Skip to content

גברים באיראן לובשים שמלות כדי לתמוך בקמפיין נגד אפליית נשים

גזר דין חריג של שופט איראני בעיר מאריוון שבצפון מערב כורדיסטן גרם לעשרות נשים לצאת לרחוב ולמחות. הגברים הצטרפו אחר כך - בעיקר בקמפיין ויראלי בפייסבוק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
גברים כורדים נגד אפליה - מתוך הפייסבוק
גברים כורדים נגד אפליה - מתוך הפייסבוק

בחודש שעבר גזר שופט איראני בעיר מאריוון שבצפון מערב כורדיסטן גזר דין חריג מאוד על שלושה גברים שהיו מעורבים בקטטת רחוב אלימה: הצעדתם ברחובות העיר לבושים בבגדי נשים. התברר שנשות העיר מאריוון לא בדיוק התלהבו מגזר הדין. כאשר הוצעד ראשון הנידונים ברחובות העיר ב-15 באפריל מכוסה צעיף, יצאו עשרות נשים למחות נגד הצעדה הסקסיסטית. המשטרה המקומית התנפלה על המפגינות, שברה את רגלה של אחת מהן ופצעה אחרות. אזרחים צילמו סרטונים של העונש והמחאה והעלו אותם ליוטיוב.; אחרים הקימו דף פייסבוק "אין בושה בלהיות אישה" וקראו לגברים איראנים הצטרף למחווה הסולידריות.

נכון להיום, הדף צבר יותר מ-15,000 לייקים, ואלפי גברים העלו תמונות של עצמם בבגדי נשים. אחמד

אין בושה בהיות אישה
אין בושה בלהיות אישה

ראפאת, עיתונאי איראני העובד בתקשורת האיטלקית כתב מתחת לתמונתו "קדושת בגדי הנשים רבה כל כך, שלא כל גבר ראוי ללבוש אותם".

"הסיבה העיקרית להצטרפותי למערכה היא למחות נגד הלך הרוח שלפיו בושה להיות אישה. כאשר שופט גוזר עונש כזה, הוא מעליב את אמי ואת המטפלת הכורדית שגידלה אותי… ועלינו לתמוך במערכות כאלה כדי לעודד אנשים לבטא את אי-הסכמתם לשיטה האיראנית".

המחאה היתה קולנית דיה להגיע לאוזני המחוקקים באיראן. שבעה עשר חברים בו כינו פומבית את גזרי הדין "מזעזעים" והרחיבו: "המעשה הזה מנוגד לערכי האסלאם ומשפיל את אופי האישה המוסלמית".

ה"מרכז לענייני נשים ומשפחה", סוכנות ממשלתית, הצטרף לגינויים: "גזר הדין הזה מפגין אי-הבנה עמוקה של מעמד האישה ומדגיש את הצורך בחינוך תרבותי ברחבי האומה".

בעוד המערכה זוכה לתמיכה, פעילים טוענים שדעות קדומות נגד נשים טבועות עמוק בכורדיסטן השמרנית מאוד. "אני שואלת את עצמי, איפה היו כל הגברים האלה לפני חודשיים, כאשר אב כורדי רצח את בתו מאחר שקיימה יחסים מחוץ למסגרת הנישואין", אמרה לילה מורי. "איש לא מחה אז, או נגד אפליה אחרת כלשהי של נשים בכורדיסטן, למעשה".

"השימוש בפייסבוק כמכשיר מחאה עודד את הצטרפותם למאבק של גברים שאחרת אולי היו שותקים", אומרת מורי. "מחאה בפייסבוק היא הדרך הקלה ביותר למחות – היא אינה מחייבת שום מעשה. למשל, הם יכלו להצטרף לנשים שמחו ברחוב, אבל הם לא – מפני שקשה גם לגברים להיאבק בתרבות הפטריארכלית ולהתנגד לאפליה".

מחאות כאלה כבר נראו באיראן. בשנת 2009 הפיצו השלטונות תמונות של פעיל סטודנטים מכוסה רעלה וטענו שהוא מסתתר בבגדי אישה. אז הפיצו מאות גברים תמונות של עצמם לבושים רעלות.

אבל שינוי עמוק יותר במעמד האישה במדינה נראה מרוחק מאוד. "התגברות על אפליה זאת מחייבת את תמיכת הממשלה", אמר ראפאת. "עלינו לעקור את האפליה מהשורש, ולתקוף אלימות נגד נשים המתרחשת באיראן בשם הדת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן