Skip to content

דובי הפנדה בסכנת הכחדה בגלל יין

ההתחממות הגלובאלית משפיעה גם על מיקומם של כרמי יין • עתה מסתבר, שאזור היין הפוטנציאלי המובחר של סין הוא גם אזור המחיה של דובי הפנדה • מי ינצח?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התחממות גלובלית, בין אם אנו מאמינים בה או לא, בין אם אנחנו סבורים שהיא מעשה ידי אדם או קונספירציה של שמאלנים רדיקלים, משפיעה על אספקטים שונים של חיינו כאן, על כדור הארץ. הנדבך החדש – יין. היד החמה הארוכה מגיעה גם לכרמים ברחבי העולם, ומחקר חדש שפורסם לאחרונה על-ידי האקדמיה הלאומית למדע בארצות הברית מציג תמונה מעניינת לגבי 'תזוזת כרמים' בארבעים שנה הקרובות, אשר עשוי להשפיע גם על אזור מחייתם של דובי הפנדה בסין.

מה זה למעשה 'תזוזת כרמים'?

ענבי יין גדלים כיום בין קווי הרוחב 30 ו-50 בשני חצאי כדור הארץ, הדרומי והצפוני. מחוץ לגבולות הגזרה התנאים אינם מתאימים; חם מדי או קר מדי. ענבי יין הם גידול מאוד מפונק ותובעני. אם לא מספקים להם את התנאים שהם דורשים, יין לא יצא מהם.

התחממות גלובאלית גורמת לתזוזת כרמים (באדיבות: twobee, http://www.freedigitalphotos.net)
התחממות גלובאלית גורמת לתזוזת כרמים (באדיבות: twobee, http://www.freedigitalphotos.net)

אך כדור הארץ מתחמם, הטמפרטורות עולות בכל העולם. מי יודע, עוד ארבעים שנה אולי הירושלמים כבר לא יוכלו להשוויץ בלילות הקיץ הקרירים שלהם, אולי אילת תעלה בלהבות בצהרי יום אוגוסט אחד. מה שהמחקר טוען, שה'קצוות' של איזורי גידול ענבי היין – הקצוות הדרומיים בחצי הכדור הצפוני, הקצוות הצפוניים בחצי הכדור הדרומי – יהפכו לחמים מדי לכרמים. האמת המחקר מדבר על יותר מ'קצוות'. קליפורניה למשל, אחד מאזורי הכרמים השופעים ביותר בעולם, עומדת לאבד 60% מאזורי הגידול שלה. אירופה ואגן הים התיכון (זה אנחנו) עומדים לאבד 68% מאיזורי הגידול, ואוסטרליה, מדינה חמה כבר עכשיו, עומדת לאבד 73% מאיזורי הגידול של ענבי יין.

האיבוד של שטחי גידול הוא לא רק בגלל ההתחממות הצפויה, אלא גם בגלל המחסור שיווצר במים להשקיה. ככל שהטמפרטורות עולות כך צריך להשקות יותר, לא רק ענבים, אלא את כלל הגידולים. כשבאותו הזמן, היצע המים יקטן התחרות בין המגדלים השונים תגבר ומי בסוף ינצח, מגדלי ענבי היין שמפיקים מוצרי מותרות כגון בקבוק קברנה בשמונים דולר או מגדלי החיטה, התירס והאורז שמספקים את המזון הבסיסי והכרחי ביותר?

והפתרון?

המדענים שערכו את המחקר לא הסתפקו בהפחדות, אלא מציעים אזורים חדשים ש'יפשירו' ויאפשרו גידול ענבי יין. הגיוני, לא? אזור מסויים הופך חם מדי, אזור אחר הופך חם מספיק. באוסטרליה למשל, יאלצו לגדל את רוב ענבי היין שלהם בניו-זילנד. ספרד, איטליה וצרפת החמימות תאלצנה לנטוע כרמים באנגליה וחלקים אחרים של צפון אירופה ובארצות הברית, נראה כי הרי הרוקי המושלגים, נכון לעכשיו, יכוסו בגפנים רעננות.

אז מה הבעיה בעצם?

על פניו, נראה שאין בעיה. אמנם קצת חוסר נוחות – הצרפתים סופסוף יאלצו ללמוד אנגלית – עקירה ונטיעה מחדש של גפנים, ואפיון מחדש של ייעוד כלכלי ותיירותי של אזורים. יתכן שעמק הנאפה כבר לא יהיה מוקד עולמי של תיירות יין ויאלץ להגדיר את עצמו מחדש. יקב יתיר ימיר את המבנה שלו למלון בוטיק. דברים גרועים יותר כבר קרו, וזה מחיר קטן לשלם על הנזק שאנחנו גורמים לכדור.

הגפנים עוברות דירה לאזורים קרירים יותר (באדיבות: franky242, http://www.freedigitalphotos.net)
הגפנים עוברות דירה לאזורים קרירים יותר (באדיבות: franky242, http://www.freedigitalphotos.net)

אבל כן יש בעיה. אותה 'דחיפה' צפונה, או דרומה בחצי הכדור הדרומי, תהיה אל תוך אזורים שעד כה, או עד אז, הינם לא מיושבים, אזורים שבהם הטבע עדיין שולט. ומה קורה כשהאדם הלבן מגיע לטבע? הוא הורס אותו. החיות המועטות שנותרו בטבע רובן כבר על רשימה זו או אחרת של חיות בסכנת הכחדה, והחשש הוא שנטיעת כרמים שבאה לאחר עקירה של צמחיה טבעית תפגום ותסכן את חייהן של החיות.

בהרי הרוקי בצפון-מערב ארצות הברית חיים דובי גריזלי וזאבים אפורים ביערות. אם ינטעו כרמים, יקימו יקבים ומרכזי מבקרים ויסללו כבישים וכל זה על חשבון יערות שיעקרו, מצבם של הדובים והזאבים יורע אף יותר ממה שהוא כיום. עקירת יערות, מלבד פגיעה באוכלוסיית החיות, היא בעייתית מבחינה אקולוגית, סביבתית ואקלימית.

אילוף הגפנים

גם לבעיה הזאת מציע המחקר פתרון, או לפחות דרך התמודדות – תכנון מראש. לא לקבור את הראש באדמה ולהגיד, נו, זה עוד ארבעים שנה, יש מספיק זמן. להתחיל להתמודד ולתכנן כבר עכשיו לאן בדיוק תהיה הדחיפה כך שהפגיעה בטבע ובחיות תהיה מינימלית.

בנוסף לכך סטיב מתיאסון, יועץ יין נחשב מקליפורניה, קורא להתחיל לחשוב לעומק על נושא ההשקייה, לנסות להתמודד עם בעיית ההתחממות דרך השקייה מוקפדת יותר ונטיעה של קני שורש שזקוקים לפחות מים. למעשה להתחיל 'לאלף' כבר עכשיו את הגפנים למה שצפוי להם בעתיד.

הזווית הסינית

כמו לכל דבר שקורה בעולם כיום, גם לנושא הזה יש את הזוית הסינית. הסינים מגלים בשנים האחרונות עניין והתלהבות רבים משוק היין העולמי, כמו מכל שוק עולמי אחר. הסינים שותים מיליארד שש-מאות מיליון בקבוקי יין בשנה והם קונים יותר בקבוקי בורדו יקרים מכל מדינה אחרת בעולם מלבד גרמניה. ואחרי שהם בילו כמה שנים טובות בשתיית יין, הסינים גם התחילו לייצר יין.

הסינים צריכים לבחור בין דובי פנדה ליין (באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net)
הסינים צריכים לבחור בין דובי פנדה ליין (באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net)

אם מעולם לא טעמתם או שמעתם על יין סיני, אתם לא לבד. אבל זה לא אומר שבעוד כמה שנים לא ימלאו את חנויות היין יינות סינים. זה יקרה. עיין ערך טקסטיל, אלקטרוניקה, צעצועים ומה לא בעצם. ממש ברגעים אלו הסינים מכינים את מתקפת היין הגדולה שלהם. ייננים בכירים מכל העולם מקבלים סכומי עתק לייעוץ ליקבים סינים ובמרתפים בכל רחבי המדינה התססות מתבצעות, ממסכים נרכחים וחביות מתמלאות.

לראיה, סוחרי היין הותיקים והמכובדים ביותר בבריטניה, האחים ברי ורוד (Berry Brothers & Rudd) החלו למכור יין סיני של היקב 'שאטו צ'אנגיו' בחודש שעבר. עצם העובדה שיין סיני מוצע למכירה בחנות המאוד מאוד מפורסמת שלהם ומשתתף בטעימות המאוד מאוד נחשבות שלהם אומר הכל. יין סיני הגיע.

איך יין סיני קשור ל'תזוזת כרמים'? הסינים, במקרה הזה, מקדימים את שאר העולם והם כבר עכשיו התפנו להרוס קצת טבע ולפגוע בחייה בסכנת ההכחדה הכי מפורסמת בעולם – הפנדה. מחוזות סצ'ואן ושאנג'י הודיעו על תוכניות לנטיעה נרחבת ביותר של כרמים שתפגע ישירות בסביבת המחייה הטבעית של 1,600 דובי הפנדה האחרונים שנותרו בטבע. הם הכריזו שיהפכו את המחוזות האלה ל"בורדו של סין", מתכננים להכפיל פי ששה את איזורי הכרמים ולשעבד ארבעים אלף חקלאים טיבטים לעובדי כרמים.

אם עד עכשיו ירדו על הסינים שהם מחקים את המערב אז הנה מצאו להם הסינים את הזווית להיות מובילים – לספק הדגמה חיה לשאר העולם איך ייצור יין יכול להאיץ הכחדה של חיות. אולי הפעם נלמד אנחנו מהסינים, אבל איך לא לעשות משהו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן