Skip to content

השר כץ שוקל להפסיק ייבוא רכבי פורד לישראל

הורה לבדוק אם חברת פורד פגעה בתחרות, כאשר הודיעה ליבואן מקביל לבטל את ההנחה המיוחדת, המאפשרת לו למכור כלי רכב פורד במחירים זולים יותר מאלה המשווקים בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
השר ישראל כץ. לחכות שיבואני הרכב יורידו את המחירים. צילום: משרד התחבורה
השר ישראל כץ. לחכות שיבואני הרכב יורידו את המחירים. צילום: משרד התחבורה

שר התחבורה ישראל כץ הורה למנכ"ל משרדו לפתוח בהליך בדיקה ושימוע של הוראת חברת פורד, שאסרה על יבואן רכב מקביל בשם "עמק איילון בעם" לבטל את ההנחה המיוחדת שמאפשרת לו למכור כלי רכב פורד במחירים זולים יותר מאלה המשווקים כיום בישראל. "בסיום הבדיקה תתכן החלטה על הפסקת ייבוא כלי רכב מתוצרת פורד לישראל וזאת בשל פגיעה בתחרות ובמדיניות עליה החליטה ממשלת ישראל. המכתב כבר נשלח לחברה", כך כתב השר בעמוד הפייסבוק שלו. 

השר כץ הזכיר בפנייתו לציבור קוראי עמוד הפייסבוק שלו, כי "בפנייתי הקודמת קראתי לכם להמתין ולא לרכוש כלי רכב חדשים מיבואני הרכב עד שיורידו מחירים. היבואנים כמובן הגיבו בהכפשות ובאיומים. היום אני רוצה לספר לכם איך פועל מונופול יבואני הרכב כדי לדכא ולבלום כל תחרות שתאפשר הוזלת מחירים".

לדבריו, מדובר בתלונה רשמית שהתקבלה במשרד התחבורה מחברה בשם "עמק איילון בעם", שקיבלה אישור ממשרד התחבורה לייבא רכב בייבוא מקביל (בתחרות עם היבואן הקיים). החברה השקיעה כספים רבים והשיגה הסכם עם סוכן מורשה של יצרנית הרכב פורד בחו"ל, שמאפשר לה לייבא רכבי פורד (כולל דגמים משפחתיים) ולמכור אותם במחירים זולים יותר מאלה המשווקים כיום בישראל.

השר ציין, כי חלק מכלי הרכב כבר ייבואו לישראל, ואז "בדרך מסתורית", שעוד תיחקר, הוא מבטיח, הועבר המידע ליצרן פורד בחו"ל, והוא הורה לסוכן המורשה לבטל את ההנחה המיוחדת שמאפשרת הוזלה ותחרות.

כשנודע לשר על המקרה הוא מיהר לפעול. "הוריתי למנכ"ל משרד התחבורה להודיע לחברת פורד שאנחנו פותחים בהליך בדיקה ושימוע שבסיומו תתכן החלטה על הפסקת ייבוא כלי רכב מתוצרת פורד לישראל וזאת בשל פגיעה בתחרות ובמדיניות עליה החליטה ממשלת ישראל. המכתב כבר נשלח לחברה".

"15 משפחות שולטות בשוק של 30 מיליארד שקלים"

"זאת התחרות עליה מדברות 15 המשפחות השולטות בשוק של 30 מיליארד שקלים בשנה, חברות הליסינג מקבלות הנחות של עשרות אחוזים והצרכן הפרטי משלם", ציין כץ והוסיף, "מתפקידי לשמש לכם כפה ואני מבטיח לא להרפות עד ששוק הרכב כולו יפתח לתחרות מלאה ולהוזלת העלויות ויוקר המחיה".

בחודש אפריל אישר הממשלה הצעת ההחלטה המסדירה לראשונה את כל תחומי הרכב ופותחת לתחרות את ענפי הרכב השונים, ובכללם יבוא רכב, מכירת רכב חדש ומשומש, ליסינג והשכרה, טיפול במוסכים, חלקי חילוף, ביטוח ושמאות.

ייבוא

בתחום ייבוא כלי הרכב כוללת ההצעה מתן סמכות לשר התחבורה להביא גם שיקולי תחרות בעת מתן רישיון ליבוא רכב ומעודדת ייבוא מקביל של כלי רכב תוך הסרת חסמים שהקשו עד כה על יזמים שביקשו להיכנס לענף.

ההצעה מרחיבה את ערוצי ייבוא הרכב ומגדירה סוגים נוספים של יבואנים, בהם יבואן זעיר שיוכל מעתה לייבא עד 20 כלי רכב מחו"ל בשנה שגילם עד 12 חודשים. כמו כן היא מגדילה את סוגי הרכב המותרים בייבוא לכלל היבואנים. כך, למשל, אפשר יהיה לייבא משאיות ואוטובוסים גם באמצעות יבואן מקביל ומוניות ורכב מסחרי באמצעות ייבוא אישי.

שיווק

בתחום שיווק כלי רכב חדשים, הצעת ההחלטה שאושרה כוללת מתן אפשרות לחברות הליסינג וההשכרה למכור כלי רכב חדשים ללא רישום בעלות ומאפשרת לגורמים נוספים שאינם יבואני רכב, כמו מוסכים ומגרשי מכוניות,  למכור כלי רכב חדשים.

הוזלת חלפים

בענף חלקי החילוף יוסרו חסמים שמנעו עד כה את הוזלת חלפים. במסגרת זאת יבוטלו דרישות ותקנים מיוחדים לישראל ויותאמו לתקינה הבינלאומית, תוך הגדלת היצע החלפים, צמצום עלויות בקיצור הליכי האישור. במסגרת זאת יוקם מאגר לחלקי החילוף והיבואנים יחוייבו לפרסם לציבור את מלאי חלקי החילוף ומחירם.

מוסכים ותחזוקה

בתחום המוסכים והתחזוקה מוסדר בהצעת ההחלטה נושא הטיפול ברכב והמוסכים גם בתקופת האחריות ומתווסף סוג אחד של מוסך – "מוסך מומחה", שיוכל לטפל בכל כלי הרכב ויהווה תחרות למוסכים הקשורים ליבואני הרכב. כן תוגבר השקיפות בפני מוסכים המבקשים להצטרף כמוסך רשת ליבואן ויוגבר הפיקוח על המוסכים במטרה להגן על הצרכן ולמנוע הונאות.

סחר בכלי רכב משומשים

בתחום הסחר בכלי רכב משומשים כוללת ההצעה מתן מידע על היסטוריית כלי הרכב ואופי בעלויות קודמות וכן ציון ברישיון הרכב על נזק מהותי שעבר כלי הרכב. בענף השמאות והביטוח ההצעה כוללת את הגברת מודעות הצרכנים לשימוש בחוות דעת נוספת במקרה הצורך וייעול ושיפור התהליכים לערער על שומות.

שקיפות במלאי החלפים

הצעת המחליטים כוללת שקיפות בנושא מלאי החלפים והמערכות הקיימות בעת תחזוקת הרכב. יבואני חלקי החילוף יחויבו לפרסם את מלאי חלקי החילוף ומחירם באתרי האינטרנט והלקוח יהיה חשוף בזמן אמת לכל המידע הקיים בענף חלקי החילוף ויוכל לבחור את החלף בו ירצה להשתמש לתיקון הרכב (חליפי או מקורי).

15 יבואנים

בישראל פועלים כיום יותר מ-15 יבואני רכב פרטי בענף המייבאים כ- 200 אלף כלי רכב בשנה. כ- 50% מכלי הרכב מייבאים מיפן ודרום קוריאה. כמחצית מכלי הרכב החדשים נרכשים על ידי אזרחים פרטים ומחציתם השנייה על ידי חברות ליסינג וציי רכב. ענף ייבוא הרכב מוערך בכ-30 מיליארד שקל בשנה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן