Skip to content

"צה"ל קורא לך מותק" – רק שר הביטחון לא ידע

תרגיל חסר תקדים בהיקפו החל בתחילת השבוע. אוגדת מילואים שלמה הוקפצה לצפון בצווי 8. אך שר הביטחון לא עודכן על כך במועד. "שר הביטחון לא אמור להיות מעודכן בתרגילי קריאה טלפוניים מסוג זה, שמתבצעים באופן שגרתי על ידי צה"ל. לא ברורה ההתעסקות חסרת הפרופורציות בתרגיל הזה", נמסר ממקורביו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אלפיים חיילים נקראו לתרגיל פתע שנמשך שבוע בצפון הארץ, אוגדה שלמה הוקפצה ללא התראה. רק שר הביטחון משה (בוגי) יעלון לא ידע על כך דבר.  אמנם דבר קיומו של התרגיל, שהתחיל כבר שלשום בתחילת השבוע, לא היה ידוע לציבור הרחב, אך בצה"ל נטען כי התרגיל הוכן מבעוד מועד ולמעט מעגל מצומצם של בעלי תפקידים, לא נודע הדבר גם ליחידה המתורגלת.

יעלון וגנץ (צילום: דובר צה"ל)
תרגיל קריאה טלפוני שגרתי? יעלון וגנץ (צילום: דובר צה"ל)

הערב (שלישי) נודע כי גם יעלון, שר הביטחון החדש שנכנס לתפקידו בחודש שעבר, לא ידע דבר ולא עודכן גם הוא על התרגיל מבעוד מועד. בסביבת  שר הביטחון ניסו למזער נזקים ולהפחית מחשיבותו של התרגיל: "מדובר בתרגיל קריאה טלפוני שגרתי, תרגיל שלישותי שלא מזיזים בו אפילו טנק, והוא חלק מתוכנית העבודה של צה"ל", נמסר ממקורבי השר. ועוד: "שר הביטחון לא אמור להיות מעודכן בתרגילי קריאה טלפוניים מסוג זה, שמתבצעים באופן שגרתי על ידי צה"ל. לא ברורה ההתעסקות חסרת הפרופורציות בתרגיל הזה, שהוא אחד מיני רבים שצה"ל מקיים. מנסים ליצור מהומה על שום דבר באופן שהוא לא פחות ממגוחך".

גורם בכיר בפיקוד צפון תיאר היום את התרגיל בפני כלי התקשורת והגדירו כ"מהלך בהיקף שלא בוצע כבר שנים". גם הרמטכ"ל שנפגש עם מפקדים וקצינים באוגדה המתורגלת המחיש בפניהם את חשיבות הנושא. התמרון החל בתרגיל פתע חטיבתי ובהמשך יבוצעו תרגילים חטיבתיים וגדודיים על מנת לבחון את גמישות הכוחות. במהלך הפעילות תורגלו אימונים באש חיה.

מוקדם יותר היום פורסם כי צה"ל פתח ביום ראשון בתרגיל פתע גדול בצפון הארץ, שבמסגרתו הוזנקה אוגדה שלמה. צה"ל החליט על קיום התרגיל נוכח המצב הביטחוני באזור והאיומים בגזרות לבנון וסוריה. התרגיל אמור להימשך עד סוף השבוע, ועל פי גורמים בצה"ל הוא נקבע עוד לפני הפלת המל"ט מול חוף חיפה ביום חמישי שעבר.

עמר בר לב ואיתן כבל מכנסים דיון דחוף

ח"כ עמר בר-לב, ראש ועדת המשנה לכוח אדם והכשרות, וח"כ איתן כבל, ראש ועדת המשנה למוכנות צה"ל בוועדת החוץ והביטחון, יכנסו דיון דחוף בוועדותיהם, על רקע תרגיל הפתע בצפון. בר-לב שיצא נגד עיתוי התרגיל אמר היום: "כשראש הממשלה נאלץ לבקש מהשרים לא לדבר על הנושא הסורי על רקע הטענות שישראל עלולה להצטייר כדוחפת את ארצות הברית למלחמה בסוריה, לא יתכן שצה"ל יערוך תרגיל בסדר גודל כזה. מדובר על תרגיל שאותו עלולים גורמים במערכת לפרש כהצהרת כוונות על פעולה עתידית בסוריה, באופן מנוגד לחלוטין למדיניות הנוכחית. ההסבר שמדובר בתרגיל שתוכנן זמן רב מראש מדאיג אותי, מכיוון שהוא מצביע על חוסר שיקול דעת וחשיבה מרובעת, שאינה מאפיינת את מפקדי צה"ל ועל כך אסור לעבור לסדר היום".

שני חברי  הכנסת החליטו לזמן את כינוס שתי הועדות שהם עומדים בראשן על מנת לבדוק מדוע קוים התרגיל הזה בתקופה כל כך רגישה לאורך הגבול הסורי והלבנוני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן