Skip to content

אושרו במחוזית תוכניות נמל המפרץ וחיפה-ברצלונה

התכניות לנמל המפרץ ולפיתוח חזית הים העירונית לעיר, שנחסמה לקו המים עוד בימי המנדט, אושרו במועצת עיריית חיפה ובוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. חזית הים העירונית מול שדרות בן גוריון, תהפוך לנמל נוסעים בלבד. לצדו יפותח מרכז בילוי תוסס, שיכלול בתי קפה, מסעדות, מסחר ומגורים. ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "מדובר ברגע היסטורי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שתי תכניות בעלות משמעות היסטורית לפיתוחה ועתידה של העיר חיפה: תמ"א 13 א'/3 – תכנית המתאר הארצית לפיתוח חזית ים עירונית בחיפה ותמ"א 13 ב/1/1 – תכנית המתאר הארצית להקמת נמל המפרץ, אושרו במועצה המחוזית לתכנון ובנייה. עתה הן יועלו לאשרור לוועדה הארצית ולאחר מכן למתן תוקף בממשלה.

הדמיית נמל המפרץ שבהקמתו יושקעו כארבעה מיליארד שקל. (צילום: חברת נמלי ישראל)
הדמיית נמל המפרץ שבהקמתו יושקעו כארבעה מיליארד שקל. (צילום: חברת נמלי ישראל)

תכנית המתאר לנמל המפרץ, שההשקעה בה נאמדת בכארבעה מיליארד שקל, כוללת, בין היתר, מסוף מכולות חדש, נמל דלק חדיש ומודרני שיחליף את הנמל הישן, נמל צבאי חדש שיחליף את הנמל הקיים ויבטיח את פינויו מלב שכונת בת גלים, הארכת שובר הגלים הראשי של נמל חיפה והסדרת שובר הגלים בכניסה לנמל הקישון. כמו כן כוללת התכנית הקמת מסוף מכולות חדש וחפירת תעלת כניסה עמוקה לאניות העתיד. נמל המפרץ יחובר למזרח הארץ באמצעות רכבת העמק ותשתיות דרכים חדישות ויבטיח בכך פוטנציאל לשיתוף פעולה אזורי ולחיזוק מרכזיותו של מפרץ חיפה בהיבט הכלכלי, המסחרי והתיירותי. חזית הים העירונית, כפי שנוסחה בהוראות המועצה הארצית, נועדה להפוך את חלקו המערבי של הנמל מול שדרות בן גוריון, לנמל נוסעים בלבד. לצדו יפותח מרכז בילוי תוסס שיכלול בתי קפה, מסעדות, מסחר ומגורים. אישור התוכניות מהווה המשך ישיר לפרויקט ההתחדשות העצום אותו עוברת העיר התחתית, הכוללת את הפיתוח המאסיבי של קמפוס הנמל, השוק הטורקי, כיכר פריז, המושבה הגרמנית והאזור כולו. לדברי ראש עיריית חיפה, יונה יהב, "מדובר ברגע היסטורי, שהוא פרי מאמץ מתמשך של עיריית חיפה לפיתוחו הכלכלי והתיירותי של מטרופולין חיפה, תוך שיקום חזית הים העירונית וחיבורם מחדש של אזורים מוזנחים ועזובים אל המרקם העירוני של העיר".

הדמיית חזית הים בחיפה. מהווה המשך ישיר לפרויקט ההתחדשות העצום אותו עוברת העיר התחתית. (צילום: משרד אדריכלים עמי שנער – אמיר מן)
הדמיית חזית הים בחיפה. מהווה המשך ישיר לפרויקט ההתחדשות העצום אותו עוברת העיר התחתית. (צילום: משרד אדריכלים עמי שנער – אמיר מן)

להפוך את העיר למוקד כלכלי

יהב מוסיף כי במרכז התוכנית, עומדת השאיפה להפוך את העיר למוקד כלכלי שיקרין על הפעילות העסקית, התרבותית והתיירותית של המטרופולין כולו. "ביצוע שתי התוכניות יבטיח את עתידו הכלכלי של המטרופולין, יספקו אלפי מקומות תעסוקה, וייצבו את חיפה כעיר חוף מהמובילות בעולם", הדגיש יהב. מנכ"ל העירייה, שמואל גנץ, מציין שחיפה זקוקה לנמל החדש "כמו אוויר לנשימה" וכי הקמתו תלווה בפיתוח תעשייה מודרנית ונקייה, שתוסיף אלפי מקומות פרנסה חדשים לצפון המדינה כולה. "תכנית נמל חיפה מלווה בתזכיר השפעה על הסביבה שנעשה בהשקעה של עשרות מילוני שקלים והוא מהיסודיים והמקיפים שנעשו אי פעם בישראל", אמר גנץ.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב: שתי התוכניות יבטיחו את עתידו הכלכלי של המטרופולין. (צילום: דוברות עיריית חיפה)
ראש עיריית חיפה, יונה יהב (צילום: דוברות עיריית חיפה)

לדברי מהנדס העיר חיפה, אריאל ווטרמן, תכנית חזית הים העירונית במערב הנמל מתקנת עוול היסטורי שנעשה לעיר, שנחסמה לקו המים עוד בימי המנדט. עם פתיחת הנמל תזכה חיפה ובתוך כך המדינה כולה במוקד תיירותי בעל חשיבות בינלאומית. וורטמן: "ההשקעה בנמל המפרץ תבטיח מקומות תעסוקה לכל צפון המדינה וזאת לאחר עשרות שנים בהם התפתחה המדינה בתל אביב ובמרכז הארץ בלבד, תוך הזנחת הפריפריה".

 

לשקע את הרכבת

בחיפה פעילה מזה כמה חודשים "התנועה להחזרת העיר אל חיפה". לטענתה, חיפה לא תהיה ברצלונה, עד שיזיזו את הרכבת מחוף הים, מכיון שזו מפרידה בין הים לעיר. התנועה מתנגדת לתוכנית החישמול העילי של רכבת ישראל בתחומי חיפה ופועלת לשקע את הרכב או להכניס אותה למנהרה.

בעיריית חיפה אומרים בתגובה כי ראש העיר יהב עוסק בנושא משנת 2007 ובמסגרת זו הוביל מאבק ציבורי ומשפטי. "המאבק אותו הובילה העירייה בראשותו של יהב, הצליח להניע מהלך (המהווה חלק מהסכם השיקוע) של תכנון משותף עם הרכבת לאורך כל תוואי המסילה, מרצועת החוף ועד לבית המכס. השיקוע יתבצע בשלבים, תוך הקצאת הכספים הנדרשים על ידי המדינה. הנושא נמצא כיום במוסדות התכנון והבנייה ובמשרדי האוצר והתחבורה, כאשר ברור לכל, כי הפיתוח העירוני וצרכי הרכבת מחייבים את שיקוע וקירוי המסילה".

[related-posts title="כתבה קודמת על חזית הים העירונית"]

1 Comment

  1. ד"ר יעקב קימל
    19 במאי 2013 @ 10:42

    רעיונות מצויינים שיש לברך עליהם ולקוות שיצאו לפועל במהירות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן