Skip to content

ועדת הכספים אישרה את ביטול התקציב הדו שנתי

במקביל אישרה הוועדה שתקציב המדינה הקרוב יהיה לשנים 2013 – 2014, לפיד: "פעם אחרונה כתקציב דו-שנתי כי לכנסת ולאופוזיציה מגיעה ההזדמנות להתנגד לתקציב פעם בשנה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד. אי אפשר להכין במקביל שני תקציבי. צילום: דן בר-דוב
שר האוצר יאיר לפיד. אי אפשר להכין במקביל שני תקציבי. צילום: דן בר-דוב

ועדת הכספים בכנסת אישרה היום את ביטול התקציב הדו-שנתי ואישרה את הוראת השעה להגשה לקריאה שנייה ושלישית שלפיה תקציב המדינה הקרוב יהיה לשנים 2013 – 2014. זאת לאחר ששר האוצר יאיר לפיד הופיע היום, בפעם הראשונה בפניה וביקש מהם לאשר את הוראת השעה לתקציב 2013 – 2014, "פעם אחרונה כתקציב דו-שנתי", כדבריו, "כי לכנסת ולאופוזיציה מגיעה ההזדמנות להתנגד לתקציב פעם בשנה".

לאחר כמה דברי ברכה מפי יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר השר לפיד: "ראשית אני שמח להיות כאן ומקווה לשיתוף פעולה מתמשך עם ועדת הכספים. אני איני סבור כי כל השכל נמצא במקום אחד. אשמח להיזון חוזר מחברי הוועדה, אשמח להגיע לכאן לשמוע ולהשמיע".

"תקציב הוא הרגע להגדרת עדיפויות"

שר האוצר הסביר לחברי ועדת הכספים מדוע החליט לחזור לתקציב חד שנתי ומדוע הפעם הוא מבקש לאשר כהוראת שעה את התקציב לשנים 2013 – 2014. "במהלך שנת 2009 אושר לראשונה התקציב הדו שנתי. עם כניסתי לתפקיד החלטתי שלא לקבוע את התקציב הדו-שנתי כהסדר קבע. תקציב הוא הרגע בו המדינה מגדירה את סדרי העדיפויות שלה ויש חשיבות שגם הכנסת תביע את עמדתה באשר לתקציב, ולא רק פעם בשנתיים".

"מלבד זאת", הוא ציין, "ישנו פער גדול בין התכנון לביצוע. גילינו זאת בניתוח התקציב הדו-שנתי הקודם. הוא פוגם בשליטה על ההוצאות ואין יכולת אמיתית לחזות את ההכנסות. היום אנחנו ניצבים מול חור של 16 מיליארד שקל בהכנסות, בשל הקושי שהיה לחזות את ההכנסות שנתיים מראש".

אי אפשר לעשות תקציב ל-5 חודשים

לפיד טען, כי הוא מבקש לאשר הפעם תקציב לשנים 2013 – 2014 מאחר ולוחות הזמנים, שנבעו בין היתר מהבחירות, גרמו לאיחור שאיננו מאפשר לעבוד על שני תקציבים עוקבים במקביל. לדבריו, לעבוד על תקציב 2013 שתוקפו יהיה רק לחמישה חודשים ומייד להתחיל לעבוד על תקציב 2014 הוא מצב בלתי אפשרי. "לא נוכל להגיד שאנחנו עושים תקציב ל-5 חודשים. לכן, אנו מבקשים להאריך את הוראת השעה לתקציב 2013 – 2014", הדגיש והוסיף, כי אי אפשר להתעלם בהחלטה זו גם מיצירת וודאות בשווקים הפיננסיים ושמירה על האמון ביציבות הפיסקאלית. "בשנת 2015 נחזור לסדר הקודם של תקציב חד שנתי כפי שראוי שיהיה", הבטיח.

ח"כ יצחק כהן, לשעבר סגן שר האוצר אמר: "לאופוזיציה זה דווקא טוב תקציב חד-שנתי", והוסיף: "ב-2015 רובכם כבר לא תהיו פה".

בתשובה לשאלתה של ח"כ סתיו שפיר מתי יפורסם דוח הכנסות המדינה ומתי יפורסם דוח הכנסות המדינה, שלטענתה נמצא כבר שנה על שולחנו השיב לפיד: אני רק 43 יום בתפקיד, כך שזה לא על שולחני – אבל זה יפורסם בקרוב".

התקדמות בשלבים

שר האוצר צלח היום שלב נוסף, לאחר שמנע השבוע הכרזת סכסוך עבודה כללי במשק, לאחר פגישה עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני. מעריכים כי שניהם אמורים לסכם בקרוב הסכם, שבו תוותר ההסתדרות על תוספת של 1% לשכרם של עובדי המדינה, המוערכת בסכום של כ-800- 900 מיליון שקל, ומנגד יוותר לפיד על מיסוי קרנות ההשתלמות ועל הצעת החוק להגביל את זכות השביתה ובמקום זאת לחייב בוררות.

כמו כן הצליח השר לפיד להגיע להבנות עם משרד התחבורה ומשרד הביטחון, באשר לקיצוצים התקציביים במשרדים אלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן