Skip to content

היום: ההכרעה על תקציב הביטחון לקראת ישיבת הממשלה מחר

באוצר אומרים כי אם לא יקוצצו ארבעה מיליארד שקלים ממערכת הביטחון – יהיה צורך לעדכן את הצעת התקציב ולקצץ יותר מתקציבי הרווחה, החינוך והבריאות. ראש הממשלה נוטה להסכים עם מערכת הביטחון ולהתנגד לקיצוץ מלוא הסכום. ההערכה: הפגישה תסתיים בפשרה והקיצוץ בביטחון יוקטן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עתידו של תקציב הביטחון יוכרע היום בפגישה בין ראש הממשלה, שר האוצר ושר הביטחון. זאת, לנוכח התנגדותו של משרד לקיצוץ של 4 מיליארד שקל, כפי שדורש האוצר. במערכת הביטחון אף דורשים תוספת תקציב של 3-2 מיליארד שקל, והתחייבויות על גודל תקציב הביטחון בשנים שלאחר 2014.

בפגישה על תקציב הביטחון היום משתתפים גם שאר שרי הקבינט וגם ראשי אגף התקציבים באוצר, הרמטכ”ל, סגנו, ראש אגף תכנון בצה”ל, והיועץ הכלכלי לשר הביטחון ולרמטכ”ל.

ההכרעה לגבי גובה הקיצוץ בתקציב הביטחון תיעשה לקראת ישיבת הממשלה שתיערך מחר על התקציב. באוצר אומרים כי אם לא יקוצצו ארבעה מיליארד שקלים ממערכת הביטחון – יהיה צורך לעדכן את הצעת התקציב ולקצץ יותר מתקציבי שאר משרדי הממשלה, דבר שתוצאתו תהיה גזירות נוספות על הציבור. ההערכה היא כי בסופו של דבר יסתיים הדיון בפשרה. זאת משום שראש הממשלה, בנימין נתניהו, נוטה להסכים עם מערכת הביטחון ולהתנגד לקיצוץ מלוא הסכום שאותו דורש האוצר. מאידך, גם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון אינו מתנגד לקיצוץ ובמספר הזדמנויות הוא הדגיש כי מערכת הביטחון צריכה לתת את חלקה – ובלבד שלא ייגרם נזק ביטחוני חמור למדינת ישראל.

"מוכן לתת את חלקו בלי לפגוע בביטחון". משה (בוגי) יעלון. (צילום: דן בר דוב)
"מוכן לתת את חלקו בלי לפגוע בביטחון". משה (בוגי) יעלון (צילום: דן בר דוב)

שר הכלכלה התייחס הבוקר בוועדת הכספים לסוגיית הקיצוץ בתקציב הביטחון: "האיומים על מדינת ישראל הם אמיתיים, אבל כבר 65 שנה ישראל מאוימת ותמיד נהיה מאוימים,  לכן הדיון היום הוא דיון לא כלכלי אלא ערכי, והגיע הזמן שמערכת הביטחון תיכנס מתחת לאלונקה,  ותשתתף בנטל הלא פשוט שהציבור נושא היום".

עוד הסביר השר כי המלאכה עדיין לא הסתיימה, וכי יפעל לצמצום הריכוזיות במשק: לפני הבחירות אמרתי שנצטרך לקצץ ולהעלות מיסים. אנחנו בפיצוץ גדול בצינור שפולט מיליארדי שקלים שאין לנו, ועלינו לסתום את הפיצוץ בצינור. אני יודע שלא נגענו בנמלים, במגזר הציבורי וגם יש איפה להתייעל במגזר הפרטי, אבל ב- 45 יום אי אפשר לטפל בבעיות של 65 שנה".

בתוך כך בנט הדגיש כי המרכיב הבעייתי ביותר בחוק הריכוזיות הוא נושא הפירמידות: " אני קורא להגביל את השכבות בפירמידה לשתי שכבות בלבד בצורה מהירה. חוק הריכוזיות אינו מספיק אמיץ וחד. המצב הנוכחי הוא כזה שמעט בעלי הון משחקים עם הכסף של הציבור, בלי שיש להם אחריות על הציבור- זה מצב לא מוסרי וחוק הריכוזיות בא לשים קץ לדבר הזה".

עוד הוסיף בנט ואמר לוועדת הכספים: "למען הסר ספק, כל דבר שאפשר לעשות תעשו ומה שאי אפשר תחזירו לוועדת הריכוזיות ושם אנחנו נטפל. הדגש הוא שנעשה את זה מהר. המטרה היא שהציבור יבין שאנחנו לא רק מקצצים אלא מטפלים בבעיות היסוד של החברה הישראלית".

בתוך כך קורא אל"מ (מיל.) ח"כ עומר בר-לב (עבודה), לקצץ בתקציב מערכת הביטחון. "בניגוד למה שמנסים למכור לנו, מצבנו הביטחוני- אסטרטגי טוב משהיה בעבר. היתרון היחסי של צה"ל הוא גדול יותר לאין שעור", כתב הבוקר ח"כ בר-לב בעמוד הפייסבוק שלו.

"כיום, אין מדינה פרט לאיראן שמהווה איום אסטרטגי על עצם קיומנו. המעצמה הגדולה בעולם (עדיין) לצידנו. יש לנו הסכם שלום עם מצרים וירדן, אשר טרודות בענייני פנים. המשטר הסורי מתפורר ואתו גם צבאו של אסד והפער הצבאי ביננו לבין החיזבאללה והחמאס, הוא פער גדול שעליו צריך לשמור.

"כפי שכתבתי כבר בעבר, כוחנו באדם שבטנק ולא רק בטנק ולכן, אני מציע לשר האוצר, לראש הממשלה ולשר הביטחון- עזרו לאדם שבטנק וקצצו בתקציב הביטחון. לא בצורה מופקרת ודרסטית. אני בהחלט מסכים כי את הזרועות הארוכות של צה׳ל יש לשמר ואף לחזק כנגד האיום האסטרטגי האיראני, אבל בכל היתר ולא רק בשומן יש לקצץ.

"חברה חזקה חשובה יותר גם לביטחון הלאומי ובוודאי ליכולת העמידה של העורף מאשר עוד אוגדה משוריינת", כותב ח"כ בר-לב. "חברה חזקה היא חברה בה החינוך שווה לכולם, שבה הבריאות בפריפריה טובה ונמצאת בהישג יד כמו במרכז, ושבה אזרחים יכולים ליהנות מדיור סביר ללא צורך לשעבד את עיקר הכנסתם למשך רוב חייהם. אני קורא לכם, ראש הממשלה, שר האוצר ושר הבטחון, אל תבהלו. עשו את המעשה הנכון וקצצו בתקציב הביטחון למען בטחונה של ישראל. כי ביטחון, לא קונים רק בכסף. והערה קטנה ומהותית- הסדר מדיני והפסקת השליטה בשטחים, מעבר לפן הביטחוני והערכי, יוכלו לחסוך לנו עוד מליארדים רבים מדי שנה ולשפר את ביטחוננו".

גם ח"כ איתן כבל (עבודה) תומך בקיצוץ בתקציב הביטחון. "אם יש דבר שניתן היה לברך עליו בתוך ים הגזרות האכזריות של לפיד, הרי זה הקיצוץ בתקציב הביטחון", כתב ח"כ כבל בעמוד הפייסבוק שלו. "ועכשיו מגיע רה"מ ואומר כי יגבה את לפיד בכל מהלכיו נגד מעמד הביניים והשכבות החלשות, אך את הקיצוץ בתקציב הביטחון יבחן מחדש. המשמעות של ביטול הקיצוץ הזה תהיה קשה מאוד ותביא לקיצוצים נוספים במשרדים החברתיים, שיוסיפו לפגיעה הקשה גם כך בכולנו. אני קורא לרה"מ נתניהו – אם יש דבר אחד בכל התוכנית הזו שעליך לגבות בו את לפיד, זה הקיצוץ בתקציב הביטחון. הרי גם אתה יודע שמעולם ישראל לא הייתה בטוחה יותר אל מול שכנותיה המתפרקות ואין לנו צורך בפיתוחים צבאיים עם תקציבי עתק שמתאימים למלחמות של האתמול. רוצה להצר את צעדיו? התחל בביטול הגזרות החברתיות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן