Skip to content

דווקא מארסיי – חדש מתוך ישן תוציאו

מארסיי של שנת 2013 היא בירת התרבות של אירופה ולשם כך שופצו כל המוזיאונים שבה והוקמו חמישה חדשים לחלוטין. היעד הבא שלנו הוא אזור הרציפים - מקום בו הישן והחדש משולבים יחד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מבט לים מאזור הרציפים - צילום: עמית מנדלזון

תרבות היא מילת המפתח במארסיי של שנת 2013 והסיור הבא שלנו יקח אותנו אל הרציפים, כדי להרחיב את הדעת במוזיאונים השונים, חדשים יותר וחדשים פחות, ולראות איך פילים לבנים קמים לתחייה.

מאחורי מבצר סיינט ז'אן - צילום: עמית מנדלזון

את הסיור שלנו נתחיל למרגלות מבצר סיינט ז'אן ונקיף אותו משמאל, דהיינו מקו המים. בטרם שוקם השביל עליו אנחנו הולכים, המקום שימש מעין תערובת של חוף מאולתר ומרפסת לחרדונים כרוניים. השביל ששוקם ושוחזר בדיוק כפי שהיה במקור יוביל אותנו לתחנה הראשונה שלנו, המוזיאון העירוני חדש של מארסיי ה- Mucem.

למען האמת המוזיאון אמור להפתח רשמית לקהל הרחב רק בחודש הבא (יוני). העיכוב בבנייתו נובע מהפתעות לא צפויות שנתגלו באתר הבניה: שני נפלי פצצות ממלחמת העולם השניה, הראשון מתוצרת ארה"ב והשני מגרמניה. שתי הפצצות טופלו אחר כבוד באותה צורה והורדו בעדינות אל המים, נגררו ללב ים ופוצצו שם. כל פצצה פירושה הפסקת עבודה, תכנון פינוי, פינוי כל התושבים ברדיוס של קילומטר ו… בום.

המוזיאון העירוני החדש - או טו טו - צילום: עמית מנדלזון
המוזיאון העירוני החדש - או טו טו - צילום: עמית מנדלזון

ממש סמוך למוזיאון נבנתה לה אקסטרווגנצה ארכיטקטונית, "הווילה מדיטרנה", מרכז פעיל לקונצרטים, תערוכות, כנסים ו… מה לא? למרות החזות המסיבית של המבנה, בנייה של מבנה שכזה מחייבת שימוש בחומרים קלים. מה שתראו הוא מעין אשליה אופטית של מסה אך למעשה מדובר במבנה קל יחסית, שלמען האמת מרכז הכובד שלו איננו באוויר אלא בקומה הראשונה. אני גם חייב להודות שלפחות בפעם הבודדת שביקרתי במבנה בטרם נחנך, לסיקור ועידה ים תיכונית של ראשי ערים רשמית, לא התרגשתי במיוחד מהגימור שברור לכולם שיזדקק ללא מעט מקציי שיפורים.

וילה מדיטרנה - אקסטרווגנצה ארכיטקטונית - צילום: עמית מנדלזון

כאן תוכלו להתרשם לא רק מהארכיטקטורה אלא גם ליהנות מתערוכה מזדמנת, או קונצרט או שהמקום יהיה סגור לצורכי ועידה אזורית כלשהי.

מבט שונה על הווילה מדיטרנה - צילום: עמית מנדלזון

ממש מעברו השני של הכביש, במבנה הרבה יותר צנוע כמעט נחבא אל הכלים, נמצא Musee Regard de Provence ובו תערוכה קבועה של פריטי אמנות על אודות פרובנס בכלל ומארסיי בפרט.

לה מג'ור - מצלה על קודמתה - צילום: עמית מנדלזון

בסמוך אליהם, ואי אפשר להחמיצה כי היא תופסת את כל הנוף, ניצבת הקתדרלה לה מג'ור, מקום מושבו של הארכיבישוף של מארסיי. הקתדרלה החדשה נבנתה בין השנים 1852 עד 1896 בסגנון ביזנטיני רומאי. לצדה או יותר נכון בצל הענקי שלה שוכנת הכנסיה הישנה מהמאה החמישית.

לה מג'ור מבט מהים - צילום: עמית מנדלזון

כדאי מאוד להיכנס אליה, להתרשם מגודלה, מהארכיטקטורה המרשימה גם מבפנים ומיצירות האמנות שבתוכה. הקתדרלה משמשת לא פעם לתערוכות אמנות מאוד לא "שמימיות" ולקונצרטים של מקהלות דתיות בגלל האקוסטיקה המדהימה שלה. השיפוץ האחרון שלה ארך שש שנים והיא נפתחה לציבור במלואה לפני כשנתיים וחצי.

מנופים כדקורציה - צילום: עמית מנדלזון

ממול כל זה נמצא הים או יותר נכון תחילתם של רציפי המעבורות לצפון אפריקה, לקורסיקה ולסרדיניה. ושלושה מנופים שמעולם לא ראיתי אותם בפעולה אבל צילמתי אותם הרבה מאוד פעמים. הסצינה יפה ביום ויפה שבעתיים בלילה כשהם מוארים.

כדי להכנס אל הקתדרלה היה עלינו לסטות קמעה מהכביש אבל אין בעיה לחזור למסלול. בטרם תחזירו מבטיכם לקרקע כדאי להרים את הראש ולהסתכל על דופנו של מבנה המגורים ממול לקתדרלה עצמה. ציור קיר ענקי ומדהים מעטר אותו.

לא נעבור יותר ממאה מטרים ונתקל ב-J1, האנגר ענק שהפך למרכז תערוכות ותצוגות ואם יתמזל מזלכם אולי אולי תוכלו לראות את קוביית הסבון הכבדה ביותר שיוצרה אי פעם, 18 טונות של סבון שמן זית, כדאי למהר כי מזג האוויר לא יציב ואם ימשכו ימי הגשם הסבון הזה ירזה בגדול.

מאה מטרים נוספים ממנו נמצא ה-Docks, משל ומופת לשיקום של מבנה ארכיטקטוני. מבנה בן 150 שנה ובאורך של 400 מטרים ואולי יותר (מי סופר) שעבר שיפוץ מסיבי ויכול לאכלס כ-220 חברות ו-3,500 עובדים (כמה חבל שאין הרבה שיכולים להרשות לעצמם לשכור שם משרד). מעין גורד שחקים הפוך. המבנה המקורי שימש כמחסנים והשיקום הפך אותו לאחד ממבני העסקים היוקרתיים ביותר בעיר. המבנה בנוי לסירוגין יחידת משרדים וחלל פתוח ושוב יחידת משרדים וחוזר חלילה.

הדוקס - לוקש ארוך ומשגע - צילום: עמית מנדלזון
מסדרון ביחידת המשרדים - צילום: עמית מנדלזון
שניים מחללי החצרות הפנימיות - צילום: עמית מנדלזון
שניים מחללי החצרות הפנימיות - צילום: עמית מנדלזון

לאיכון והתמצאות אנחנו נמצאים ברובע לה ז'ולייט שהוא המרכז העסקי של העיר, וגם הרכבת הקלה וגם התחתית מגיעות אליו.

אם התעייפתם, יש סיכוי שבככר ממול הכניסה ל-Docks מתנהל שוק קטן ונחמד ואם רעבתם אז באותה ככר ובכל הרחובות הסמוכים תמצאו עשרות מסעדות, רק זהירות – בין 12:00 ל-14:00 המשרדים מתרוקנים והמסעדות מתמלאות. שלא ירמסו אתכם עדרים של צרפתים רעבים.

אבל אם בא לכם עוד מוזיאון, אז בצדה השני של הכיכר נמצא המוזיאון החדש לאמנות בת זמננו או בקיצור ה- FRAC. כן, לדאבוני הרב הצרפתים עושים שימוש בראשי תיבות יותר מבצה"ל וראשי תיבות של 7 עד 10 אותיות זה עסק נפוץ למדי.

הארכיטקטורה של המוזיאון היא סופר מינימליסטית והוא כולו בטון ומתכת וציפוי של לוחות מסביבו.

בטון מצופה לוחות - ה- FRAC - צילום: עמית מנדלזון

כאן אתם כבר ודאי גמורים, אבל  אתם במרחק מטרים ספורים מרחוב הרפובליק המוביל בחזרה לנמל הישן (10 דקות הליכה). הרחוב עצמו בנוי מסדרה ארוכה של מבנים בסגנון האוזמן וחלקו האחרון (הקרוב לנמל) הוא ניסיון נואש של עירית מארסיי להעביר את משקל הכובד של מרכז הקניות לאזור. נואש, כי זה לא ממש הולך, אבל מצד שני אם אתם רוצים למצוא את מיטב החנויות בלי להיתקע במיטב התורים זה בדיוק המקום לבצע את הקניות שלכם בניחותה.

אם אתם עדיין מעוניינים לראות ארכיטקטורה, אז מייד אחרי הלוקש הארוך של הדוק נמצא ה"סילו" שכשמו כן הוא – בעבר שימש כסילו ענק לתבואה למי שאיננו יודע, ואחרי השיפוץ הפך לבניין משרדים, מגורים וגם אולם הופעות מפואר.

הסילו של מארסיי - צילום: עמית מנדלזון

מי שיודע כיצד בנוי סילו לא יכול לא להביע הערכה לשיקום המבנה, שהיה בסך הכל גוש בטון חלול והפך לפנינה (יקרה).

גל מיים ענק - מגדל ה- CGM CMA - צילום: עמית מנדלזון

 

טוב, אז עכשיו אתם חייבים לנוח. לידכם נמצא מגדל ה- CGM CMA הבנוי בצורת גל ענק. לא תוכלו להחמיץ – חמישים מטר ממנו יוצאת הרכבת הקלה למרכז העיר. זה ודאי ינחם את רגליכם הדואבות. כדאי בכל זאת לדעת שמצדו האחר של רציף הרכבת נמצא ה- DOCK DE SUD שם נערכת ה-Fiesta de sud בספטמבר.

אבל חלאס, לכו לעשות קניות או להוריד כוס בירה בנמל הישן. בפעם הבאה אקח אתכם לטבע קצת, שלא תקטרו שאין ירוק בעיר הזו.

 


Afficher מארסיי – ישן מתוך חדש הגדל את המפה

2 Comments

  1. מלינה זהבי
    16 במאי 2013 @ 16:51

    לא ראינו אף תמונה של מוסלמים עם רעלה מה לגבי גילוי נאות אינטרסים וכאלה לכתוב בלי גבול על מרסיי מעוז המוסלמים בדרום צרפת?

    • עמית מנדלזון
      16 במאי 2013 @ 17:10

      יש לי כתבה שלמה על זה מלא תמונות של מוסלמים (מצטער רעלה לא חוקית בצרפת) ועוד כמה כתבות על אנטישמים ואנטישמיות ישראלית במיטבה כמו זו שאת מציגה אישה שמעולם לא ביקרה בעיר תקראי אולי ישמח אותך לקרוא לאילו אנשים השוותי אותך
      http://megafon-news.co.il/asys/archives/78934
      התמונות אני צילמתי וממשיך לצלם

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן