Skip to content

הצעת חוק: הפלת ממשלה ברוב של 61 לפחות

את ההצעה גיבש יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ דוד רותם, מישראל ביתנו. באופוזיציה טוענים: הצעה בלתי דמוקרטית שתביא לעריצות הרוב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום שני בהצעה שתקשה מאוד על הגשת הצעות אי אמון בממשלה ותהפוך את הניסיון להפלת ממשלה, באמצעות אי אמון, לכמעט בלתי אפשרי.

המדובר בהצעה שאותה גיבש יו"ר הועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו). על פי הצעת חוק זו, תידרש האופוזיציה להשיג רוב של 61 חברי כנסת לפחות כדי להפיל את הממשלה ותידרש גם להציע מועמד חלופי לראשות הממשלה. לפי הצעת החוק הזאת, אם מועמד האופוזיציה לא הצליח להקים ממשלה, הכנסת לא תפוזר והממשלה שכיהנה טרם הצעת אי האמון תמשיך בתפקידה.

"לחיזוק המשילות והכנסת". ח"כ דוד רותם (צילום: אתר הכנסת)
"לחיזוק המשילות והכנסת". ח"כ דוד רותם (צילום: אתר הכנסת)

עוד מוצע בהצעת החוק הזאת להכפיל את אחוז החסימה משני אחוזים לארבעה אחוזים. רשימות שלא עברו את אחוז החסימה לא יקבלו מימון מפלגות. עוד מוצע לקבוע כי כדי לפזר את הכנסת די יהיה בהחלטת ראש הממשלה – בלי להידרש להסכמת הנשיא.

לדברי ח"כ דוד רותם, הצעת חוק זו תחזק את המשילות ואת הכנסת. "לא ייתכן שראש הממשלה והממשלה בכלל יהיו נתונים לסחטנות ותעלולים פרלמנטריים אין סופיים".

במפלגת יש עתיד מסתייגים מהצעת החוק ואומרים כי "יש עתיד הובילה מראשית דרכה את הצורך בשינוי יסודי בשיטת הממשל הישראלית, שינוי אשר יוביל ליציבות ולמשילות והיא תעשה זאת בהליך ראוי ורחב שיביא לשינוי מהותי".

עוד אומרים ביש עתיד כי חבר הכנסת ד"ר רונן הופמן כבר החל בעבודה נרחבת בסוגיה. "שינוי שיטת הממשל הוא נושא רחב ורציני המחייב שיח משותף עם כל סיעות הבית, גורמי אקדמיה ומשפט והציבור כולו ואין לפעול לגביו בחופזה".

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ' (העבודה), תקפה בחריפות את ההצעה. "בעודו יושב על ספסל הנאשמים ואפילו מנוע מלהיות שר בממשלה רוקח ליברמן חקיקה דיקטטורית המתאימה היטב לאופיו ולאופיה של מפלגתו – אך אינה עולה בקנה אחד עם ערכי מגילת העצמאות ועם רעיון המדינה היהודית והדמוקרטית".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "ליברמן מציע משטר של 'מנהיגים חזקים' כמו בדיקטטורות נוסח פוטין. בשם היציבות השלטונית, ההצעה של ליברמן והליכוד ביתנו תחזק עוד יותר את כוחו של ראש הממשלה מול סיעות הכנסת ותחריף את סכנת עריצות הרוב".

ח"כ אלי ישי (ש"ס): "אין ספק שהצעת החוק המדוברת הייתה מתקבלת בברכה בחלק ממדינות דרום אמריקה. הצעת החוק הנ"ל רק ממחישה את הצורך בהצעות אי-אמון וכן את חובת הכנסת להציע לחלק מחבריה לעבור קורסים במבוא לדמוקרטיה ואזרחות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן