Skip to content

בצלם מתעד: מתנחלים מיידים אבנים ומציתים, צה"ל עומד מנגד

למרות צילומים, סרטונים ולמרות שכוחות צה"ל עדים למעשי מתנחלים הפורעים בערבים תושבי הגדה, מיידים בהם אבנים ומציתים שדות - איש מהם לא נעצר ולא נחקר. רימוני הגז והנשק לפיזור הפגנות מופעלים רק כשמיידי האבנים הם ערבים. כך עולה מתלונות בצלם המגובות בסרטונים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מיד לאחר היוודע דבר הירצחו של אביתר בורובסקי, תושב יצהר,  פשטו עשרות רבות של מתנחלים, תושבי התנחלות יצהר, חלקם רעולי פנים וחלקם לא, על שני ישובים הסמוכים להתנחלות, עסירה אל קבאליה ועוריף. טענות הפלסטינים בדבר נוכחות צה"ל במקום, שלא מנעה מהמתנחלים לידות אבנים, לשרוף שדות ולנתץ באבנים חלונות ורכוש של תושבים תמימים, קיבלה חיזוק לאחר שארגון בצלם קיבל וקיבץ מספר סרטונים המתעדים את ההתפרעות.

בסרטונים נראים המתנחלים, חשופי גו בחלקם, פושטים על הכפרים והשדות. כוחות צה"ל, כלומר כמה חיילים ומפקדם, נראים בסרטונים רצים אחרי המתנחלים ומבקשים מהם ככל הנראה להפסיק את הפוגרום. אלו פשוט מצפצפים על חיילי צה"ל וממשיכים בשלהם. חיילי צה"ל נראים חסרי אונים.

בסרטון שצולם בעוריף, מתקרבים המחבלים לבתי הכפר, נוטלים בלוקים ואבנים ומיידים אותם לתוך הבתים. התושבים, למודי ניסיון מר, מיגנו את פנים החלונות ברשתות ברזל צפופות. חיילי צה"ל המועטים פשוט חסרי אונים.

בשני סרטונים אחרים שצולמו באותו יום בישוב עסירה אל-קבלייה, אפשר לראות בבירור כיצד קבוצה בת 25 יהודים ויותר רצה לעבר היישוב, אנשיה מיידים אבנים ומציתים שדות. גם כאן ניסה כוח צה"ל לחצוץ בין הפורעים לערבים אך אינו מצליח.  יצוין כי איש מהמתנחלים לא נעצר. לעומת זאת, כשצעירים ערבים ניסו להשיב במטר אבנים, הם נהדפו מיד ברימוני גז במה שקרוי בז'רגון הצה"לי, אמצעים לפיזור הפגנות.


בעקבות הרצח, טוענים בארגון "בצלם", נערכו "התקפות נקם של עשרות צעירים מכיוון ההתנחלות על הכפרים הפלסטיניים המקיפים אותה, כמו גם על כלי רכב פלסטינים שנעו בכביש 60, באזור ההתנחלות. שני אוטובוסים שבהם נסעו תלמידות בית ספר הותקפו באבנים בכפר חווארה, שתי ילדות ואחד הנהגים נפצעו קל, ורבות מהתלמידות לקו בחרדה. בכמה מקרים נראים בתיעוד חיילים עומדים מנגד בשעה שמתנחלים מיידים אבנים לעבר בתי הכפרים. בתיעוד אפשר לראות שחיילים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות נגד הצעירים הפלסטינים שהתקבצו באזור והתעמתו באבנים עם המתנחלים. לא נראה בתיעוד שימוש באמצעים לפיזור הפגנות כלפי מתנחלים, גם כאשר הם יידו אבנים בסמוך לחיילים", טוענים בארגון.

הסרטים אכן מעידים על נכונות הטענות. בצלם: "צה"ל יכול היה לחצוץ ולמנוע את ההתקפות, כי בין התנחלות יצהר לשני הכפרים המרחק נע מ-700 מטרים ועד 1.5 ק"מ. בטווח הזה אפשר היה לעצור את המתנחלים ודבר לא נעשה".

המתנחלים מצדם זעמו מיד לאחר הרצח ותבעו מהממשלה ומצה"ל החלת יד קשה וחזקה על הערבים בגדה המערבית. "הסרת המחסומים נתנה למחבלים את האפשרות לנוע חופשי ולבצע פיגועים", טען גרשון מסיקה, ראש המועצה האזורית שומרון. "מי שמזלזל בזורקי אבנים ושופט במדינת ישראל שקורא לזריקת אבנים 'מעשה קונדס' הוא שותף לרצח הזה. אני קורא למדינת ישראל להחזיר את המחסומים ביו"ש".

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, שהשתתף כנציג הממשלה בהלווייתו של בורובסקי שנערכה בכפר חסידים, שם גרים הוריו, ספד לבורובסקי ואמר, כי "לעם ישראל אין את האפשרות ואין את הזכות לסלוח על הרצח של אביתר. עם ישראל מחויב להמשיך את הגאולה בכל רחבי ארץ ישראל. נפעל לתשובה ציונית הולמת בכל חלקי הארץ, ביהודה ושומרון ובוודאי ביצהר".

על השאלה המתבקשת, האם אבן שנזרקת על ידי יהודי, הצתת שדות, עקירת עצים, כפי שמתלוננים הערבים, אינם אקט טרוריסטי – לא ניתנה תשובה.  מצה"ל נמסר כי "בתגובה לפיגוע הדקירה ביום שלישי באזור השומרון, פתחו המתיישבים באזור בהפרות סדר אלימות ובלתי חוקיות. כוחות הביטחון פעלו במוקדים השונים על מנת למנוע פגיעה בנפש וברכוש, תוך התמודדות מקצועית עם הרגישות והמורכבות שבשעה זו. כחלק מהפעילות נעצרו במהלך היום מספר מתיישבים שהתפרעו והועברו לטיפול משטרת ישראל.צה"ל מגנה את תופעת לקיחת החוק לידיים ורואה בחומרה אירועים מסוג זה, המסיטים את צה"ל ממשימתו במלחמה כנגד הטרור וההגנה על אזרחי ישראל", לשון התגובה.

 "במספר מקרים התלוו חיילים לקבוצות של מתנחלים שהסתערו לכיוון בתי הכפרים", טוענים בארגון. "בשום מקרה לא נראים אנשי כוחות הביטחון מבצעים מעצרים של מתנחלים מיידי אבנים, גם לא כאשר היה להם יתרון מספרי" הם קובעים ומגבים את דבריהם בסרטונים.  "ארגון בצלם הודיע כי יעביר את החומרים לרשויות אכיפת החוק ולרשויות החקירה הצבאיות כדי לקדם חקירות פליליות נגד הפורעים, וכדי להבהיר לצבא כי האופן שבו פעלו הכוחות בשטח לא ענה על הצורך והחובה להגן באופן אפקטיבי על האוכלוסייה הפלסטינית ממעשי נקם", לשון הודעת בצלם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן