Skip to content

התאחדות המלונות עתרה לבג"ץ נגד המע"מ על שירותים לתיירים

התאחדות המלונות הגישה עתירה לבג"ץ לעצירת הליך החקיקה של הטלת מע"מ על שירותי התיירות הנכנסת. מנימוקי העתירה: ההחלטה על גזירת המע"מ ניתנה על בסיס מסד נתונים שגוי, גזירה זו תביא לנזק כלכלי גדול למדינה. מארגני התיירות: מתקבלים אלפי ביטולים של תיירים שרוצים שנתחייב מראש על המחירים לשנה ואנחנו לא יכולים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ממשלת ישראל עומדת לקבל החלטה חסרת אחריות ומסוכנת לתיירות למדינת ישראל; החלטה צפויה לגרום נזק כבד לעוסקים בתיירות; בסיס הנתונים, שהוצג לממשלת ישראל, ואשר הוביל לכוונה להטיל מע"מ – בלתי סביר וחסר היגיון; להתאחדות המלונות בישראל ולגורמים בענפי התיירות השונים לא ניתן עד כה שום הסבר לרקע המקצועי לקבלת ההחלטה; להתאחדות המלונות בישראל לא הייתה הזדמנות להשמיע את טענותיה מול מקבלי ההחלטות". אלה הנימוקים שמציגה התאחדות המלונות בעתירה שהגישה באמצעות עו"ד שאול פלס ממשרד עו"ד פלס בת"א, נגד ממשלת ישראל, שר האוצר, שר התעשיה המסחר והתעסוקה ואף נגד שר התיירות.

מסיבת העיתונאים היום. מיכאל פדרמן, במרכז: הגזירה לקיטון וצימצום הצמיחה במשק". (צילום: נמרוד אהרונוב)
מסיבת העיתונאים היום. מיכאל פדרמן, במרכז: הגזירה תגרום לקיטון וצימצום הצמיחה במשק". (צילום: נמרוד אהרונוב)

לדברי מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, שמואל צוראל: "מתוך דאגה לכך שמדובר בהחלטה רשלנית ולא אחראית, אנו מבקשים לעצור את התהליך".

במסיבת עיתונאים שקיימו היום נציגי לשכת התיאום של תעשיית התיירות, נחשף מסמך שהוציא דר' מישל סטרבצ'ינסקי, מנהל אגף מקרו כלכלה ומדיניות בבנק ישראל ביוני 2011, ובו הערכה כי הטלת מע"מ על שירתי התיירות הנכנסת תוביל ב-2009 להפחתת כ- 190,000 במספר התיירים לישראל. המשתתפים יצאו קריאה משותפת לשר האוצר: "הודה בטעות שהובילו אותך אליה 'נערי האוצר' וחזור בך מהכוונה לייקר את מדינת ישראל ב- 18% עבור התיירים ולמוטט בזאת את התיירות הנכנסת לישראל".

לדברי מיכאל פדרמן, יו"ר לשכת התיאום של תעשיית התיירות: "אנו מרגישים שמשרד האוצר קיבל החלטה שגויה, ושכרנו ושכרו ייצא בהפסדו. באוצר חושבים שהדבר יגרום לגידול בהכנסות למדינה, אך לדעתנו הדבר יגרום לחיסרון כיס. במקום להגדיל את הכנסות המדינה, תגרום הגזירה לקיטון וצימצום הצמיחה במשק".

"אפשר להביא עוד מיליון תיירים בתוך שנתיים"

אמר עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות בישראל: "ההחלטה היא אנטי כלכלית. אנטי צמיחה. כבר ראיתי בעיתונים שאין אף גורם צמיחה בכל התקציב. התיירות יכולה להיות גורם צמיחה. במספר חדרי המלון הקיים בארץ וזה שבבנייה, ניתן להביא עוד מיליון תיירים בתוך שנתיים, ולהגדיל את הכנסות המשק ממיסים בעוד שלושה מיליארד שקל וגם להוסיף עוד 40 אלף מקומות עבודה", הדגיש פדרמן, "הנזק המיידי מהטלת המע"מ על התיירות הנכנסת יהיה הפסד לתוצר של 1.7 מיליארד שקל, וזה מקזז את כל מה שהאוצר מקווה לקבל. בנוסף, הממשלה תתמודד עם פיטורים של כ- 8,000 עובדים. העבודה של האוצר מבוססת על עובדות שגויות", התריע פדרמן.

לדברי עמי אתגר, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת: "מדובר במעמד הביניים, אבל גם במעמדות הנמוכים. חישבנו ומצאנו שתהיה ירידה של כ-200 אלף איש בתיירות הקבוצות. 60 אלף ימי הדרכה של מורי דרך יבוטלו וכן יבוטלו 2 מיליון כניסות לגנים הלאומיים, 5 מיליון ארוחות במסעדות, אבדן הכנסה של עשרות אחוזים ופיטורים בעסקים קטנים – 600 מיליון שקל יאבדו.

העיר העתיקה בירושלים. מורי הדרך: אנחנו רואים איך העבודה זולגת למתחרים שלנו ברשות הפלסטינית". (צילום: עירית רוזנבלום)
העיר העתיקה בירושלים. מורי הדרך: אנחנו רואים איך העבודה זולגת למתחרים שלנו ברשות הפלסטינית". (צילום: עירית רוזנבלום)

אתגר: "בימים האחרונים אנו מקבלים ביטולים באלפים של הגעה לישראל. אנשים רוצים לדעת שנה מראש על מחירים. אנחנו לא יכולים להתחייב – אז מבטלים. האוצר נמצא בגיליונות האקסל, ולא יורד לשטח. הוא מתכנן פגיעה ישירה במעמד הביניים ובעובדים פשוטים".

הוסיף יעקב מיטרני, יו"ר אגודת מורי הדרך לתיירות לישראל: "אנחנו נלחמים על כל יום עבודה. אני כבר יודע שהיומן שלי בחודש יולי מתרסק. אנחנו רואים מעבר לגדר בירושלים, איך העבודה זולגת למתחרים שלנו ברשות הפלסטינית".

לדברי ראובן ניקוליבסקי, יו"ר ארגון המסיעים: "מכל הגזירות, שהתפרסמו עד עכשיו, זו הגזירה היחידה שפוגעת בהכנסות המדינה. באירופה, שבה אין בעיה בטחונית, המע"מ הוא שליש מהמע"מ הכללי. זה הענף הכי רגיש. רק מתחילים להתאושש ממבצע 'עמוד ענן', ובאוויר יש מתיחות עם איראן, כשתייר חושב לבוא ושומע את החדשות – הוא מהסס אם להגיע. אם המחיר יתייקר ב-18% הוא יעדיף לנסוע לרומא. נייר העמדה של בנק ישראל לא מבין תיירות. אכסניות הנוער מפוצצות בתיירים, כך מלונות עממיים. לא יושבים איתנו היום נציגי עסקים קטנים ובינוניים כמו: חנויות מזכרות, אתרים ואחרים – וכולם ייפגעו".

מיכה סול, יו"ר איגוד המסעדות, ציין ש"המסעדות נאבקות בכל הגורמים של עלויות, שכולנו ערים להם – אנרגיה, עלויות מזון, עובדים. התנאים קשים. התיירים שמגיעים אלינו הם החמצן לעסקים שלנו. איפה האמינות העיסקית של המדינה? להעלות מחירים מרגע לרגע נשמע דמיוני. פגיעה בעסקים קטנים שמעסקים עובדים רבים.נעסיק פחות עובדים פחות שעות והפגיעה הקשה יותר תהיה בעובדים הקבועים, הטבחים, שהם המעמד הבינוני".

גם כנסים עתידיים בסכנה

חברי החטיבה לתיירות נכנסת של התאחדות סוכני נסיעות ותיירות בישראל כבר מדווחים על ביטולי עסקאות של כנסים שנקבעו להתקיים בישראל בשנה הבאה ולהביא לארץ אלפי משתתפים.

מנכ"ל ההתאחדות, יוסי פתאל, מסר כי גל ביטולים צפוי כבר בשבועות הקרובים: "מכיוון שענף התיירות הנכנסת עובד בהזמנות של לשנה מראש לפחות, ובתיירות הכנסים אף יותר, ייקור של 10%-18% במחירי התיירות בישראל יגרור ביטולים מיידיים בהיקפים גדולים בהרבה מן ההערכה שמסרו משרד האוצר ובנק ישראל.

עוד לפני הפרסום על הייקור הצפוי עקב הטלת מע"מ על התיירות הנכנסת, נחשבת ישראל ליעד בעייתי בשל הסביבה הגיאו-פוליטית ואירועי בטחון דוגמת מבצע "עמוד ענן", שאותותיו עדיין ניכרים בביטולים במערכות ההזמנות בתיירות בארץ. "התגובות שאנו מקבלים מעמיתים בחו"ל הן קשות מאד", הוסיף פתאל, "וביטולי הזמנות תיירות נכנסת לישראל יתגברו בתקופה הקרובה."

[related-posts title="כתבות קודמות על ביטול הפטור ממע"מ לתיירים"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן