Skip to content

המדינה לבג"ץ: נמשיך לתקצב הישיבות למרות פקיעת חוק טל

בתשובה לעתירה המבקשת להפסיק את ההקצבות ל-50 אלף תלמידי ישיבות בעקבות פקיעת חוק טל, טוענת המדינה במפתיע: אין קשר בין ההקצבות לגיוס. פרקליט העותרים עו"ד ברנע: הממשלה מתקצבת בניגוד לחוק. מנכ"ל חדו"ש: "הממשלה הקודמת עשתה הכל כדי לרצות את המפלגות החרדיות. לא ברור למה הממשלה הנוכחית ממשיכה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המדינה מתכוונת להמשיך לתקצב את תלמידי הישיבות למרות ביטול חוק טל. כך עולה מתשובת המדינה לבג"צ לעתירת שהגישו עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, ישראל חופשית, הפורום לשוויון בנטל וח"כ לשעבר רוני בריזון (שינוי), באמצעות פרקליטם עו"ד גלעד ברנע. בתשובה נטען בין היתר כי אין קשר בין שאלת הגיוס לשאלת התמיכות. לכן מבקשת הפרקליטות מבג"צ לאפשר למדינה להמשיך לחלק תמיכות לתלמידי הישיבות על פי הקריטריונים החדשים, אשר לטענת העותרים אינם חוקיים.

עמותת חדו"ש: היה מהפך? לא במימון הישיבות (צילום: דן בר דוב)
עמותת חדו"ש: היה מהפך? לא במימון הישיבות (צילום: דן בר דוב)

מנהל אגף בכיר למוסדות תורניים במשרד החינוך עמוס צייאדה כתב בתצהיר שהגישה השבוע הפרקליטות לבג"צ כי "הבסיס וההצדקות לתמיכה במוסדות תורניים אינם תלויים בסוגיית הגיוס והם עומדים ומתקיימים בנפרד ובמנותק ממנה… יודגש כי אין בפקיעת חוק דחיית שירות כדי להשליך על מתן תמיכות בסוגיה דנן". טענת המדינה היא שכל עוד תלמיד ישיבה לא קיבל צו גיוס בפועל לשירות חובה אין מניעה לתקצב אותו.

הקריטריונים הקודמים להקצבות לישיבות התירו להעביר כספים רק למי שיש לו פטור מלא משירות צבאי או דחיית שירות על פי חוק טל. בעקבות ביטול חוק טל בראשית אוגוסט שעבר, פנו העותרים ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין, לשר האוצר יובל שטייניץ ולשר החינוך אז גדעון סער בדרישה לעצור את ההקצבות ל-54 אלף תלמידי ישיבות ואברכים (מתוך כ-110 אלף בסך הכל). זאת, כיוון שאיבדו את מעמד דחיית השירות. סמנכ"ל חדו"ש שחר אילן מעריך את היקף ההקצבות לתלמידים אלה בכ-30 מיליון שקל לחודש.

בספטמבר השנה אישר במחטף משרד החינוך קריטריונים חדשים. הם התירו להעביר הקצבות גם למי שקיבלו דחיית שירות בעבר ואינם במעמד זה בהווה ולמי שטרם נכנס למעמד זה. בכך אפשרה הממשלה את המשך ההקצבות לישיבות כרגיל, למרות ביטול חוק טל.

בעקבות העברת הקריטריונים החדשים, הוגשה עתירה מתוקנת שטענה שהם אינם חוקיים כיוון שהם מתירים להעביר כספים למי שאמור להתגייס ולא ללמוד בישיבה. בג"צ הוציא לפני מספר חודשים צו על תנאי המורה לממשלה לנמק מדוע לא יפסקו ההקצבות. למרות הצו, האריך משרד החינוך את תוקף הקריטריונים. כעת מתברר שהמדינה ממשיכה לדבוק בעמדתה הקודמת למרות כניסתם לתפקיד של שר האוצר יאיר לפיד ושר החינוך שי פירון מיש עתיד.

פרקליטם של העותרים עו"ד גלעד ברנע אומר כי "מצער ומטריד מאד לראות שממשלת ישראל לא הפנימה את המסר הגלום בצו על תנאי שהוצא כנגדה – וממשיכה לנסות ולשלם תשלומי תמיכות שלא כדין. חמורה במיוחד העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה לא פעל לאכיפת שלטון החוק ולמניעת המשך תשלומי התמיכות האסורים".

מנכ"ל חדו"ש הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"ממשלה שחרטה על דגלה את השויון בנטל אינה יכולה להמשיך לממן מדי חודש תלמידי ישיבות בעשרות מיליוני שקלים, בשעה שהחוק מחייב אותה לגייס אותם. הממשלה הקודמת עשתה הכל כדי לרצות את המפלגות החרדיות. לא ברור למה הממשלה הנוכחית ממשיכה בדרכה".

זוהרה ברגר צור מהפורום לשוויון בנטל אמרה בתגובה כי "במקום לבטל לאלתר את האפליה המקוממת בין דם לדם, המדינה ממשיכה לשחק במילים ולנסות ליפות התנהלות לא חוקית ולא מוסרית! נראה שקרב היום בו גם צערים המתגיסים מרצון ומתוך שליחות ימאסו בהתנהלות מפלה זו ותגובתם כשתגיע  תזעזע את אמות הסיפים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן