Skip to content

סוריה מאשימה: ישראל תקפה הלילה מתקן מחקר בדמשק

סדרת פיצוצים עזה החרידה הלילה את דמשק. על פי העדויות כדור אש ענקי כתום האיר את שמי העיר. מדובר בהפצצה שנייה בתוך 48 שעות. לפי הסורים תקפה ישראל באמצעות טילים מכון למחקר צבאי שכבר הותקף בחודש ינואר השנה. ישראל לא הגיבה להאשמות וכך גם הבית הלבן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סדרת פיצוצים עזים החרידה הלילה (ראשון) את ד דמשק. הטלוויזיה הממלכתית הסורית האשימה את ישראל בהפצצת מכון המחקר הצבאי "ג'מראיה" על ידי טילים ששוגרו מישראל. לפי דיווחי הטלוויזיה הסורית התקיפה אירעה בשעה 01:56 לפנות בוקר. לפי הסורים, זהו אותו המכון שהופצץ בחודש ינואר השנה על ידי ישראל ועל פי הדיווחים נהרגו מאות סורים. מדובר בהפצצה שנייה בתוך 48 שעות.

"הכול היה שקט כשלפתע ראינו אור כתום בהיר מאיר את כל השמיים ואחריו נשמע קוול פיצוץ עז", תיאר טארק הילנאווי , תושב דמשק, לרשת אל ערבייה, "חשתי את הזעזוע עובר עלינו וזה נראה כאילו כל דמשק בוערת באש".

ההפצצה בדמשק על פי צילום של רשת אל ערבייה
ההפצצה בדמשק על פי צילום של רשת אל ערבייה

על פי דיווחי האופוזיציה הסורית, נשמעה סדרה של שמונה פיצוצים שזיעזעו את דמשק. על פי טלוויזיה אל סאמה, לוו הפיצוצים הללו בסדרה של לפחות 40 פיצוצי משנה. רשת NBC האמריקנית דיווחה הלילה מפי גורם בכיר בממשל האמריקני כי מטוסי קרב ישראלים הם שהפציצו את מתקן המחקר בדמשק. עד כה לא נמסרה תגובה ישראלית או אמריקנית רשמית לדיווחים בטלוויזיה הממלכתית של סוריה.

לדברי בכיר בצבא סוריה החופשי, כך מדווחת רשת אל-ערביה, ישראל תקפה מתוך המרחב האווירי הסורי שישה מוקדים בדמשק, משום שלהערכת אותו בכיר, משטר אסד מאיים עליה. מהתמונות שצילמו תושבים באזור נראה שהמתקן שהופצץ איחסן נשק רב. ארגון זכויות אדם הממוקם בדמשק טען כי מוקד נוסף להפצצות היה מחסן תחמושת.

מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל איננו מגיב לפרסומים זרים". על פי דיווחי רויטרס וסוכנויות ידיעות נוספות, ממשרד החוץ האמריקני וגם משגרירות ישראל בוושינגטון לא נמסרה תגובה לאירוע. להבדיל מהלילה, כשסוריה מאשימה באופן רשמי את ישראל בתקיפה על ידי טילים, הממשל הסורי ממשיך להכחיש כי בלילה שבין חמישי לשישי נערכה תקיפה ישראלית על נשק שהיה מיועד לחיזבאללה. יצוין כי אחרי התקיפה של סוללת טילי נ"מ SA-17 בינואר, אסד איים להגיב באומרו: "תמיד הגבנו לפעולות הישראליות וישראל מכירה את יכולות התגובה שלנו. פעולת התגמול לא פירושה בהכרח שטיל ייענה בטיל וקליע ייענה בקליע. לא צריך להכריז בפומבי על דרך התגובה שננקוט".

אתמול אמרו גורמים אמריקניים רשמיים, שצוטטו בכל רשתות הטלוויזיה האמריקניות, כי יעד מטוסי חיל האוויר, שלפי הדיווחים תקפו בסוריה בחמישי בלילה, היה משלוח טילי קרקע-קרקע מתקדמים מתוצרת איראן שיועדו לחיזבאללה. הטילים, מדגם "פאתח 110", אוחסנו בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק ושם הותקפו, כך מסר אתמול מקור אמריקני רשמי ל"ניו יורק טיימס". גם האופוזיציה הסורית טענה כי ההפצצה כוונה למתקנים בשדה התעופה הסורי וכתוצאה מכך עלה באש גם מטוס אזרחי.

מתאם ההסברה של צבא סוריה החופשי, לואבי אל-מוקדאד, אמר הלילה בראיון לרשת אל-ערבייה, כי לפי המידע שברשותו "מדובר בתקיפות ישראליות מתוך המרחב האווירי הסורי". לדבריו, היו  "שש תקיפות בשישה מוקדים" ולהערכתו, "ישראל החליטה להיכנס לתמונה כיוון שמשטר אסד מאיים עליה". הוא הוסיף כי "המקרה הוא בין משטר אסד לבין ישראל, ואין לצבא סוריה החופשי עניין בו".

על פי רשת אל ערבייה, בעקבות התקיפה הלילה, החשמל נפסק חלקית בחלקים מדמשק הסמוכים למכון המחקר והסורים מדווחים על הרוגים. הרשת ציטטה את אחד מגופי האופוזיציה הסורית בשכונת אל-מוהאג'רון שבדמשק, שדיווח על שלושה פיצוצים שהרעידו את השכונה ששוכנת למרגלות הר קאסיון, במקום בו מצוי ארמון הנשיאות הראשי של אסד. גורמי אופוזיציה אמרו לאל ערבייה כי בין היתר נשמעו פיצוצים במתקנים ביטחוניים של המשטר הסורי בדמשק ובפרבריה. הם ציינו כי באזור המותקף שוכן אתר של חטיבה 104 וחטיבה 105 של משמר הנשיאות. לגבי התקיפה של הלילה בין חמישי לשישי מציינת הרשת כי התקיפה בנמל התעופה בבירה כוונה למטען טילים אחרי שהגיע מאיראן והמתין להעברתו הלאה לידי חיזבאללה בלבנון.

[related-posts]

1 Comment

  1. Tom
    5 במאי 2013 @ 9:08

    למה מכון מחקר? תגידו בית חולים. מה שמצליח בעזה לא טוב לכם? סנובים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן