Skip to content

תערוכה חדשה: בין תל-אביב לברלין, מסע בעקבות מהגרים

תופעת המהגרים המתפשטת בעולם היא נושא התערוכה החדשה "תל אביב, ברלין, במעבר", שנפתחה ב"בית בנימיני" בדרום ת"א. האוצרת רונית צור: "התערוכה מציפה את נושא ההגירה לא מאספקט פוליטי, אלא מתוך המשמעות של עקירה והשתרשות, זיכרונות וגעגועים, אכזבה ותקווה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
"צעירים מחפשים זהות בתל אביב כעיר מלאת חיים והשראה". צילום של נינו הרמן

במעמד שגריר גרמניה בישראל והנספח לענייני תרבות בשגרירות נפתחה השבוע התערוכה "תל אביב, ברלין, במעבר" (Tel aviv, Berlin, in Transit)  ב"בית בנימיני" בדרום תל אביב.

אוצרת התערוכה, רונית צור, מספרת על נושא התערוכה והאמנים המשתתפים: "בתערוכה נבחרו הערים תל אביב וברלין כשתי ערים קוסמופוליטיות, המשתייכות לקבוצת ערים מרכזיות בעולם, שמשמשות מוקדי משיכה למהגרים. האמונה באפשרויות בלתי מוגבלות וברב-תרבותיות מאתגרת לבדוק ולנסות לחיות בערים אלה, להיטמע בהן ולהנות מקסמן. המהגרים המחפשים לשנות את סביבתם התרבותית המקורית והאתנית צובעים אותן באיכויות ייחודיות בעלות גוונים שונים של פתיחות ודחייה". התערוכה עוסקת בהגירה חוקית, אך אינה מתעלמת גם מתופעת המהגרים הבלתי חוקיים, שהתמקמו בדרום תל-אביב.

"רצון להתמזגות לצד שמירת המסורת המקורית". צילום של נינו הרמן

בתערוכה מוצגים צילומים של הצלם נינו הרמן, מיצבי קרמיקה של טליה טוקטלי ועינת כהן, ובנוסף משתתפת אמנית רב תחומית מברלין, הדמוט ביטיגר. צור: "הדמוט ביטיגר בודקת האם וכיצד מתגבשת סינתזה של קהילה מתמהיל רב גוני של מהגרים. ביטיגר יוצאת למסע ברחבי ברלין ומציגה בפני עשרים מהגרים בני לאומים שונים את השאלה האם אתה מרגיש חלק מהעיר והאם העיר סובלנית לשונויות או שהיא משמרת נפרדות.

"תשובותיהם מעלות תחושות מגוונות: החל מגעגועים למולדתם, גאווה לאומית והערכה להזדמנות שניתנה להם במקום החדש, דרך אכזבה מאי יכולת להתקבל ולהיקלט, ועד רצון להתמזגות לצד שמירת המסורת המקורית. התערוכה מציפה את נושא ההגירה החוקית לא מאספקט פוליטי, אלא מתוך גישה עיתונאית משהו המלווה ברגישות למשמעותן של עקירה והשתרשות, לתועלת ולבעייתיות הנלוות לתופעה".

"הרבה ממה שהכרנו - קורס, והרבה חדש נחשף". צילום של נינו הרמן

למה בחרת בצלם נינו הרמן?

"לאחר שנים רבות של עבודה כצלם עיתונות מפנה נינו הרמן את עדשת המצלמה שלו למפגשי רחוב. בעשרות צילומי סצינות מתוך חיי יום ולילה של עוברי אורח וקבוצות אתניות שונות הוא כמו ממפה את דרום העיר תל אביב. יכולתו להיות נוכח יחד עם רגישותו וכבודו לפרט, מאפשרים לו ליצור מעין מסמך תיעודי, אותנטי ואמין. מצלמתו קולטת מעמדים של דיוני מדרכות ואווירה של עיר, שהחיים פועמים ברחובותיה ובבתי הקפה שלה.

נינו הרמן: "אני מתעד חיי צעירים בדרום העיר כבר כמה שנים. זה דיאלוג אוהב ומתמשך ואני שמח על ההזדמנות להביא עוד זווית של התבוננות על חייהם של אנשים יקרים אלו, שבאים לתל אביב כעוברי אורח לתקופה, תחנה בדרך. מפגש עם העיר מאפשר להם ללמוד משהו על עצמם ועל הזהות שלהם.

"בכלל, אנחנו בתקופת מעבר בעולם. הכול בשינויי גדול, הרבה ממה שהכרנו – קורס, והרבה חדש נחשף. לצעירים יש אמירה גדולה בבחינת מה כבר לא משרת אותנו כחברה ולאן לוקחים את החיים הלאה. לא סתם פרצה המחאה מתל אביב. צעירים מחפשים זהות בתל אביב כעיר מלאת חיים והשראה".

צור על עינת כהן: "היא עוסקת בארעי. מבני הפורצלן הממוזערים שלה, המונחים על מעין מסוע מקובע, מדמים מצד אחד את בנייני המטרופולין של תל-אביב, ומצד שני נראים כארגזי קרטון. הקופסה, המשמשת לאריזה ולאחסון של חפצים לעתים סתמיים ולעתים בעלי ערך אישי סנטימנטלי, מתקשרת עם מושגים של מעבר, זיכרונות, געגועים – כולם רלוונטיים לנושא ההגירה.

"יצירתה של טליה טוקטלי ניזונה ממארג רב תרבותי של מהגרים ממרכז אירופה וממשמעות של היותך ישראלי על רצף התרבות המקומית. מארג זה היא פורמת ושוב קושרת כדי להגדיר את הסינתזה הנכונה לה.

"דיאלוג אוהב ומתמשך". צילום של נינו הרמן

והבחירה ב"בית בנימיני"?

"בחרנו ב'בית בנימיני' בגלל מיקומו  בלב התהוותה והתגבשותה של אוכלוסיית מהגרים מגוונת. מי שמתהלך באזור בכל שעות היום והלילה נפגש בבני אדם מגוונים: אנשי עמל, עובדי עיתונות, אמנים שהתקבצו מכל עבר, מהגרים ועוברי אורח מרחבי המדינה והעולם".

"בית בנימיני", רחוב העמל 17, תל אביב, שעות פתיחה: שישי-שבת 11:00-14:00, שני עד חמישי 11:00-19:00. התערוכה תינעל ב-13.7.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן