Skip to content

המרחב האווירי בצפון נפתח לתנועה אזרחית

למרות ההחלטה לסגור את המרחב האווירי בצפון הוחלט היום כי המרחב ייפתח כבר היום, תוך שמירה על מוכנות ודריכות. סוריה מזהירה: פרשנו סוללות טילים מול ישראל - התקיפה הבאה תיענה באש טילים. אלוף פיקוד צפון: "אין רוחות מלחמה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המרחב האווירי לתנועת מטוסים אזרחיים בצפון, נפתח היום (שני), למרות ההחלטה בדבר סגירתו עד  יום חמישי ה-9 מאי. למגפון נודע כי בתאום בין צה"ל לרשות שדות התעופה ייפתח המרחב האווירי לתנועת מטוסים אזרחיים כבר בשעה הקרובה. הודעה זו  מצביעה על הפגת החשש של ישראל מפני תגובה אפשרית מצד סוריה או החיזבאללה.

מפקד פיקוד צפון, אלוף יאיר גולן, שהשתתף הבוקר במרוץ גולני המסורתי, אמר הבוקר כי אין רוחות מלחמה: "לצד המוכנות והדריכות בצפון, אין רוחות מלחמה וכך גם המפעל המסורתי של חטיבת גולני מתנהל כרגיל".

הכל כרגיל. אלוף פיקוד צפון, יאיר גולן (צילום: ויקימדיה)
הכל כרגיל. אלוף פיקוד צפון, יאיר גולן (צילום: ויקימדיה)

רמז להעדפת המשטר הסורי לבלוע את הצפרדע של התקיפה המיוחסת לכאורה לישראל, ולאותת על כך לישראל, אפשר למצוא בהודעה שהעביר הנשיא הסורי לישראל דרך מוסקבה. על פי העיתון הכוויתי, א-רעי, המתפרסם הבוקר, העביר נשיא סוריה, בשאר אסד, מסר לישראל באמצעות רוסיה, בו הוא מזהיר כי כל התקפה נוספת בשטח סוריה תיחשב להכרזת מלחמה. עוד על פי אותו הדיווח, אסד הודיע כי הורה לפרוס סוללות של טילי קרקע-קרקע וקרקע-אוויר המיועדות לפגוע במטרות ישראליות. במסר, כך נאמר, מפקדי הסוללות קיבלו הוראות מפורשות לפעול ללא הנחייה נוספת במקרה של תקיפה ישראלית.

ערוץ החדשות אל מיאדין הלבנוני, המקורב מאוד לחיזבאללה, דיווח אתמול (ראשון), כי בשאר אסד וממשלתו ערוכים "להמשיך לחמש את ההתנגדות (חיזבאללה) בלבנון בכל סוגי החימוש". הערוץ הוסיף כי בתגובה לתקיפה הישראלית דמשק מתכוונת להעביר לידי ארגון הטרור השיעי נשק מתקדם שעד כה נמנעה מלהעביר לארגון.

הכרזת מלחמה

אתמול, הזהיר סגן שר החוץ הסורי, פייסל מקדאד, כי ההפצצה מהווה "הכרזת מלחמה" וציין כי ההתקפה הזו היא עדות מוחשית  ל"ברית בין ישראל לטרוריסטים האיסלאמים".  "סוריה תגיב נגד ישראל בזמן ובמקום שתבחר", אמר סגן שר החוץ הסורי. שר ההסברה הסורי, עומראן זועבי, המשיך בקו הלוחמני נגד ישראל ואמר במסיבת עיתונאים שקיים אמש בדמשק, כי "המתקפה הזו פותחת את כל האפשרויות שיש בידינו לתגובה".

לעומת זאת, שר הפיוס הלאומי עלי חיידר אמר אמש בראיון לוחמני לעיתון אל אכבר,  כי "הפסקת האש עם האויב נכשלה וחייבים להגיב בכל המקומות ובין היתר בגולן. יש צורך שכל הגבולות יהיו פתוחים כדי להיאבק בברזל באמצעות ברזל. התגובה צריכה להיות מהירה על מנת שהסוגיה לא תיעלם כפי שקורה תמיד". חידר מתח ביקורת על התגובה הסורית ואמר כי "זוהי הודעה רפה שאינה עולה בקנה אחד עם גודל האירוע והאבידות הכבדות שנגרמו מאותה תוקפנות".

נזק קשה למתקנים שהופצצו ועשרות הרוגים

עיתון הניו יורק טיימס האמריקני  מפרסם הבוקר פרטים נוספים על הנזק החמור שגרמו ההפצצות שהגיעו בשני גלים. בלילה שבין חמישי לשישי ובליל שבת.  על פי הטיימס, גורם צבאי בכיר בסוריה אמר כי בתקיפה נהרגו עשרות חיילים מיחידות עילית של הצבא הממוקמות ליד ארמון הנשיא. בתקשורת הערבית ועל פי ערוץ החדשות אל ערבייה נהרגו מאות ונפצעו עשרות נוספים.

האופוזיציה הסורית פרסמה אמש כי בתקיפות חיל האוויר נפגע "מכון המחקר הצבאי", שהוא לדברי מקורות אמריקניים מתקן הנשק הכימי העיקרי בסוריה. עוד פורסם כי בתקיפות נפגעו גם בסיסים של המשמר הרפובליקני ומחסנים של טילים לטווח ארוך. על פי דיווח ברשתות זרות נאמר כי גורם אמריקני רשמי אמר כי התקיפה הראשונה – בשישי לפנות בוקר – שפגעה בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק, יועדה להשמיד נשק שהועבר מאיראן והיה אמור להגיע לידי חיזבאללה. 

הלילה (שני) מסר גורם מודיעין אמריקני לסוכנות הידיעות "רויטרס", כי הבית הלבן לא קיבל התראה על תקיפה ישראלית לכאורה בסוריה ושהמידע בנושא הועבר לאמריקנים רק לאחר שהפצצות כבר הושלכו על יעדן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן