Skip to content

ח"כ זחאלקה: "למתנחלים אין זכות להגנה עצמית"

את הדברים הללו אמר ח"כ זחאלקה במהלך עימות סוער עם ח"כ אורית סטרוק, שהיה בוועדת חוקה, חוק ומשפט, אשר דנה בהחלת החוק המכונה "חוק דרומי" בשטחי יהודה ושומרון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 צילו של הרצח בצומת תפוח הבוקר, היה על דיון סוער שהתנהל בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, שדנה בהוראת פתיחה באש בעת שאדם מבקש להגן על רכושו, בשטחי יהודה ושומרון.

חברי הכנסת יריב לוין (ליכוד) ואורית סטרוק (הבית היהודי) ביקשו לקיים דיון דחוף בהחלת החוק המכונה 'חוק דרומי', בשטחי יהודה ושומרון. חברי הכנסת טענו כי הצבא אוסר על התושבים ביו"ש להגן על רכושם באמצעות שימוש בנשקים צה"ליים, כפי שמתיר זאת החוק, אלא אם מדובר בהצלת חיים.

סירב לגנות את הרצח בצומת תפוח. ח"כ ג'מאל זחאלקה (צילום: ויקיפדיה)
סירב לגנות את הרצח בצומת תפוח. ח"כ ג'מאל זחאלקה (צילום: ויקיפדיה)

הסערה פרצה כאשר ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד) פנה לח"כ סטרוק ואמר: "את פשיסטית וגזענית. את רוצה לרצוח אנשים. מתנחל שיורה, לא מעמידים אותו לדין. המתנחלים הפשיסטים משמשים סוכני משנה של מדינת ישראל".

ח"כ סטרוק: "מי שנרצח היום זה יהודי. אני לא שומעת אותך מגנה את הרצח".

אבל ח"כ זחאלקה סירב בתוקף לגנות את הרצח שארע הבוקר בצומת תפוח. הוא קרא למתנחלים:  "צאו משם. אתם גזלנים ופושעים. אתם באים לגזול ולנשל את הנכסים שלנו. כל ההתנחלויות, מגודרות ולכן יש לכם רישיון לרצוח. הפתרון הוא, שתסתלקו מהשטחים. אתם גזלנים ומייצרים רצח. למתנחלים אין זכות להגנה עצמית".

"תמשיך לחלום", אמר לו יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם.

ראש מחלקת מבצעים באיו"ש, תא"ל יעקב בנג'ו, אמר בדיון כי צה"ל מקצה נשק צבאי לאזרחים כחלק מתפיסת הביטחון במרחב. "הנשק מחולק, כיון שאנו לא יכולים להיות בכל מקום בכל עת", אמר בנג'ו. "הנחינו את כיתות הכוננות לפעול רק בסכנת חיים". בנג'ו הבהיר כי הוראות אלה לפתיחה באש, הם רק בנשק צהל"י.

היועמ"ש של איו"ש, אל"מ דורון בן ברק, אמר: "לא כל פגיעה ברכוש, מתירה פתיחה באש. והצבא שמחלק את כלי הנשק, זכאי לקבוע את המדיניות של נהלי פתיחה באש". בן ברק הודה כי בפועל, אם אזרח ירה בפורץ שחדר לביתו בנשק צבאי, הוא לא יעמוד לדין. עוד אמר בן ברק, כי בשנים האחרונות, לא נפתחה חקירה נגד אזרחים שפתחו באש כדי להגן על רכושם.

ח"כ משה מזרחי (עבודה) אמר כי החוק שמתיר להניס פורץ, אינו מבחין בין סוגי בעליו של כלי הנשק. "איך אפשר להטיל מגבלות על מחזיק בנשק צבאי?" שאל מזרחי.

ח"כ מרב מיכאלי (עבודה) אמרה "המצב גם כך, מאוד נפיץ. לא צריך להרחיב את הוראות הפתיחה באש".

יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם סיכם את הדיון, בבקשו מח"כ יריב לוין להביא עד לדיון הבא של הוועדה, הצעת החלטה מגובשת.

2 Comments

  1. אמיר פכר-אריה
    1 במאי 2013 @ 10:30

    התגובה היא שלי רק שאחרים מנסחים אותה טוב יותר.
    1. אני חושב ש"צדק" זה מקום מסוכן
    יהודה עמיחי אמר את זה טוב יותר ב שיר "המקום שבו אנו צודקים
    מן המקום שבו אנו צודקים / לא יצמחו לעולם / פרחים באביב.
    המקום שבו אנו צודקים / הוא קשה ורמוס /כמו חצר.
    אבל ספקות ואהבות עושים / את העולם לתחוח
    http://2nd-ops.com/hagit/?p=696
    2. מה כן? הקשבה (קשה אך אפשרי) כמו כאן
    http://www.steps2peace.com/uploads/Brochure-Hebrew.pdf

  2. מעיין
    30 באפריל 2013 @ 21:40

    וואוו, הכנסת שלנו ממש ילדותיים… וויכוחים זה בסדר, אבל לזרוק האשמות ולדבר בסלנג בישיבה בכנסת? ועוד אומרים שהנוער השתגע! (ושני העניינים האלה בכלל לא חדשים…)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן