Skip to content

איילון: ליברמן אמר לי למנות את בן אריה לשגריר

סגן שר החוץ לשעבר מסר עדות מעל דוכן העדים במשפטו של שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן והעיד: "דיברנו על נושאים מדיניים ולקראת סוף הפגישה הוא אמר לי שצריך למנות את בן אריה". איילון דוחה כל טענה ורמיזה כי הוא פועל ממניעים נקמניים לאחר שליברמן הדיח אותו מרשימת המפלגה לכנסת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משפטו של שר החוץ לשעבר ח"כ אביגדור ליברמן המשיך להתנהל היום בבית המשפט השלום בירושלים. סגן שר החוץ לשעבר,  דני איילון, העיד הבוקר במשפט בו מואשם ליברמן במרמה והפרת אמונים ב"פרשת השגריר". לאחר העדויות שנשמעו עד כה,  נותר איילון העד היחיד הטוען שליברמן פעל בקרב חברי ועדת המינויים של משרד החוץ באופן פעיל כדי לקדם את מינויו של השגריר בבלרוס, זאב בן אריה, לשגריר בלטביה. איילון צפוי להיות מעומת עם העדויות האחרות.

איילון (צילום: ציפי מנשה)
"אני זוכר היטב ואענה באופן מלא, הכי מצפוני וישיר". איילון (צילום: ציפי מנשה)

איילון עלה לדוכן וסיפר על פרשת מינויו של בן אריה לשגריר בלטביה. בעדותו סיפר שעמד בראש ועדת המינויים של משרד החוץ, על הליך המינוי ועל פגישה שקיים עם ליברמן לפני הליך המינויים. לשאלה אם הוא נוקם בליברמן ממניעים אישיים ענה: "אני לא נוקם. מבחינת המשפט, אין לזה שום משמעות מבחינתי", איילון, שהודח מרשימת ישראל ביתנו לכנסת הנוכחית, אמר עוד: "צר לי שישנן שמועות כאלה. הדבר הזה לא נכון ופוגע בי. זו דרכי". על הליך המינוי של בן אריה סיפר, כי במהלך פגישה שקיים עם ליברמן לפני המינויים במשרדו "דיברנו על נושאים מדיניים ולקראת סוף הפגישה הוא אמר לי שצריך למנות את בן אריה לשגריר בלטביה".

רגעים ספורים לפני הכניסה לאולם הדיונים, ניצבו איילון וליברמן בכניסה לאולם והנהנו בראשם זה כלפי זה, אך לא לחצו ידיים אף שעמדו סמוכים. ליברמן נשאל על ידי עיתונאים מה הוא חש לגבי הפגישה המחודשת ביניהם, והשיב בבדיחות: "אני לא מבין למה כולם מתרגשים, האירוע הכי דרמטי הוא ההפסד של ברצלונה".

על סמך עדותו של איילון שניתנה גם במשטרה, כתב האישום מייחס לשר החוץ לשעבר פעילות אקטיבית למען מינוי בן-אריה וכי הוא הורה לכאורה לאיילון לפעול למימוש המינוי, בנימוק שבן אריה הוא המועמד המתאים ביותר. איילון, שהתראיין אמש בנוגע לעדותו היום, עקץ את העדים האחרים שמסרו עדויות ופטרו עצמם באמרם "אינני זוכר", ואמר: "אני זוכר היטב ואענה באופן מלא, הכי מצפוני וישיר ואביא את העובדות כפי שחוויתי אותן".

השגריר לשעבר בן אריה העיד כי הוא "איננו זוכר" פרטים רבים. במיוחד נעלמו מזיכרונו  פרטים על הערב בו פגש את השר הממונה כאשר מסר לו לכאורה פרטים על החקירה המתנהלת נגדו. גם חברי ועדת המינויים בשעתו, יוסי גל ושמעון רודד, אמרו שאינם זוכרים אם אנשי ליברמן פנו אליהם בעניין קידום בן-אריה, כפי שהעיד איילון במשטרה. איילון, שהתראיין בעניין זה מספר פעמים, ענה תמיד: "אני פשוט ממלא את חובתי האזרחית, ומשתף פעולה עם שלטונות האכיפה והחוק שקראו לי".

איילון דוחה בראיונות כל טענה ורמיזה כי הוא פועל ממניעים נקמניים לאחר שליברמן הדיח אותו מרשימת המפלגה לכנסת לפני הבחירות האחרונות: "אני לא מוצא עניין בנקמנות. כמו שכיבדתי את חוקי המשחק הפוליטי וידעתי מה המכניזם להיכנס לרשימה, כך ידעתי מה המכניזם להרחקה ממנה. קיבלתי את שני הצדדים בכבוד – לא נפגעתי, לא כלכלית, לא תדמיתית ולא רגשית, ויש שאמרו שרק הרווחתי".

את ליברמן מייצגים כעת בבית המשפט עורכי הדין יעקב וינרוט, גיורא אדרת, ירון קוסטליץ, נתי שמחוני ועודד גזית. את פרקליטות המדינה מייצגים עו"ד מיכל סבל-דראל, סגנית מנהלת המחלקה הכלכלית, ועו"ד ערן זלר.

עד כה העידו ארבעה עדים במשפט. לצד יוסי גל ושמעון רודד, עלה להעיד בן אריה עצמו, שחזר בו מדבריו, סתר חלק מגרסותיו במשטרה וטען כי לא שוחח עם ליברמן על החיקור נגדו, אלא רק מסר לו פתק. העיד גם ויקטור הראל, לשעבר המפקח הכללי במשרד החוץ, שסיפר על מסמך שחיבר על תפקודו הלקוי של בן-אריה כשגריר בבלרוס. הראל העיד כי מרבית חברי ועדת המינויים ידעו על כך, וכי אף עדכן בכך את ליברמן עצמו, שלא עשה דבר בעניין.

לפי כתב האישום שגובש בפרקליטות נגד ליברמן, נטען כי במהלך שירותו של זאב בן אריה כשגריר בבלארוס, הוא העביר לידי ליברמן בקשה של הפרקליטות לחיקור דין במסגרת החקירה ב"פרשת חברות הקש" שהתנהלה נגד ליברמן באותה עת. מכתב האישום עולה כי השניים שוחחו בפרטיות ושם מסר בן אריה לליברמן את הפרטים. טענת הפרקליטות היא כי ליברמן היה מודע לכך, כי בן אריה פועל כדי לסייע לו באמצעות פגיעה בחקירה נגדו. בהמשך, לאחר שליברמן מונה לשר החוץ, הוא הציע לבן אריה לכהן בתפקיד יועץ במטה המדיני שלו ומאוחר יותר, כאשר בן אריה רצה להגיש מועמדות לתפקיד שגריר ישראל בריגה הוא "התייעץ" על כך עם ליברמן. בהמשך לכך נטען כי לאחר שבן אריה הגיש את מועמדותו והיה אמור להופיע בפני ועדת המינויים של משרד החוץ, שבראשה עמד אז אילון, זימן אותו ליברמן לחדרו ואמר לו שיש למנות את בן אריה לתפקיד השגריר בלטביה, זאת כשהוא מנמק זאת בכך שהוא האדם המתאים ביותר כלתפקיד.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן