Skip to content

לפיד: קיצוץ מוקטן השנה – קיצוץ גדול ב-2014

שר האוצר החליט לעלות את יעד הגירעון ב-2013 ל-4.9% תוצר, שמשמעותו תוספת של כ-19 מיליארד שקל לגירעון, ולחזור לגירעון של 3% ב-2014, במקום 2.75% היעד המקורי. כתוצאה מכך הגירעון בשנת 2013 יגיע לכ-50 מיליארד שקל - שיא בתולדות הגירעונות של מדינת ישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האוצר יאיר לפיד החליט לעלות ב-2013 את יעד הגירעון ל-4.9% תוצר, במקום 3% ולחזור ב-2014 ליעד גירעון של 3%, במקום היעד שנקבע לשנה זו – של 2.75%. כך מתברר מהצעת המחליטים שהניח השר על שולחן הממשלה, לקראת הדיון התקציבי ביום א' הקרוב. המשמעות של ההצעה, שהשר החליט לבצע ב-2013 קיצוץ תקציבי מוקטן מאוד ממה שתוכנן מראש, ולבצע את הקיצוץ הגדול ב-2014.

לפיד (צילום: דן בר דוב)
דחה חלק מהקיצוץ ומהמיסים. לפיד (צילום: דן בר דוב)

בהצעת ההחלטה שהניח שר האוצר יאיר לפיד על שולחן הממשלה נאמר, כי שהממשלה תקבע את שיעור הגרעון הכולל מן התוצר המקומי הגולמי בשנת הכספים 2013 באופן שלא יעלה על 4.9%, ובשנת הכספים 2014 באופן שלא יעלה על 3%. החלטה, הזאת מוסיפה כ-19 מיליארד שקל מעבר לתקרה הקבועה היום בחוק, שתקפיץ את הגירעון ב-2013 לכ-50 מיליארד שקל – שיא בתולדות הגירעונות של מדינת ישראל, מחייבת חקיקה בכנסת

עוד נאמר בהצעה, כי הממשלה תהא רשאית להגדיל את סכום ההוצאה הממשלתית בשנת הכספים 2013 בשיעור נוסף על השיעור הקבוע, אך שלא יעלה על 2.2% ביחס לסכום ההוצאה הממשלתית בשנת .2012 הגידול האמור לא יובא בחשבון כחלק מסכום ההוצאה הממשלתית בשנת הכספים 2013, לצורך חישוב סכום ההוצאה הממשלתית בשנים הבאות אחריה. ההחלטה הזאת המגדילה בכ-6.5 מיליארד שקל את ההוצאה הממשלתית מעבר למותר בחוק, מחייבת חקיקה בכנסת.

הצעותיו של שר האוצר יובאו לאישור הכנסת, לאחר שיאושרו בממשלה, בישיבתה הקרובה ביום א' הקרוב בהליך חקיקה מזורז. לצורך זה אישר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, אישר את קידום החקיקה בהליך מזורז.

חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית

החוק להפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית קובע מגבלה לעניין שיעור הגירעון הכולל, המתוכנן בתקציב המדינה, מן התוצר המקומי הגולמי (התמ"ג). על פי חוק זה שיעור הגירעון מהתמ"ג בשנת התקציב 2013 לא יעלה על 3% ובשנת התקציב 2014 לא יעלה אותו שיעור על 2.75%. עוד קובע החוק מגבלה על שיעור הגידול המותר בהוצאה הממשלתית בשנת כספים, ביחס לשנה שקדמה לה.

תקציב המדינה לשנת 2013 צפוי לקבל את אישור הממשלה באיחור רב בתוך שנת התקציב השוטפת, וזאת לאחר שהממשלה היוצאת החליטה על הקדמת הבחירות על רקע חוסר יכולתה להגיע להסכמות באשר לתקציב שיגובש לשנת הכספים האמורה. אישור התקציב לשנת 2013 במועד מאוחר, מצמצם בצורה ניכרת את יכולתה של הממשלה לבצע שינויים בסדר העדיפויות התקציבי באופן שיתאים את מחויבויותיה התקציביות למגבלת ההוצאה, ומגביל את יכולתה ליזום תיקוני חקיקה שיביאו להגדלת הכנסות מהמדינה ממסים באופן שיבטיח עמידה בתקרת הגרעון הקבועה בחוק.

חריגה גירעונית

אישור תקציב 2013 במועד מאוחר, שמשמעותו קושי בביצוע התאמות כאמור, עמדו ברקע להחלטת ממשלה, שבה הוחלט לתקן את החקיקה כך שיקבע תקציב אחד לשנים 2013 ו-2014, בשל הצורך לקבל בשלב מוקדם ככל האפשר את ההחלטות הנדרשות הן לגבי שנת 2013 והן לגבי שנת 2014, באופן שיביא לייצוב המצב הפיסקאלי, ייצר וודאות בשווקים הריאליים והפיננסיים וישמר את האמון ביציבות הפיסקאלית לטווח ארוך.

הקושי בקבלת החלטות אשר יכנסו את המסגרת התקציבית למגבלות הקבועות בחוק מתעצם לנוכח המצב הפיסקאלי הקשה בו נמצא המשק הישראלי. בשנת 2012 הסתכם הגירעון תקציבי בכ-4.2% תוצר, קרי חריגה של 2.2% תוצר, כ-20 מיליארד שקל, מתקרת הגרעון הקבועה בחוק לאותה שנה. הפער בין הגרעון המתוכנן לשנת 2012 לבין הגרעון בפועל נבע רובו ככולו מחסר בהכנסות המדינה אל מול התחזית המקורית, אשר על פי תחזית ההכנסות צפוי להימשך גם בשנים 2013 ו-2014.

הגירעון יכול להגיע ל-5.5% תוצר

בנוסף, קיבלה על עצמה הממשלה בשנים האחרונות מחויבויות תקציביות רבות, המצטרפות לגידול הטבעי בתקציב ולתיקוני חקיקה בעלי משמעות תקציבית שהתקבלו בכנסת. כפועל יוצא מכך, הגידול בהוצאה הממשלתית, הנגזר ממחויבויות הממשלה לשנים 2013 ו-2014, צפוי לחרוג בצורה משמעותית ביותר ממגבלת ההוצאה המותרת על פי חוק. מצב הדברים המתואר יוצר חשש כי, בהעדר נקיטת פעולות התאמה על ידי הממשלה, הגירעון הממשלתי לשנת 2013 יעלה על 5.5% תוצר.

על רקע כל אלה, בשל הגידול החריג בהוצאות הממשלה ונוכח תחזית ההכנסות ממסים, ובשל העיכוב באישור תקציב המדינה לשנת 2013 ויכולתה המוגבלת של הממשלה לבצע התאמות נדרשות בהוצאותיה ובהכנסותיה בשל כך, מוצע לקבוע כי בנוסף לגידול המותר בהוצאה על פי חוק, תהא רשאית הממשלה להגדיל את הוצאותיה, באופן חד-פעמי בשנת הכספים 2013, בשיעור נוסף על השיעור הקבוע בחוק, שלא יעלה על 2.2% ביחס לסכום ההוצאה הממשלתית בשנת 2012. לצד זאת, מוצע לשנות את מתווה הפחתת הגרעון התקציבי כך שתקרת הגירעון לשנת הכספים 2013 תעמוד על 4.9%, במקום 3%, ותקרת הגירעון לשנת הכספים 2014 תעמוד על 3%, במקום 2.75%.

השפעה על משק המדינה

משמעות החלטה זו היא כי בשנת 2013 מגבלת ההוצאה הממשלתית תגדל באופן חד פעמי בשיעור של 2.2% (כ-6.5 מיליארד שקל) מעבר לשיעור המותר על פי חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, תשנ"ב-1992. בנוסף, תקרת הגרעון הקבועה בחוק לשנת 2013 תגדל מ-3% ל-4.9% מן התוצר המקומי הגולמי, כ-19 מיליארד שקל מעבר לתקרה הקבועה כיום בחוק, ובשנת 2014 מ-2.75% ל-3% מן התוצר המקומי הגולמי, כ-2.6 מיליארד שקל מעבר לתקרה הקבועה כיום בחוק.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן