Skip to content

הגזירות על משרד התיירות: קיצוץ 23.5 מיליון שקלים בתקציב

לצד ביטול הפטור ממע"מ על שירותי תיירות לתיירים, מופיעות בספר התקציב גזירות נוספות על משרד התיירות: ביטול תקציב השיווק של תיירות הפנים במשרד בהיקף של 15 מיליון שקלים, סגירת רבע מנציגויותיו בחו"ל ובעקבות כך קיצוץ של 8.5 מיליון שקלים בתקציב השיווק בחו"ל. מלונאים בכירים על הטלת המע"מ על תיירות: כבר עכשיו אנחנו משקיעים במלונות בחו"ל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
צילום מתוך אתר האינטרנט של משרד התיירות לקידום התיירות לים המלח. השיווק בחו"ל יצומצם
צילום מתוך אתר האינטרנט של משרד התיירות לקידום התיירות לים המלח. השיווק בחו"ל יצומצם

גם על משרד התיירות תנחת חרב הקיצוצים, כנראה בלי קשר לקיצוץ הרוחבי המתוכנן לכל משרדי הממשלה. לפי ספר התקציב שהוגש לממשלה, מוחלט לבטל את פעולות שיווק תיירות הפנים במשרד התיירות ולהקטין את בסיס תקציב המשרד בסעיף זה ב-15 מיליון שקלים בהתאם.

בדברי הסבר נאמר כי בשוק האתרים והמלונות בישראל אין כשל שוק שבגינו נדרשת התערבות ממשלתית וכי מספר לינות הישראלים בבתי מלון בישראל יציב מאד בעשור האחרון והוכיח חסינות גבוהה בעיתות משבר, כאשר חלה ירידה משמעותית בתיירות החוץ. "בהשוואה בינלאומית ניתן לראות כי היקף תיירות הפנים בישראל פר תושב דומה לממוצע העולמי ואף גבוה ממדינות עם הכנסה לנפש דומה לישראל", נכתב בספר התקציב, "על כן מוצע לבטל את פעילות השיווק שמבצע משרד התיירות בתחום תיירות הפנים ובהתאם לכך להפחית 15 מליון שקלים מתקציב המשרד".

34% מהשיווק בחו"ל מופנה למנהלה, שכר ואבטחה

החלטה נוספת היא בתחום מיקוד המשאבים בנציגויות נבחרות של המדינה בחו"ל. לפי דברי ההסבר בספר התקציב, על מנת לייעל את המשאבים המוקצים לפעולות המדינה בחו"ל מוצע, בין השאר, להטיל על שר התיירות לאחד את נציגויות משרד התיירות בחו"ל אשר נמצאות בקרבה גיאוגרפית ובכך לצמצם את מספרן ב-25%. בהתאם, להפחית 8.5 מיליון שקלים בבסיס תקציב השיווק של המשרד.

מלונות באילת. רובה המכריע של התיירות לעיר היא של תיירות פנים שמגלה חסינות גבוהה בעיתות משבר. (צילום: עירית רוזנבלום)
מלונות באילת. רובה המכריע של התיירות לעיר היא של תיירות פנים שמגלה חסינות גבוהה בעיתות משבר. (צילום: עירית רוזנבלום)

היעדים המרכזיים של נציגויות משרד התיירות בחו"ל הם הגדלת הביקוש למוצר הישראלי כיעד סיור ותיור בדגש על הקהל הנוצרי ובנוסף, שיפור תדמית המוצר הישראלי בעולם.

בדברי ההסבר מצויין כי עלויות הלשכות בחו"ל (מנהלה, שכר ואבטחה) עמדו בשנת 2012 על כ-32 מיליון שקל. "עלויות אלו גבוהות מאד ביחס לסך בסיס התקציב אשר מופנה לכל פעולות השיווק ומהוות כ-34% ממנו", נכתב, "איחוד הנציגויות אשר נמצאות בקירבה גיאוגרפית כמו, למשל, הערים שיקגו וניו יורק והמדינות ספרד ואיטליה, יגביר את יעילות עבודת הלשכות בחו"ל, ירחיב את סמכויותיהן ואת תחומי אחריותן ויוביל לחסכון תקציבי ולירידה משמעותית בתקורות השיווק של המשרד".

כמו כן מודגש שלא תהיה להצעה השפעה על מצבת כוח האדם, שכן עובדי הנציגויות השונים יועברו לחזק נצגיויות חסרות.

האוצר: המלונאים יספגו חלק מהמע"מ בעקבות העלייה ברווחיותם

היום בשעה 14.00 צפוי להתקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הטלת מע"מ על שירותי תיירות בישראל, הכוללים גם שכירת חדרים בבתי מלון, כבר מה-1 ביוני 2013. בדיון צפויים להשתתף נציגי משרד התיירות, המלונאים, מארגני התיירות הנכנסת וכל הגופים הרלוונטיים האחרים, הסבורים שהמהלך ייקר עוד יותר את שירותי התיירות בישראל, יביא לעצירת השקעות בתיירות ויבלום את הגידול בתיירות, תוך פגיעה משמעותית במיצוב של ישראל בעולם.

בספר התקציב מובא ניתוח של בנק ישראל על השפעתו הצפויה של ביטול הפטור ממע"מ על התיירות הנכנסת שהעלה כי רוב העלות לתיירים בישראל אינה בגין שירותים פטורים ממע"מ ולכן ההוצאה הכוללת לתייר ממוצע, כולל הוצאות טיסה, תתייקר בכ-4.3% בלבד. זאת אם כל שיעור המע"מ ישתקף בעליית מחירים.

בהתאמה, הפגיעה במספר התיירים הנכנסים לישראל עקב ביטול הפטור, תהיה מועטה – כ-2.6%, סבורים באוצר. "מכיון שסביר שחלק משיעור המע"מ ייספג על ידי המלונאים וספקי השירותים, בפרט על רקע העלייה בשיעורי תפוסת החדרים ורווחיותם בשנים האחרונות – הפגיעה במספר התיירים צפויה להיות קטנה יותר".

כמו כן מוסבר, שהסכם השמים הפתוחים שאישרה הממשלה לאחרונה, צפוי להוזיל משמעותית את מחירי הטיסות לישראל ולהגדיל את תדירותן ומכך גם יוזיל את כלל חבילות התיור לישראל.

המלונאים לראש הממשלה: הטלת המע"מ היא אפליה בוטה לעומת ענפי ייצוא אחרים

בכירי מלונאי ישראל – אלפרד אקירוב ממלונות אלרוב, דוד פתאל ממלונות פתאל, אלי פפושדו ממלונות ים סוף ורפי שדה ממלונות קראון פלאזה – פנו אתמול במכתב אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשרי האוצר, הכלכלה והתיירות, והביעו דאגה רבה לאור הכוונה להטיל מע"מ על ייצוא שירותי תיירות. "כבר כיום אנו משקיעים במלונות בחו"ל ולא בארץ, מאחר והרווחיות בארץ אינה מאפשרת החזר ההשקעה. מחירי המלונות בארץ גבוהים מאוד גם כך וזאת מסיבות שאינן תלויות כלל ביעילות התפעול", הם טוענים במכתב, "הטלת מע"מ על תיירות נכנסת רק תחריף עוד יותר את מצבה של התיירות, הסובלת עדיין מהשפעות מבצע 'עמוד ענן' וכעת גם מהמצב הביטחוני בצפון, משחיקת שער הדולר וזאת בנוסף לנחיתות המובנית של הענף והמחירים הגבוהים, הנובעים מיוקר המחייה, הוצאות ייחודיות על אבטחה, כשרות, ארנונה מוגזמת ורגולציה מיותרת", כותבים המלונאים לראש הממשלה ולשרים.

הם מוסיפים כי הטלת מע"מ על ייצוא שירותי תיירות הינה אפליה בוטה לעומת ענפי ייצוא אחרים "ועומדת בניגוד גמור להחלטת הממשלה (מחודש נובמבר האחרון) להורדת עלויות הנופש ולמטרות המוצהרות של הממשלה בפתיחת השמים לתחרות חופשית", מסכמים המלונאים הבכירים.

גרף העלייה בתפוסות ובתיירות הנכנסת במלונות בישראל בעשור האחרון
גרף העלייה בתפוסות ובתיירות הנכנסת במלונות בישראל בעשור האחרון

 

[related-posts title="עוד על ביטול הפטור ממע"מ לתיירים"]

1 Comment

  1. קידום התיירות בישראל
    7 במאי 2013 @ 13:10

    למלונאות בישראל ישנם הוצאות עצומות וישנם מספר דברים שצריך לעשות כדי לקדם את התיירות בישראל
    בואו הצטרפו אלי לקידום התיירות בישראל ואנו נוביל את המהפכה בעולם התיירות בישראל ואל ישראל
    אנו מחפשים:
    – אנשים שעוסקים בקידום באינטרנט
    – בעלי עסקים שעוסקים בתיירות שרוצים חשיפה
    – חסויות ותרומות
    – אנשים בעלי תוכן בתיירות בישראל
    – אנשים בעלי ידע בשפות
    – אנשים שבעלי קשרים בעולם
    https://www.facebook.com/tii.co.il
    ניתן לפנות אלי באופן פרטי
    [email protected]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן