Skip to content

נשות הכותל לא עוצרות בבג"ץ

לא אכנס לסוגייה של: מה עושה להן את זה... אבל אני יודעת היטב שזו לא סיבה מספיק טובה לכרסם בהחלטות בג"ץ, וגם לא סיבה לפגוע בשלטון החוק. זו סיבה טובה מאוד להצליח לסחוט כספים מהאיחוד האירופי ומיהודים תמימים שסוברים שכספם יצליח להחדיר 'נאורות' לעם ישראל החשוך מדור דור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפולמוס של נשות הכותל מעניין במיוחד משום שחלים עליו כל הכללים שאותם מרבות הקבוצות הליבראליות בחברה הישראלית לתקוף. טיפה היסטוריה למי שאוהבים לזכור רק שורות תחתונות. נכון, לפני שבוע פסק בית משפט המחוזי שנשים יוכלו להתפלל כדרכן עד שייקבע על ידי משרד הדתות מהו "מנהג המקום" ברחבת הכותל המערבי. עוד צריך להזכיר, שההתגרות של נשות הכותל בעיניו של העולם החרדי, אם יש כזה ואם הוא אכן עשוי מקשה אחת, איננה נוגעת ללבושן של הנשים ברחבה. לאמור, לא הטליתות וספר התורה הם שמפריעים לציבור הזה, שאגב מקפיד לבוא לרחבת הכותל בכל יום, וכמה מהם התפללו ולא זנחו את "מנהג המקום" גם כאשר הלגיון הירדני חלש על האיזור.

לציבור הזה, שמנסה להקפיד על ההלכה היהודית המסורתית – מפריע שקבוצת נשים מקיימת לעצמה מניין שבו חזנית שרה, ונשים שרות בקול, בזמן שבעזרת הגברים מתקיימת תפילה.

הטיעון הזה הוצנע בכוונת מכוון על ידי מי שמייצגים את נשות הכותל, משרדי יחסי הציבור, אותם משרדי יחסי ציבור שמנסים לעצב את דעת הקהל נגד הדרת נשים וכיו"ב. כן, אני בזה להן במידה רבה כי הן לא באמת מתעניינות במצבן של נשים חרדיות. הן לא פוגשות אותן בצמתים אחרים – הנשים החרדיות הן כלי שרת אפנתי של התנועה ליהדות מתקדמת כדי להעלות את המודעות לקיומה של התנועה. כך אפשר להשיג תקציבים, כספים, תמיכות ומה לא.

הבוקר, בתפילת יום ששי של ראש חודש סיוון, הוכיחו נשים מכל גוני הקשת ההלכתית – חרדיות, דתיות-לאומיות ומסורתיות – מהו מנהג המקום. העימות ברחבת הכותל הבוקר הוכיח גם את מה שטען חבר הכנסת מיקי לוי, אז, בדיונים בבג"ץ בתפקידו כמפקד תחנת ירושלים – אם בג"ץ יתיר לנשות הכותל להתפלל, הטעים לוי, כי אז אוכל להגן על רחבת הכותל המערבי באמצעות אלפי שוטרים. השאלה היא, שאל את עצמו בג"ץ – אם נכון להשקיע עלות כזו בתמורה לתועלת המפוקפקת, שבה קומץ נשים תבאנה על סיפוקן.

הכותל (צילום: עמית קרטס)
חופש דת לא חייב להיות קולני, הוא לא חייב לפגוע בציבור אחר. הכותל (צילום: עמית קרטס)

העימות ברחבה הבוקר מעיד כאלף עדים מהו מנהג המקום האמתי. עצתי לנשות הכותל: אם אין לכן "צבא", אל תצאנה למלחמה. נחשפה ערוותכן, משרדי יח"צ לא מצליחים לעשות יש מאין. 50 נשים לא קובעות את מנהג המקום שמתפללים בו כבר 1,700 שנה. ומי שמרהיבות עוז ומביאות את בתו של רש"י כעדות לכך שנשים הניחו תפילון ועטו טליתות גם בתקופות קדומות, ממש לא היו רוצות שבתו של רש"י תתייצב מולן. אם היא הייתה פה, אני מניחה שהיא הייתה מחטיפה סטירה למי שהעזו להוציא את עובדת הנחת התפילין שלה מהקשרה, מהתחום הפרטי של אישה אחת שהתעלתה מבחינה רוחנית ועשתה מה שליבה הורה לה, אל המרחב הציבורי שמנסות נשות הכותל לכבוש, רק שאין להן, כאמור, ציבור שבאמת מעוניין לעשות זאת, או לפחות כזה שאפשר להסתמך עליו שיבוא בפועל.

ח"כ רות קלדרון, למשל, העדיפה להתייפיף מקיר הפייסבוק שלה. טוב, היא הרי עולה לירושלים שלוש פעמים בשבוע מאז שהחל מושב הכנסת הנוכחי. תפילה ליבראלית ברחבת הכותל המערבי לא גרמה אפילו לקלדרון להתנתק מהמקלדת ולעשות מעשה.

חופש דת לא חייב להיות קולני, הוא לא חייב לפגוע בציבור אחר. גרוע מכך, אין, באמת אין הצדקה לפגוע בשלטון החוק ובמעמדו של בית המשפט העליון בשביל זוטא כזו. אם היינו אומרים ששווה לעשות זאת בשעה שבג"ץ "נאלץ" להחליט לפנות אנשים מבתיהם, ומדובר על שכונה שלמה, כאשר מעמד הקרקע עדיין לא נקבע, הייתי שומעת. אבל אז, איך לא? כל הפלגים הליבראליים ייצאו כאיש אחד להגן על שלטון החוק ועל מעמדו של בית המשפט העליון, הלא כן? אני קוראת להטיה הזו צביעות, צביעות מכוערת, שאפילו לא באה להילחם על ערך אמתי, על צורך אמיתי להתפלל.

לא, אינני יודעת מה בליבותיהן של נשות הכותל, אני לא נכנסת לסוגייה של : מה עושה להן את זה… אבל אני יודעת היטב שזו לא סיבה מספיק טובה לכרסם בהחלטות בג"ץ, וגם לא סיבה לפגוע בשלטון החוק. זו סיבה טובה מאוד להצליח לסחוט כספים מהאיחוד האירופי ומיהודים תמימים שסוברים שכספם יצליח להחדיר "נאורות" לעם ישראל החשוך מדור דור.

באנה בנות ישראל להתפלל. בשקט, בצניעות. לכנה לשיר במקומות אחרים. התבטאנה בעניינים שברומו של עולם, למדנה, כמו שנשים חרדיות כה רבות עושות, גם תארים מתקדמים, לכו למקומות עבודה יצירתיים: להיי טק, לעסקים, לנדל"ן, לעריכת דין, לכל עיסוק שמכבד את בעליו. את הכותל השארנה כפי שהוא. התפללנה בעזרת הנשים – הילחמנה כדי שהרחבה תהיה מרווחת יותר. אל תעוררו ואל תעירו את הנשים המתפללות להגיע לרחבה בימים שאתן מחליטות לבוא, רק כדי להראות לכן מהו "מנהג המקום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן