו ביניהם בערבית. לפתע יצאו חמישה תלמידים מהישיבה, החליפו איתם כמה מילים וחזרו לישיבה. כעבור כמה דקות שבו בחורי הישיבה לנקודה שבה עמדו הבלשים, כשהם מצוידים בגז מדמיע, הם התיזו גז מדמיע על אחד מהם ותקפו את השני. הבלשים נאבקו עמם, עצרו אחד וארבעת האחרים נמלטו, לתוך הישיבה. במשטרה פתחו בסריקות, לאחר שבלש אחד פונה לבית החולים במצב קל.

תוך כך פורסמו פרטי המחבל בצומת תפוח. על פי הזיהוי מדובר בסלאם זעל (24) פעיל פתח מהכפר שוכה שליד טול כרם. על פי הערכות הוא ביצע את הפיגוע כדי לנקות את שם משפחתו, אחרי שאתמול הורשע אחיו בשיתוף פעולה עם ישראל ונשלח למאסר. בצהריים הופץ בגדה כרוז של הזרוע הצבאית של פתח, "גדודי חללי אל-אקצה", שלקחה על עצמה אחריות לפיגוע.

מחד, גורמים ביטחוניים ברשות הפלסטינית לא שללו את האפשרות שזעל השתייך לארגון, מאידך הגורמים הטילו ספק באמינות הכרוז. בכרוז עצמו נטען שהפיגוע בוצע כנקמה על מותם של העציר הביטחוני ערפאת ג'רדאת והאסיר הביטחוני מייסרה אבו חמדיה, שמת בבית החולים כתוצאה ממחלת הסרטן. לפני זמן קצר דיווחו הפלסטינים כי כוחות צה"ל פשטו על הכפר שוכה, ונכנסו לבית המחבל ששוחרר לפני כחצי שנה מהכלא הישראלי אחרי ריצוי שלוש שנות מאסר בשל יידוי אבנים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן