Skip to content

"מי שלא פרסם מדוע פוטר רוזן – התיר את דמן של הקרבנות הבאים"

כך האשימה היום יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, בדיון סוער שהתקיים בוועדה לקידום מעמד האישה על הטרדות מיניות באמצעי התקשורת. גלאון הודיעה כי תניח על שולחן הכנסת הצעת חוק שתאכוף על מקומות עבודה לפרסם את נסיבות פיטוריהם של מטרידנים מיניים בשל "התנהגות שאינה הולמת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ערוץ 10 לא ידע על נסיבות פיטוריו של עמנואל רוזן מערוץ 2 – אבל בו ביום שבו התקבלה פניית תא העיתונאיות בעניינו, הוא יצא לחופשה". כך אמרה עו"ד דבורה קמחי, הממונה על הטיפול בתלונות על הטרדה מינית בערוץ 10, בדיון שקיימה הוועדה לקידום מעמד האישה בנושא ההטרדות המיניות בגופי התקשורת.

"אי פרסום סיבת פיטורין במקרה של הטרדה מינית - התרת דמן של הקרבנות הבאים". ח"כ זהבה גלאון (צילום: ציפי מנשה)
"אי פרסום סיבת פיטורין במקרה של הטרדה מינית - התרת דמן של הקרבנות הבאים". ח"כ זהבה גלאון (צילום: ציפי מנשה)

ח"כ זהבה גלאון, יו"ר מרצ, הודיעה בוועדה כי תגיש הצעת חוק שתאכוף פרסום לנסיבות פיטוריו של אדם – "על רקע התנהגות לא הולמת". "ערוץ 2 בדק את הסיפור וטיפל בו – אך לא פירסם את נסיבות הפיטורים", אמרה. "מי שאינו מפרסם – מתיר את דמן של הקרבנות הבאים".

גם טל שניידר, חברת תא העיתונאיות, תקפה את דרך הטיפול של ערוץ 2 בפרשת עמנואל רוזן. "ערוץ 2 הלך על פי החוק, ובכל זאת, על אף שהממונה על הטרדות עשתה את עבודתה והאיש פוטר, במבחן התוצאה היה כישלון מערכות טוטלי", אמרה שניידר. "איפשרו לתופעה לחזור ולפגוע בנשים נוספות. הם נהגו על פי חוק והבעיה לא נפתרה. אני גם לא יודעת אם בכל גופי התקשורת יש ממונה על הטרדות ואם העובדות יודעות את שמה. אולי נשים הוטרדו והן לא יודעות למי לפנות. אני קוראת למנהלים – אנחנו בשעת משבר. זה הזמן לכנס את העובדות ולומר להן – דברו אתנו. לא שמעתי על אף אחד שעשה זאת. זו אמירה ערכית, תגידו שאתם פתוחים לשמוע".

יו"ר הוועדה ח"כ ד"ר עליזה לביא, אמרה כי הוועדה תפנה לגופי התקשורת ותזכיר להם שחובתם למנות ממונה על הטרדות מיניות בעלת סמכויות, וכי עליהם לוודא שהממונות מקבלות הכשרה לתפקידן. הוועדה תפנה גם למועצת הרשות השנייה על מנת שזו תבחן את נהלי הדיווח של הגופים השונים על מקרי הטרדה ותדווח לוועדה על כך. "בשבוע האחרון קיבלתי פניות רבות מצעירות העובדות בשוק התקשורת, שטענו כי מקרי ההטרדות המיניות במקומות העבודה אינם נקודתיים, אלא מדובר בתופעה רחבה", אמרה ח"כ לביא.  "הצעירות הללו חוששות להתלונן מחשש שיאבדו את מקום עבודתן. למרות שהחוק מחייב שכל מעביד ימנה ממונה על הטיפול בנושא ההטרדות המיניות, בפועל נראה כי קיימים גופים רבים בהם אין לנשים כתובת להתלונן ולרוב אין פעולות מניעה והסברה. גם כאשר אכן יש מישהי שמחזיקה בתפקיד, מסתבר שבמקרים רבים, רוב העובדות אינן יודעות על קיומה".

ח"כ לביא פנתה לעו"ד דבורה קמחי, נממונה על הטיפול בהטרדות מיניות בערוץ 10. "מה הנוהל שלכם?", שאלה. "מה עשה הערוץ בשנה האחרונה מול העובדות?"

עו"ד דבורה קמחי השיבה: "מערכת היחסים בין העובדים מאד קרובה. דלתי פתוחה. החוזי הסכמי העבודה החדשים כתוב מי הממונה על הטרדה מינית. לא ננקטה פעולה הסברתית ממוסדת".

"כמה תלונות על הטרדה מינית קיבלת?" שאלה ח"כ תמר זנדברג.

"מקרה אחד, לפני שנים רבות", הייתה התשובה.

אורית סוליציאנו, מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, מסרה בדיון כי על פי סקר שביצעו לאחרונה, 68% מאנשים שידעו על פגיעה מינית בסביבתם לא דיווחו עליה.

ח"כ דוד צור, שהיה ניצב במשטרה, אמר בדיון כי החוק הקיים, בנושא ההטרדה המינית הוכיח את עצמו: "זהו חוק מצוין שיצר הרתעה בתוך הארגונים השונים", אמר. עם זאת הודה כי "יכול להיות שצריך למנות גוף חיצוני שיטפל בנושא. מדובר בעשרות עיתונאיות ואף אחת לא התלוננה".

הדוברים עסקו גם בייחודיות ההטרדות המיניות בעולם התקשורת לעומת מעסיקים אחרים – עו"ד ליאת קליין מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית: "בגופי תקשורת לא תמיד ברור מי מנהל ומי כפוף לו. טאלנט אינו המנהל הישיר של התחקירנית, אבל ברור מה עמדת הכוח שלו ומה שלה. לכן המושג 'יחסים בהסכמה' בסיטואציה כזו מאד בעייתי".

יאיר טרצ'צ'קי, ארגון העיתונאים: "כל הכבוד לתא העיתונאיות. הבעיה אינה רק בהטרדת עיתונאיות אלא במעמדן. הארגון חושב שבאחריותו לטפל בנושא ההטרדות וטרם הספיק לפעול בעניין כנדרש. צריך לוודא שדברים כאלה לא יקרו".

שדולת חברות הכנסת הודיעה לוועדה כי הן תומכות בתא העיתונאיות על חשיפת המקרה, מחזקות את ידי המתלוננות ומקוות שמקרה זה יתרום ליצירת גבולות ברורים יותר במקום העבודה וידרבן נשים להתלונן בעתיד מבלי לחשוש לעתידן.

בדיון נכחו גם מנהל הרדיו של רשות השידור, ד"ר מיקי מירו, מנכ"ל הרשות השנייה, אילת מצגר, נציגי רשת, קשת, ערוץ 10 וכלי תקשורת נוספים.

[related-posts title="עוד בנושא הטרדה מינית"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן