Skip to content

החזרת עטרה ליושנה, לא לפסטיבל החלב

מאחורי הדימויים הפסטורליים בפרסומות לחלב עומדות פרות שלעולם אינן יוצאות למרעה. עמותת אנונימוס קוראת לציבור לחגוג את שבועות כחג הביכורים, בלי לגרום סבל מיותר לבעלי חיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אלטרנטיבה לפסטיבל החלב? את חג שבועות הקרוב יחגגו רבים בפסטיבל "שבועות ללא גבינות", מטעם עמותת "עתיד טבעוני". העמותה למען עתיד טבעוני היא מלכ"ר שהציבה לה למטרה לקדם את הטבעונות בשלושה מישורים: המוסרי, למען בעלי החיים במשקים, הבריאותי, למען קידום מודעות לאורח חיים בריא יותר, והאקולוגי, למען שמירה על כדור הארץ, מתוך מודעות לנזקים הסביבתיים החמורים שגורמת תעשיית המזון מן החי.

בחג שבועות הקרוב יחגגו בתים רבים בישראל את החג כחג הביכורים, ולא כחג החלב. לקראת הפסטיבל שיתקיים בגני יהושע יחלקו פעילי עמותת אנונימוס בתל אביב טעימות של גבינות מהצומח, פשטידות ועוגות על בסיס סויה, וכן מתכונים לארוחות חג טבעוניות למהדרין. לצדם יחולקו עלוני הסברה על אודות תנאי החזקת פרות ברפתות הישראליות.

הקריאה לחגוג את חג השבועות בסימן הביכורים ולא החלב אינה מתקיימת בחלל הריק: על פי נתוני מועצת החלב שפורסמו במהלך אפריל, ברבעון הראשון של שנת 2013 חלה ירידה של 4 אחוזים בצריכת החלב לנפש בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. חגיגת החג בסימן הקציר והביכורים היא בבחינת "החזרת עטרה ליושנה", אומרים בעמותת אנונימוס, "כשעל שולחן החג מאכלים משבעת המינים: חיטה, שעורה, גפן, תאנה, רימון, זית ותמר".

"החלב הוא תוספת מאוחרת לחג, ולכן זה מוזר ששבועות הפך מחג הקציר לחגיגה יחצ"נית של תעשיית החלב", אומרת רעות הורן, מעמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים. "יש לזכור שמאחורי הדימויים הפסטורליים בפרסומות לחלב עומדות פרות שלעולם אינן יוצאות למרעה. המרוץ להגדיל את תפוקת החלב שלהן גורם להן לסבול מדלקות עטינים וזיהומים. חותכים להן את הקרניים ללא כל הרדמה או אלחוש, ואת העגלים מפרידים מאמותיהם מיד עם לידתם, כדי שלא יבזבזו את החלב, המשווק לצרכנים. אנו קוראים לציבור לחגוג את שבועות כחג הביכורים ולשמוח בשפע מאכלי החג, בלי לגרום סבל מיותר לבעלי חיים".

פרה (צילום: עמותת אנונימוס)
בלי לגרום סבל מיותר לפרה (צילום: עמותת אנונימוס)

פסטיבל "שבועות ללא גבינות" יתקיים ב-15 במאי, יום רביעי, בגני יהושע בתל אביב. בפסטיבל יתארחו בתי עסק טבעוניים שיציבו דוכנים ובהם יימכרו מיטב מנותיהם ובמחירים סמליים. המנות יוגשו בכלים אקולוגיים מחומרים מתכלים. באירוע יתקיימו סדנאות בישול, יוגה והפעלות לילדים. 

הידעת? פרות בתעשיית החלב בישראל

>>> ישראל היא שיאנית עולמית באכזריות כלפי הפרות

 – רק לפני חמישה עשורים שאבו מגוף הפרה לא יותר משמונה ליטר חלב ביום, ואילו כיום, באמצעות מניפולציות גנטיות, גדלה כמות החלב לכ-35 ליטר ויותר.

 – תוחלת חייהן של פרות יכולה להגיע לעשרים שנה, אך בתעשיית החלב הן נשחטות בגיל שלוש עד שש. חלקן קורסות תחת משקל עטיניהן, סובלות מצליעה ושברים ומתות טרם השחיטה.

35 אחוז מהפרות בישראל סובלות מדלקת עטין קלינית. זאת לפי נתונים שנאספו מ-17 אלף פרות ב-49 רפתות ברחבי הארץ במשך שלוש שנים, אשר פורסמו ב-2009. הסיבות המרכזיות לדלקות: זיהום (פרות חולבות בישראל אינן יוצאות למרעה וערימות הצואה מצטברות) ושאיבה אינטנסיבית הפוגעת במערכת החיסונית של הפרות.

– תעשיית החלב העולמית אחראית לפליטת כשני מיליארד טון גזי חממה שווי ערך ל-CO2  (לפי נתוני ארגון המזון והחקלאות של האו"ם), בדומה לפליטות מכ-960 מיליון מכוניות.

– כמות הסידן בכוס חלב 200 מ"ג. כמות הסידן בארבע כפות טחינה מלאה: 400-600 מ"ג. מאמר בנושא מקורות צמחיים לסידןמתכונים לשבועות טבעוני.

שבועות ללא גבינות - דף האירוע בפייסבוק

 פסטיבל שבועות ללא גבינות של "עתיד טבעוני": ד', 15.5.2013, 11:30, גני יהושע. 

1 Comment

  1. זאב שפיר
    9 במאי 2013 @ 22:42

    מסכים עם המסר שיש להעביר את החג למתכונתו הקודמת. להרחיב את המאמץ לשינוי אטרח החיים מבשר לטבעוני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן