Skip to content

ממשלת סוריה: "התקיפה היא הכרזת מלחמה מצד ישראל"

טהראן מאיימת: "התקיפה תקצר אל חיי המשטר הציוני". שר החוץ הבריטי: "התקיפה מהווה איום על שלום האזור כולו". צה"ל הורה היום לסגור את המרחב האווירי בצפון עד ה-9 במאי לתנועת כלי טיס אזרחיים. עיריית חיפה נכנסה לכוננות וראש העיר שוחח עם מנהלי המפעלים הפטרוכימיים המהווים סיכון לתושבי האזור אם ייפגעו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
התקיפה בסוריה על פי צילום של הסוכנות הלבנונית אל מנאר
התקיפה בסוריה על פי צילום של הסוכנות הלבנונית אל מנאר

סגן שר החוץ הסורי, פייסל מקדאד, אמר בצהריים (יום א') כי התקיפה הלילה על מתקן מחקר צבאי בדמשק היא הכרזת מלחמה מצד ישראל. כך לפי רשת CNN. עוד נמסר כי הממשלה הסורית מתכנסת בדמשק כדי לבחון את אפשרויות התגובה. בתום הישיבה תימסר הצהרה.

באיגרת שנשלחה לאו"ם, טוענת סוריה כי בתקיפות נהרגו ונפצעו אזרחים רבים. "התוקפנות הישראלית הבוטה נגד מתקנים של הצבא הסורי מדגישה את התיאום בין ישראל לחוליות הטרור הכופרות, השייכות לארגון ג'בהת א-נוסרה"' טוענת סוריה באגרתה לאו"ם.

שר החוץ מקדאד, שרואיין ב-CNN, אמר כי התקיפה היא ההוכחה לברית שנכרתה בין הטרוריסטים האסלאמיים לישראל. הוא ציין כי סוריה תגיב כלפי התקיפה הישראלית "בזמן ובמקום שהיא תבחר".

התקיפה אושרה על ידי ארה"ב. שר ההגנה האיראני אמד ואחידי (צילום: אל מנאר)
התקיפה אושרה על ידי ארה"ב. שר ההגנה האיראני אחמד ואחידי (צילום: אל מנאר)

שר ההגנה האיראני, גנרל אחמד ואחידי, הגיב היום לראשונה על התקיפה ואמר כי "ההתקפה שנערכה על ידי המשטר הציוני תקצר את תוחלת החיים של המשטר המזויף". הוא הוסיף כי "ההתקפה שנעשתה באישור ומתן אור ירוק מצד ארה"ב חשפה את הקשר בין הטרוריסטים האסלאמיים בסוריה ואדוניהם במשטר הציוני".

שר החוץ של בריטניה, ויליאם הייג, נשאל היום על התקיפה ואמר "כי ללונדון אין אישור רשמי למתקפה הישראלית בסוריה". בראיון שהעניק לרשת סקיי, אמר הייג כי "האירועים האלה, כמו אירועים אחרים בימים האחרונים, הם איום גובר לשלום באזור כולו וכי המשבר בסוריה מחריף והולך".  הייג ציין כי "ישראל הבהירה שהיא תפעל אם היא מאמינה שמערכות נשק מועברות לידי חיזבאללה. יש לה הזכות להגן על עצמה, ועלינו לכבד זאת".

סגירת המרחב האווירי בצפון

צה"ל הורה היום  לסגור את המרחב האווירי בצפון עד ה-9 במאי לתנועת כלי טיס אזרחיים. כתוצאה מכך נאלצה חברת ארקיע, המפעילה את הקו בין חיפה לאילת, להודיע על ביטול טיסותיה עד יום חמישי. מארקיע נמסר כי "מדובר בשתי טיסות ליום שעליהן בממוצע כ-300 נוסעים". כמו כן יבוטלו הטיסות האזרחיות שמיועדות לנחות ולהמריא משדה התעופה במחניים. סגירת המרחב האווירי מצטרפת להחלטה להציב שתי סוללות של מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל בסביבות חיפה וצפת – בעקבות התקיפות שביצעה לכאורה ישראל בסוריה.

נוהל חירום הופעל בחיפה

חונך את חמל המבצעים החדש. יונה יהב (צילום: עיריית חיפה)
חונך את חמל המבצעים החדש. יונה יהב (צילום: עיריית חיפה)

בעקבות המתיחות הגוברת בצפון הנחה היום ראש עיריית חיפה, יונה יהב, להעלות את רמת הכוננות בחמ"ל העירייה, שהוקם בעקבות לקחי מלחמת לבנון השנייה. נוהל חירום כולל בין השאר ריתוק של עובדי מערכת הביטחון בעירייה, הגברת מוכנות מערכת החינוך למקרה חירום והצמדת רכבי ביטחון לקב"טים במערכת. היום רוענן גם נוהל פתיחת המקלטים הציבוריים והוכן לפעולה מרכז ניהול משברים ותקשורת. יהב ערך שיחות אבהרה מול פיקוד העורף, שירותי כיבוי אש והצלה ומשטרת חיפה.

בנוסף לכך קיים יהב שיחה עם מנהלי המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה, המחזיקים בין השאר במתקן לאחסון אמוניה המהווה סיכון לא קטן תושבי האזור במקרה של פגיעה. יהב: "הניסיון אותו צברנו במלחמת לבנון השנייה מלמד כי העירייה היא הגוף אליו פונים תושבים בשעת חירום ובהתאם לכך עלינו להיערך. על מנת לעמוד באתגרים עמם אנו עשויים להתמודד הקמנו בין היתר חמ"ל חדש שיאפשר לכוחות הביטחון לפעול גם בתנאים קיצוניים".

החמ"ל החדש בחיפה (צילום: עיריית חיפה)
החמ"ל החדש בחיפה (צילום: עיריית חיפה)

עיריית חיפה חנכה לא מזמן את החמ"ל החדש, שהותאם לצרכי המיגון העתידיים והותאם לתרחישים שהוגדרו ע"י פיקוד העורף. המקום שנבחר תוכנן מהיסוד באופן ייעודי לרבות כל המערכות שיותקנו בו, ויאפשר ניהול משבר בכל תרחיש חירום שייכפה. יהב ציין: "חמ"ל המבצעים החדש הנו חלק מהתייחסותה המאוד רצינית של עיריית חיפה למקרה של משבר, שיחייב המשך פעילות העירייה בחירום".

למרות היערכותה הזהירה של עיריית חיפה, לא יצאה הוראה מצד פיקוד העורף לשנות את שגרת היום. מבית החולים נהריה, המהווה חדר מיון קדמי בעת מלחמה בצפון (לצורך כך נבנה מערך חירום מוגן מתחת לאדמה), נמסר כי בית החולים נוהג כשגרה ועד כה לא התקבלה הנחיה אחרת מפיקוד העורף ומהמשטרה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן