Skip to content

לפיד: "נטפל ביוקר המחיה משוק המזון ועד לשמיים הפתוחים"

הטיפול יעשה לדבריו באמצעות הכנסת קריטריון של מיצוי כושר ההשתכרות לתחומי זכאות דיור, ארנונה, שיוויון בנטל ועד מלחמת חורמה בהון השחור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הישראלים מוכנים לעשות כל דבר, העיקר לא לצאת פרייארים. בגלל זה הטייקונים מרגיזים אותם, בגלל זה הוועדים הגדולים מרגיזים אותם, בגלל זה הסקטורים מרגיזים אותם. אז אנחנו הולכים לטפל בזה בשורה של דרכים, החל מהכנסת הקריטריון של מיצוי כושר השתכרות לכל תחום, מזכאות לדיור ועד לארנונה, דרך התוכנית לשיוויון בנטל ועד למלחמת חורמה בהון השחור", אמר הבוקר שר האוצר יאיר לפיד בוועידה השביעית לעסקים קטנים ובינוניים של העיתון כלכליסט, במלון אינרטרקונטיננטל בתל אביב.

שר האוצר יאיר לפיד. היראלים מוכנים לעשות כל דבר, רק לא לצאת פריירים. צילום: דן בר-דוב
שר האוצר יאיר לפיד. היראלים מוכנים לעשות כל דבר, רק לא לצאת פרייארים. צילום: דן בר-דוב

לדבריו, התפקיד של משרד האוצר הוא לדאוג לאדם העובד, "וכדי לבצע זאת עלינו לעזור לאנשי עסקים להתרחב, לפתוח עסקים, להקל על הבירוקרטיה, וגם להגן עליהם מפני רשעות וקינאה, כי זה טוב לאדם העובד. ובדיוק מאותה סיבה התפקיד שלנו הוא להלחם נגד חברות פירמידה, וריכוזיות יתר, ותכנוני מס אגרסיביים ומונופולים, כי זה רע לאדם העובד".

לפיד הדגיש, כי התפקיד לדאוג לאדם העובד הוא החזון שלו. " אני יודע שחלק מכם אומרים לעצמם עכשיו, 'הוא כבר דיבר על זה', והם צודקים. ואני אומר לכל מי שמארגן כנסים כלכליים במדינת ישראל, תיזהרו ממני, כי אתם הולכים לשמוע את זה בכל פעם שתשימו מולי מיקרופון… כל נושא שיעלה על השולחן, צריך להבחן דרך השאלה מה משמעותו לגבי האדם העובד".

"התקפה פופוליסטית"

באשר לעמדתו לגבי המגזר העסקי אמר השר לפיד, כי "יש בישראל התקפה פופוליסטית מתמשכת נגד המגזר העסקי. חלק ממנה הוא הרוויח ביושר, אבל מי שדואג לאדם העובד יודע שאנחנו חייבים מגזר עסקי חזק, כי מגזר עסקי מייצר מקומות עבודה, ומשכורות, וצמיחה, ותחרות שמורידה מחירים. אז התפקיד שלנו הוא לעזור לאנשי עסקים להתרחב, לפתוח עסקים, להקל על הביורוקרטיה, וגם להגן עליהם מפני רשעות וקינאה, כי זה טוב לאדם העובד.

"להלחם נגד חברות פירמידה"

"ובדיוק מאותה סיבה התפקיד שלנו הוא להלחם נגד חברות פירמידה, וריכוזיות יתר, ותכנוני מס אגרסיביים ומונופולים, כי זה רע לאדם העובד. כי זה הופך את עבודתו לחסרת טעם. כי הוא מרגיש שהוא חי בעולם שאין בו הזדמנות הוגנת. כי הוא לא יפתח עסק קטן, שבו יהיו עוד שלושה או חמישה אנשים עובדים כמוהו, אם הוא ירגיש שהעסקים הגדולים דורסים אותו".

סיוע לחלשים

לפיד טען כי אין שום דרך לסייע לחלשים בחברה מלבד תמיכה באדם העובד. "באופוזיציה וגם בקואליציה יש לא מעט אנשים שעושים קריירה מזה שהם רוצים לחבק את החלשים. גם אני רוצה לחבק אותם, אבל אני רוצה לעשות יותר מזה, אני רוצה לעזור להם. 82% מתשלומי המיסים במדינה באים מאנשים עובדים. בשביל לעזור לנכים, לניצולי שואה, למובטלים, לאמהות חד הוריות, לילדה בת 11 עםCP שהורחקה מבית הספר, כי היא בוכה כל הזמן, אנחנו צריכים שאנשים יעבדו, ויתפרנסו יפה, ויחיו טוב, וישלמו מסים. ואלה מסים שהם שמחים לשלם, מפני שהאדם העובד בישראל הוא אדם טוב ואכפתי".

"לא התייחסו בכבוד לכספי המסים"

"מעמד הביניים הישראלי לא כועס על המיסים שהוא משלם לחלשים", הדגיש לפיד, "הוא כועס מפני שהוא מרגיש – בצדק – שבמשך הרבה שנים התייחסו לא בכבוד לכספי המסים שלו. שבמקום לעזור לחלשים המיסים שלו הלכו לסקטורים, לטייקונים חסרי אחריות, לקבוצות אינטרסים, למשרדים ממשלתיים מיותרים, למערכת פוליטית שדאגה רק לעצמה. אז התפקיד שלנו הוא לשנות את זה, וליצור מערכת הוגנת".

לדבריו, "מערכת הוגנת היא מערכת שבמקום לבזבז את כספכם משתמשת בו לטובתכם. במקום כספים קואליציוניים, אנחנו נשתמש בכסף שלכם בשביל לבנות את הרכבת לכרמיאל ולשפץ מחלקות בבתי חולים. במקום לחלק קצבאות, אנחנו נפתח מרכזי הכשרה לתעסוקה ביחד עם התאחדות התעשיינים ונחזיר לחיים את החינוך הטכנולוגי. במקום להפוך את מנהל מקרקעי ישראל למחלבה של כספים מהאזרח שנשלטת בידי 'מאכערים', אנחנו נצרף אותו לקבינט הדיור ונשתמש בו כדי להוריד את מחירי הדירות ולקצר הליכים לזוגות צעירים. במקום שתאגידי המים יהפכו לספקים של ג'ובים לחברי מרכז, אנחנו נאחד אותם ונוריד את התעריפים לאזרח".

הכסף צריך לחזור לאדם העובד

"במהלך מערכת הבחירות שאלתי איפה הכסף?", הזכיר לפיד, וציין, כי "זו הייתה שאלה רטורית, כי ידענו איפה הכסף. ידענו שהכסף נמצא במקומות הלא נכונים, ומחולק מהסיבות הלא נכונות. אז אנחנו מקצצים היום בדיוק במקומות שעד היום אף אחד לא העז לגעת בהם ועכשיו השאלה היא "לא איפה הכסף?, אלא לאיפה הוא ילך? והתשובה היא שאנחנו הולכים להשקיע אותו באדם העובד. הכסף בא ממנו, והכסף צריך לחזור אליו".

"לחיות מהמשכורת ולא לספור כל שקל"

לפיד הסביר, כי האדם העובד "רוצה לדעת שמקום העבודה שלו בטוח ולא יפטרו אותו מחר בבוקר, מה שאומר שאנחנו צריכים למשוך הנה עסקים מחו"ל, ולפתח תשתיות שיוצרות מקומות עבודה ולסייע לעסקים קטנים; הוא רוצה לדעת שהוא יוכל לחיות מהמשכורת שלו ולא לספור כל שקל שהוא מוציא, אז אנחנו הולכים לטפל ביוקר המחיה החל מהתחרותיות בשוק המזון ועד לשמיים הפתוחים; והוא רוצה להרגיש שהוא חי במדינה הוגנת. זו האגדה העתיקה והנכונה על הישראלים, הם מוכנים לעשות כל דבר, העיקר לא לצאת פרייארים. בגלל זה הטייקונים מרגיזים אותם, בגלל זה הוועדים הגדולים מרגיזים אותם, בגלל זה הסקטורים מרגיזים אותם. אז אנחנו הולכים לטפל גם בזה בשורה של דרכים, החל מהכנסת הקריטריון של מיצוי כושר השתכרות לכל תחום, מזכאות לדיור ועד לארנונה, דרך התוכנית לשיוויון בנטל ועד למלחמת חורמה בהון השחור שתאפשר לו להפסיק להרגיש שהוא הפראייר היחיד בעיר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן