Skip to content

מי הכי נפגע מהגזירות? האמהות היחידניות

רוב החסמים שמונעים מאם חד-הורית לצאת לעבודה ולפרנס את משפחתה בכבוד פשוט לא הוסרו. לא הוסרו אמרתי? בלחצו של האוצר, אותו אוצר ששכנע את שר האוצר הנוכחי לאמץ את הגזירות החדשות, אפילו דיונים אמיתיים על הסרת אותם חסמים אי אפשר היה לקיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אמא ותינוק
המצב הכי בעייתי (צילום: healingdream / FreeDigitalPhotos.net)

במחזוריות מצמררת מגיעות לנו אחרי עשר שנים בדיוק הגזירות הכלכליות החדשות, "גזירות לפיד", כפי שייקראו מעתה ולעולם, על שמו של שר האוצר שחתום עליהם. כמו ראש הממשלה, שר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו, שעל שמו רשומות הגזירות הנוראיות של קיץ 2003. על שמו ולא על שמו של סילבן שלום, השר שהגה אותן אך לא הספיק להוציאן לפועל.

כמו בגזירות ההן, גם באלו של קיץ 2013 אחת מקבוצות האוכלוסין שיפגעו יותר מאחרות היא קבוצת המשפחות החד-הוריות, או כפי שמתחילים לכנות אותן היום – יחידניות (ברשותכן, אקרא להן חד-הוריות לצורך המאמר בלבד). בשנת 2003 היתה זו ויקי קנפו שצעדה לירושלים בניסיון לשבור את שר האוצר. היא כמעט הצליחה, עד שאין סוף שגיאות משולבות בספינים תקשורתיים מבית מדרשו של שר האוצר נתניהו החזירו אותה הביתה לאחר יותר מ- 80 יום, עם מעט הישגים בטווח הקצר ומעט יותר הישגים בטווח הארוך.

בשנת 2013 כבר ברור כי מאהל מאיים מול משרד האוצר והכנסת לא יקום. פשוט כי פיזית אי אפשר, משרדי הממשלה והכנסת הפכו ליעדים מבוצרים, שיותר משהם באים להגן על היושבים בהם, נדמה כי בוצרו כדי למנוע פעולות של מחאה וחופש ביטוי מול חלונות האליטה השלטונית.

מאז 2003 נדמה היה ששר האוצר שהפך לראש ממשלה הפנים חלק מהטעויות שעשה. הוא ניסה לסייע לאמהות בפרוייקטים לקידום תעסוקה, הצהיר על העמדת תקציבים גדולים לשיפור מצבן הכלכלי, אבל בניגוד לקשישים, למשל, ששם גם הוא וגם ראשי הממשלה שלפניו, שרון ואולמרט, לחצו להגדלת קצבת הזקנה המגוחכת שלהם, במקרה של "החד-הוריות", הרבה מילים נשפכו, אבל מעט מאד מעשים. כל כך מעט שבניתוח לא ממש מסובך אפשר לראות די בקלות, כי רוב החסמים שמונעים מאם חד-הורית לצאת לעבודה ולפרנס את משפחתה בכבוד פשוט לא הוסרו. לא הוסרו אמרתי? בלחצו של האוצר, אותו אוצר ששכנע את שר האוצר הנוכחי לאמץ את הגזירות החדשות, אפילו דיונים אמיתיים על הסרת אותם חסמים אי אפשר היה לקיים.

והנה הרשימה, חלקית כמובן. את הרשימה המלאה אפרסם בעוד מספר ימים לאחר ששר האוצר יקבל מכתב מפורט, שהשורה התחתונה שלו ברורה.

חוק המזונות – זהו אחד החסמים הבולטים והמטומטמים ביותר מבית מדרשו של משרד האוצר. אומרים לאם החד-הורית שהיא יכולה לקבל מזונות באמצעות הביטוח הלאומי. חלקיים כמובן, אבל לאם חד-הורית שאינה מסוגלת לנהל הליכים משפטיים זהו הרע במיעוטו. אבל אז מגיע האוצר ואומר – לעבוד זה בסדר, אבל רק עד 600 שקל לחודש. מעבר לזה יש מס, 60% מס על כל שקל. עוד פעם – 60% מס על כל שקל. למה? ככה. כי אפשר.

הרי אם ייקחו את האמהות האלה ויגידו להן – לכו לעבוד, תרוויחו אפילו שכר מינימום, 4,300 שקל, ובנוסף אם יש לכם שני ילדים ויותר תקבלו 3,200 שקל, הרי שבבת אחת הגדלתם את הכנסתם בצורה משמעותית ביותר. אבל לא האוצר, יש לו כמויות אדירות של כסף לפרוייקטים לתעסוקה, שאם במקום זה היה מאפשר לחד-הוריות לעבוד היה מצבן הרבה יותר טוב.

הזכות לדיור ולקורת גג  – לפני מספר שנים ניסה האוצר לשנות את הקריטריונים המזכים את האם החד-הורית במענק של משכנתא. לא שהמשכנתא הממשלתית היא כזה דבר טוב, אבל החליטו לשנות את צורת הניקוד. המשמעות: רוב האמהות לא יהיו זכאיות למענקי דיור. אני זוכר אז פקידים בכירים במשרד השיכון שהתחננו בפניי לפעול כדי למנוע את העוול הזה. בסוף הצלחנו. האוצר החזיר את הניקוד. אבל הריבית, היא הרגה את החשק לקחת מענק או משכנתא ממשלתית.

ומה עם הדיור הציבורי? פה בכלל האבסורדים חוגגים. מה עושה אם חד-הורית עם שני ילדים שהכנסתה מסתכמת ב- 3,500 שקל והיא אינה עומדת בקריטריונים לקבלת דירה בדיור הציבורי? היא לא יכולה לעשות כלום, אלא אם תקבל את מה שמציעים לה חדשות לבקרים פקידי משרד השיכון, הביטוח הלאומי ושולחיהם – עשי עוד ילד, הם אומרים. עם שלושה ילדים בוודאי תהיי זכאית. אבל היא צריכה לחכות עוד לא מעט שנים, כי הרי אין דירות. בטח שאין דירות ראויות ומסודרות.

ואם חשבתם שבזה נגמרו חסמי הדיור אתם טועים. מה עושה למשל אם חד-הורית שמקבלת מזונות מהביטוח הלאומי ועומדת בכללים לקבלת דיור ציבורי, האם היא מקבלת תעודת זכאות? לא ולא, למה? כי הביטוח הלאומי ושירות התעסוקה לא מצליחים להחליט על מנגנון של מבחן הכנסה למקבלות מזונות. אבל במקביל הביטוח הלאומי לא מאפשר למי שזכאית למזונות לקבל במקום זה הבטחת הכנסה. ביצה ותרנגולת, התעמרות או סתם טמטום וליקוי מאורות.

הזכות ללימודים – לכאורה פה היה שינוי. אחרי מאמצים רבים עבר בכנסת הקודמת החוק, שהכינה וקידמה עמותת "ידיד", המאפשר  לאם חד-הורית המקבלת הבטחת הכנסה ללמוד לתואר ראשון ולקבל במקביל את קצבת הקיום הבסיסית המכונה הבטחת הכנסה. אבל, שוב האבל המעצבן הזה. הקריטריונים דרקוניים, ונשים רבות פשוט לא זכאיות ללמוד וליצור לעצמן את הסיכוי לעתיד יותר טוב. למה? כי אפשר. כי זו הממשלה שלנו.

מס הכנסה שלילי – אחד מהכלים הטובים יותר שיש כדי לאפשר לעובדים המשתכרים שכר נמוך להגדיל את הכנסתם. הבעיה? התקרה המקסימלית המזכה בתשלום היא 6,034 שקל ולפחות שני ילדים. ומה עושה אם חד-הורית שיש לה שני ילדים ומשתכרת 6,500 שקל? היא פשוט צריכה לוותר על המענק שיכול להגיע לכמה אלפי שקל לשנה. הכסף שעכשיו הולך שר האוצר לקחת ממנה על ידי קיצוץ בקצבאות הילדים, העלאת דרגות מס הכנסה ועוד.

אדוני שר האוצר. יאיר. אי אפשר יותר לפגוע באמהות החד-הוריות. מספיק. היה להן מספיק. אי אפשר לקחת ולקחת ולקחת. צריך לדעת מתי לעצור, אחרת הזעם יתפרץ. והוא יהיה חזק וגבוה כמו נחשול צונמי.

[related-posts title="עוד בנושא חד-הוריות"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן