Skip to content

ורק ירושלים 02 ורק ירושלמים יגידו מ-א-ת-יים

ירושלמים הם עם. ירושלמים הם משהו מיוחד. ואת זה לא אני אומרת, כי אני ירושלמית ואינני יכולה להעיד על עצמי. פשוט, כל מי שמדבר איתי ושומע שאני מירושלים אומר את המשפטים האלה. במקרה אני גרה בתל אביב ב-25 השנים האחרונות. ירושלמיות זה לתמיד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום זה יום החג של הירושלמים. לרוב הישראלים היום הזה עובר בלי להרגיש בכלל, לחלקם זה יום משמח שמזכיר את מצעד צה"ל מהעבר או שירי ירושלים מבית הספר והגן.

הירושלמים מרגישים את היום הזה זורם בדם.

ירושלמים הם עם. ירושלמים הם משהו מיוחד. ואת זה לא אני אומרת, כי אני ירושלמית ואינני יכולה להעיד על עצמי. פשוט, כל מי שמדבר איתי ושומע שאני מירושלים אומר את המשפטים האלה.

לפעמים יש כאלה שמסתכלים עליי בעיניים מתפעלות רק בגלל שאני ירושלמית. ואם שואלים אותי "ועכשיו? את תל אביבית ?" אז תמיד אני עונה: "לא. אני ירושלמית. במקרה אני גרה בתל אביב ב-25 השנים האחרונות". ירושלמיות זה לתמיד.

כל ירושלמי שאני מכירה מתעלף מהחום התל אביבי, מזדעק מהלחות הנדבקת לגוף ומחכה לרגע שיחזור לעליות של הקסטל וינשום אויר הרים צלול כיין.

העולם יפה, כולנו יודעים: הרים בנפאל או בשוויץ, אגמים באיטליה או בפראג, שווקים בברצלונה או בבוליביה, קניונים בארצות הברית ובאירופה – כולם מדהימים. גם האייפל, מגדל פיזה, השעון הלונדוני, הסיין והדנובה ובכל זאת, אין על ירושלים.

הכותל המערבי (צילם: דן בר-דוב)
יהיו מי שיקראו לו גל אבנים, הם לא ירושלמים. הכותל (צילם: דן בר-דוב)

כותל יש רק אחד. יהיו מי שיקראו לו גל אבנים, הם לא ירושלמים. מאתיים פעם אבקר בכותל, ועוד מאתיים, ותמיד ליבי יתכווץ בתוכי, דמעות תעמודנה בעיניי והתרגשות תפעם בקרבי. אין מה לעשות. הכותל הוא חלק מההוויה הירושלמית. לשם הולכים כולם ביום הכיפורים, שם מצטופפים בטקסי הזיכרון והעצמאות. את טקס הבר מצווה של בני ערכתי בכותל, לזכר ימים עברו ולטובת עתיד טוב ויפה יותר.

אז אין לנו ים ואין לנו אגם ואפילו לא נהר או שכונות של גורדי שחקים יוקרתיים  – יש לנו את מגדל דוד עם הוד הקדומים, את חומות העיר העתיקה ואת השערים העתיקים הפתוחים לעולם מיוחד במינו. יש לנו את שוק מחניודה שנמצא מעל מרכז כלל (איפה ביטוח לאומי). יש לנו את טליתא קומי (איפה היה המשביר) ואת בניין העמודים ובנין ג'נרלי ורחוב קינג ג'ורג' וכיכר החתולות. והאוויר. האוויר הירושלמי , שעושה טוב לעור, לשיער ולנשימה, עם האווירה הירושלמית השלווה, הצנועה. כל זה בלעדי ואין בלתו.

ירושלים היא ירושלים והיא מדהימה ומרגשת כל פעם מחדש. במיוחד ביום ירושלים.

[related-posts title="עוד בנושא ירושלים"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן