Skip to content

ג'נסן קוריאה משעה ייצור של סירופ לילדים

חברת ג'נסן קוריאה, שלוחה של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון העולמית, משעה ייצור סירופ לילדים מסוג טילנול 100 מ"ל ומסוג 500 מ"ל, כתוצאה מאי סדרים בתהליך הייצור של שתי התרופות • בישראל נמכרת התרופה בין היתר תחת השמות המסחריים אקמול ודקסמול, וידועה בשם פרצטמול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת ג'נסן קוריאה, שלוחה של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון העולמית, משעה ייצור סירופ לילדים מסוג טילנול 100 מ"ל ו-500 מ"ל, כתוצאה מאי סדרים בתהליך הייצור של שתי התרופות. הנזק מעבר לפגיעה התדמיתית בחברה, הוא הפסד כספי שמסתכם בכמעט 22 מיליארד דולר. גם בישראל נמכרת התרופה בין היתר תחת השמות המסחריים אקמול ודקסמול, וידועה בשם פרצטמול.

התרופה הורדה באופן מיידי מן המדפים (באדיבות: ddpavumba, http://www.freedigitalphotos.net)
התרופה הורדה באופן מיידי מן המדפים (באדיבות: ddpavumba, http://www.freedigitalphotos.net)

בהודעה שיצאה באתר חברת ג'נסן קוריאה לקראת סוף החודש, ושזכתה להד רק בימים האחרונים, נכתב כי לאחר הליך של בקרת איכות, החברה השעתה את ייצורם של שני סוגי סירופ לילדים מסוג טילנול סירופ 100 מ"ל ו-500 מ"ל. הסיבה: ריכוז גבוה של פרצטמול מעבר לנדרש בכמה בקבוקים. דובר החברה אמר, כי הסיכון הבריאותי נמוך ולא נתקבלה שום ידיעה על פגיעה בנפש.

הודעת החברה זכתה לתגובה מיידית מצד הרשויות בדרום קוריאה: "ג'נסן קוריאה הפרה שני כללים במהלך תהליך הייצור של סירופ לילדים טילנול 100 מ"ל ו-500 מ"ל”, אמר קים מיי קיונג, דובר המשרד לבטיחות בתחום המזון והתרופות. קיונג הוסיף, כי חברות אשר עוברות על נהלים במהלך תהליך הייצור עלולות להשעות את ייצור התרופה על ידי הרשויות, לתקופה שיכולה להגיע לכמה חודשים, ואמנם ההשעיה יכולה לנוע בין חודש לשישה חודשים תלוי בעבירה. חברת ג'נסן קוריאה עברה על שלושה נהלים כאלה. מומחים מעריכים כי ההשעיה אותה נטלה על עצמה החברה, יכולה להיות הרת אסון, כיוון שמכירות שתי התרופות נוגסות בנתח של 16% משוק התרופות. הנזק מסתכם בכמעט 22 מיליארד דולר.

חברת ג'נסן הוסיפה חטא על פשע, לא רק בכך שעברה על נהלים בתהליך ייצור התרופה, אלא בכך שהיא לא דיווחה בזמן על התקלה: "ג'נסן קוריאה לא דיווחה על בעיות הבטיחות למשרד במהירות האפשרית, תוך שהיא משהה זאת לתקופה של חודש. היא לא ביצעה גם בקרת איכות, ובדיקה של תהליך הייצור שלה", נאמר בהצהרה מטעם המשרד.

טילנול הוא שם מסחרי לתרופה שהחלה להימכר בארצות הברית בשנת 1955, ונועדה להקלה בין היתר בכאבים והורדת חום. שימוש בטילנול הוא לרוב בתנאים של כאבי ראש, כאבי גב, דלקות פרקים, כאבי שיניים וצינון. בישראל התרופה ידועה בשם פרצטמול ונמכרת תחת שמות מסחריים ידועים כמו אקמול ודקסמול.

לטילנול יש היסטוריה לא נעימה בכל הנוגע להליך ייצור התרופה, וזאת לא הפעם הראשונה שהתרופה וחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון מופיעות בכותרות. בספטמבר 1982 שבעה בני אדם מצאו את מותם לאחר שנטלו גלולות של טילנול. נתיחה שלאחר המוות ובדיקה של בקבוקי הטילנול שהם רכשו, הראתה כי הם נטלו גלולות טילנול, אלא למעשה נטלו גלולות של ציאניד. חקירה שנערכה על ידי המשטרה העלתה את החשד, כי הגלולות לא מצאו את דרכן בדרך המקרה, אלא אדם החדיר את הרעל הקטלני לפס הייצור של התרופה. הפרשה שזכתה להיקרא "רצח הטילנול של שיקגו" לא הגיעה לידי סיום. אף חשוד לא נתפס מאז שאותם שבעה בני אדם נרצחו.

בינואר 2010 דיווחה ג'ונסון אנד ג'ונסון על החזרה וולונטרית של תרופת הטילנול, שנועדה להקלה בכאבי שרירים. צרכנים שרכשו את התרופה דיווחו, כי לתרופה היה ריח מעופש ודוחה, שגרם לבחילה נוראית בקרב המשתמשים. כל הבקבוקים הורדו מהמדף והוחזרו. ארבעה חודשים לאחר מכן ג'ונסון אנד ג'ונסון דיווחה על תקלה בייצורם של כ-40 ממוצריה, ביניהם סירופ להקלה בכאבים שיועד לילדים. כמו במקרה הקודם, ג'ונסון אנד ג'ונסון החזירה את המוצרים מן המדף, מהלך שפגע בחברה כספית וגם תדמיתית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן