Skip to content

לפיד מיתן מעט את יעד הגירעון ל-2013

הוחלט להביא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב את יעדי הגרעון הבאים: 4.65% לשנת 2013 , 3% לשנת 2014. מדובר בשינוי של הרגע האחרון ובעקבות דיונים שנערכו עם ראש הממשלה ונגיד בנק ישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האוצר יאיר לפיד מיתן ב-0.25% את יעד הגירעון לשנת 2013 והעמידו על 4.65% במקום על 4.9%. יעד הגירעון לשנת 2014 נשאר 3%. מדובר בשינוי של הרגע האחרון ובעקבות דיונים שנערכו עם ראש הממשלה ונגיד בנק ישראל. ההצעה תוגש לאישור הממשלה ביום ראשון.

מלשכת השר נמסר היום, כי "לאחר קיומם של דיונים מרתוניים, הוחלט להביא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב את יעדי הגרעון הבאים: 4.65% לשנת 2013, 3% לשנת 2014". המיתון ביעד הגירעון לא ישנה את העובדה, כי בעקבות ההחלטה לבצע קיצוץ מוקטן ב-2013 וקיצוץ גדול ב-2014, יגיע הגירעון ב-2013 לכ-50 מיליארד שקל.

פישר ונתניהו (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
ההצעה במתכונת הנוכחית זוכה לתמיכתם. פישר ונתניהו (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

שינוי יעד הגירעון ב-0.25% ל-4.65% מגלה, כי הצעתו של השר לפיד לבצע השנה קיצוץ מוקטן זוכה לתמיכתם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, משני טעמים עיקריים: ראשית, בחודשים הבודדים שנותרו עד סיום שנת 2013 קשה יהיה לבצע קיצוץ גדול ושנית, הרצון לשמור על חברה איתנה, שהוא נדבך לא פחות חשוב מניהול מדיניות פיסקאלית במטרה להשיג יציבות פיננסית וצמיחה כלכלית.

לשמור על עמוד התווך של הכלכלה

לבצע קיצוץ גדול עכשיו בתקציב הממשלה, יחד עם העלאת מיסים עקיפים וישירים, בתקופה שהרבה משקי בית סובלים מקשיי קיום והישרדות, אמור לפגוע עוד יותר במשקי הבית של המעמד הבינוני ושל השכבות החלשות. החלשתו בעיקר של המעמד הבינוני, שהוא עמוד התווך של כלכלת ישראל, עלולה להפיל את המדינה לתהום עמוקה, שקשה יהיה לצאת ממנה.

נראה שהפנייה לתכנית לצמצום הגירעון באופן הדרגתי היא טובה, אך יחד עם זאת, על קברניטי הכלכלה בישראל מוטלת עתה החובה להנהיג תכנית ייצוב שתשמור על משמעת פיסקאלית ארוכת טווח, ולשכנע את חברות דירוג האשראי הבינלאומית בנחיצות תכנית הייצוב.

סימנים להבנה כזאת רואים כבר בהחלטתה של חברת הדירוג S&P שהחליטה להוריד את דירוג האשראי של ישראל במטבע מקומי, תוך השוואתו לדירוג האשראי של ישראל במט"ח ל-"+A", תוך ציון, כי התחזית של כלכלת ישראל יציבה, היות שהיא מייצגת קונצנזוס פוליטי שקיים לגבי צמצום החוב הציבורי אל מול המצב הפיסקאלי הנוכחי. יחד עם זאת, הורדת האשראי במטבע המקומי לדירוג A+, יחד עם האשראי שאושרר למט"ח, שגם הוא בדירוג A+, מהווה צלצול אזהרה המתריע, שיש להשלים את הקיצוצים הגדולים מאוד ולחזור ב-2014 ליעד גירעון של 3% תוצר.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן