Skip to content

קיץ קריר כפורצלן

כלי פורצלן עדינים מזכירים לרובנו את הויטרינות בסלון של סבתא ומתקשרים עם סיפורים על ירושה משפחתית מפולין. אריאלה גויכמן גארבר מציעה לנו אסוציאציה עדכנית - האיורים הכחולים ומגעם הקריר של כלי הפורצלן הם הפתרון שמצאו מעצבי-העל לעונת קיץ הרותחת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מאומנות עתיקה למרק: דגם פורצלן מסורתי- לבן עם עיטורי פרחים כחולים. צילום: וויקימדיה
מאומנות עתיקה למרק: דגם פורצלן מסורתי- לבן עם עיטורי פרחים כחולים. צילום: וויקימדיה

פורצלן – אומנות עתיקה

יש אולי כאלה שמאמינים שהחרס העדין שמכונה "חרסינה", או בלועזית "פורצלן", הגיע במזוודה של הסבתות ממזרח-אירופה, אולם את הפורצלן ייצרו כבר לפני אלפיים שנה בעיר ג'ינגדז'ן שבצפון-מזרח סין, הידועה עד היום כ"בירת הפורצלן". אומנות קישוט הפורצלן הייתה כה עדינה עד כי האומנים שעסקו בה היו בני טיפוחם של קיסרי סין משושלות שאנג והאן. באופן מסורתי, הפורצלן הלבן עוטר בעבודת יד, בקווים עדינים בצבע כחול ולרוב בדוגמאות פרחים אסייתים שונים. הצבע הכחול התקבל מערבוב של תחמוצת קובלט, שהסינים ייבאו במיוחד מפרס למען מלאכת מחשבת זו. הקיסרים הסינים היו כה מוקסמים מכלי הפורצלן עד כי בשנת 583 ציווה הקיסר צ'אן שובאו להכין עמודי פורצלן לארמונו. כמה שנים לאחר מכן ציווה גם הקיסר יאן לפסל פסלי אריה ופיל לארמון שלו. כל אחד וטעמו האישי.

האימפריאליסטים באים!

במאה ה-14, בעקבות פריחה כלכלית במזרח סין, זכה הפורצלן לייצור המוני. אולם צבעי הלבן והכחול הכעיסו את קיסרי שושלת מינג שקבעו כי מוצאו הפרסי של הצבע מחדיר השפעות זרות לסין.
כעסם של הקיסרים היה כל-כך גדול עד כי הצביעה הכחולה אפילו נאסרה בסין לתקופת מה ולאומנים המקומיים לא נותרה ברירה אלא לקשט את כלי הפורצלן בעיטורים שחורים.

בעקבות גילוי סין על-ידי מגלה הארצות האיטלקי מרקו פולו, נפתחה סין לעולם המערבי ובמאה ה-17 הפכה גם ליעד לאניות מהולנד, אנגליה וצרפת. הסוחרים האירופאים שחצו יבשות בשם האימפריאליזם החלו להוביל עבדים מאפריקה וגם תבלינים ובשמים מהודו, אך יותר מכל הם התאהבו באוצרות המשי והפורצלן הסיניים. מהרגע שהגיעו הכלים העדינים לאירופה הם הפכו לטרנד בקרב האצולה. וכמו שקורה עם כל טרנד, בני-אצולה מכל רחבי אירופה מיהרו להזמין כלי פורצלן המעוטרים בסמל המשפחה שלהם. בהדרגה הפכו הציורים על הכלים מדגמי צמחיה אוריינטלית לציורים אירופאים מסורתיים.

פורצלן אירופאי מאמצע המאה ה-18. צילום: וויקימדיה
פורצלן אירופאי מאמצע המאה ה-18. צילום: וויקימדיה

אירופה אימצה את הפורצלן לחיקה ובמרוצת הזמן הפכה הולנד ליצרנית פורצלן בזכות עצמה. כיום, המקום המזוהה ביותר עם ייצור הפורצלן והמתחרה הגדולה של "בירת הפורצלן" הסינית היא עיירת הנופש הצ'כית קרלובי וארי (קרלסבאד). כבר 18 שנים, מדי חודש מאי, מתקיים בקרלובי וארי פסטיבל הפורצלן ברחבה מול הכניסה לאחד המלונות היוקרתיים בעולם, ה- Grandhotel Pupp.

טרנד הדפסי הפורצלן כיום

מסין הרחוקה וימי הכיבוש האימפריאליסטי, עשה הפורצלן את דרכו לימינו אנו. בעונת הקיץ הנוכחי מככבים עיטורי צמחיה עדינים בצבעי כחול ושחור על בגדים לבנים בכל מסלולי תצוגות האופנה בעולם.

המעצבת האמריקאית ממוצא צרפתי-פיליפיני מוניק לולייה (Monique Lhuillier), הידועה בעיקר כמעצבת שמלות כלה יוקרתיות ושמלות ערב, שאבה העונה השראה מהדפסים הנראים כמו צבעי מים מציורים סיניים עתיקים. על מסלול התצוגה של קולקציית אביב/קיץ 2013 צעדו דוגמניות בשמלות בעלות הדפסים כחולים ואפורים שהזכירו מאוד את צבע תחמוצת הקובלט הכחולה של הפורצלן הסיני המסורתי.

מוניק לולייה - תצוגת אופנה קיץ 2013
מוניק לולייה - תצוגת אופנה אביב/קיץ 2013
השראות מצבעי הכחול של הפורצלן הסיני: מוניק לולייה אביב/קיץ 2013.
השראות מצבעי הכחול של הפורצלן הסיני: מוניק לולייה אביב/קיץ 2013.

המעצב האיטלקי רוברטו קוואלי, שמתמחה דווקא בבגדים סקסיים ולעתים אף צעקניים מדי, הציג גם הוא את דגמיו לאביב/קיץ 2013 ובאופן מפתיע כלל ביניהם גם כמה דגמים לבנים קלאסיים בעלי הדפסים שחורים מסולסלים. המראה הרומנטי שהתקבל שואב השראה מההדפס המסורתי של הפורצלן של קיסרי סין מהמאה ה-14.

רוברטו קוואלי שואב השראה מפורצלן בצבעי שחור ולבן בתצוגת אביב/קיץ 2013. צילום הכדים: וויקימדיה
רוברטו קוואלי שואב השראה מפורצלן בצבעי שחור ולבן בתצוגת אביב/קיץ 2013. צילום הכדים: וויקימדיה

בית האופנה של רוברטו קוואלי ערך גם תצוגה לקולקציית בגדים לבישים ויומיומיים יותר – "Just Cavalli" שגם בה הוצגו הדפסים עדינים, שנראו כאילו צוירו בצבעי מים ושאבו השראה מיצירות סיניות עתיקות.

תצוגת אופנה "Just Cavalli" – הדפסים בהשראת צבעי מים סיניים. צילום משמאל: וויקימדיה
תצוגת אופנה "Just Cavalli" – הדפסים בהשראת צבעי מים סיניים. צילום משמאל: וויקימדיה

הטרנד העדין והאומנותי תפס תאוצה השנה, אולם מעצבים בעלי חזון הציגו דגמים בעלי הדפסים בהשפעת הפורצלן כבר לפני שנים. כך למשל המעצב ג'ון גליאנו, שפוטר בבושת פנים מבית האופנה "דיור" לפני שנתיים, הציג את הדפסי הפרחים הכחולים על שמלות לבנות עוד בתצוגת אביב/קיץ 2009. ניכר כי למרות ההתמכרות קשה לאלכוהול וההתבטאות האנטישמיות המבישות שהביאו לפיטוריו החוש האופנתי ויכולת הניבוי המובהקים של  גליאנו הוכיחו את עצמם. ההדפסים שהציג לפני כארבע שנים זוכים עכשיו לחיקוי בכל בית אופנה ידוע.

הקדים את זמנו בהדפסי פורצלן כחולים: ג'ון גליאנו ל"דיור"- אביב/קיץ 2009
הקדים את זמנו בהדפסי פורצלן כחולים: ג'ון גליאנו ל"דיור"- אביב/קיץ 2009

תחושת הקרירות של הפורצלן מתאימה בהחלט לקיץ הישראלי. הקסם האירופאי המשולב במראה זה ייקח אותנו באופן טבעי גם לסתיו ולחורף הבאים. זו לפחות הבשורה על-פי המעצב האיטלקי ולנטינו, שהציג דגמים בהשראת פורצלן בתצוגה אופנה לסתיו/חורף 2014. המעצב הידוע בסגנונו הנשי והרומנטי הצעיד על המסלול דוגמניות שנראו כבובות שלג זכות הודות לשבריריות של צבעי הפורצלן.

בובות שלג שבריריות כפורצלן: ולנטינו- סתיו/חורף 2014
בובות שלג שבריריות כפורצלן: ולנטינו- סתיו/חורף 2014

פורצלן בקיץ הישראלי

אין צורך להרחיק עד צפון-מזרח סין או עד בירות האופנה של אירופה כדי לאמץ את המראה הנשי והקסום הזה. גם בארץ ניתן למצוא פריטים בהשראת הדפסי פורצלן. מי שמיטיבה לעשות זאת בזירת האופנה המקומית היא המעצבת דפנה לוינסון (HDL). בקולקציה הנוכחית מציגה לוינסון ז'קטים לבנים, חליפות לבנות בעלות הדפסי פורצלן כחולים וגם שלל גופיות המעוטרות בהדפסי פרחים בהשראה אוריינטלית, שנראו כאילו צוירו בצבעי מים בידי רב-אמן מהמזרח הרחוק.

בלייזר לבן בהדפס צמחייה כחולה: דפנה לוינסון. צילום: נורית כהן
בלייזר לבן בהדפס צמחייה כחולה: דפנה לוינסון. צילום: נורית כהן
מכנסיים וז'קט בהשראת פורצלן: דפנה לוינסון. צילום: איתן טל
מכנסיים וז'קט בהשראת פורצלן: דפנה לוינסון. צילום: איתן טל

גילגולו של הפורצלן מאומנות סינית עתיקה לתו התקן של האצולה האירופאית מעניק למראה את השילוב המושלם בין קרירות לקלילות, שילוב שאנו זקוקים לו מאוד בקיץ הישראלי. שילוב הצבעים הכחול והלבן נראה כאילו עוצב במיוחד לישראל והוא מעניק אלטרנטיבה מושלמת ורומנטית למי שלא רוצה ללבוש רק לבן לחגיגות חג השבועות המתקרב ובא.

* * *

[related-posts title="עוד במדור אופנה ועיצוב:"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן