Skip to content

"סביונים" בקולנוע: שיגעון של משפחה

הסרט הצרפתי "סביונים" אינו סרט לילדים, אלא סרט על ילדים, אשר נעשה באופן הומוריסטי ונוקב, וזוכה לעלילה בלתי צפויה ולמשחק מצוין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=3]

לא פלא שרייצ'ל בת התשע, גיבורת הדרמה הקומית הצרפתית "סביונים", זקוקה לפסיכולוגית. אבא שלה עדיין מושפע מאירועי השואה בילדותו (הוא בילה את חלקם במחנה הריכוז "אוסביץ", כפי שהילדה מכנה אותו), ולעיתים קרובות מדבר על זה; ואמא שלה סופרת את הסוגיות הבלתי פתורות עם הסבתא, ועושה הפוך ממה שחינכו אותה. בשל סיבות אלו ועוד, אין זה מפתיע שהילדה ישנה עם ילקוט בית הספר שלה ועדיין מרטיבה את המיטה. גם סבתה ישנה בחדר של הילדה, כי היא "עלולה למות יום אחד".

הכוונות טובות, התוצאות - פחות. "סביונים"

האם זו ילדות נעימה? תלוי. הכוונות הטובות של האם קולט (אנייס ג'אוי, "עניינים משפחתיים", "החיים הם שיר"), שפוחדת לחזור לטעויות של אמה, גורמים לכך שהיא הופכת למגוננת יתר על המידה. כשרייצ'ל רוצה לחצות את הכביש ברחוב קטנטן, היא חייבת לחכות שיהיה אור ירוק ברמזור, למרות שאין מכוניות ולו מרוחקות ביותר. כשהיא מקבלת גלגליות מחברתה ליום ההולדת, רייצ'ל מקבלת רמז ברור, שהיא לא תוכל להשתמש בהן.

הפסיכולוגית המרשימה מאדאם טרבלה (איזבלה רוסליני, "קטיפה כחולה", "לילות לבנים") מרגישה שרייצ'ל זקוקה לעזרה ומנסה לסייע ולכוון את הילדה למסלול הנכון.

גם בבית הספר לרייצ'ל אין חברות, ויום אחד נוצרת ידידות עם ילדה יוצאת דופן, ואלרי – ילדה חייכנית עם אופי קופצני, כזו שנהנית מכל דבר בחיים, ומתחברת עם רייצ'ל מיידית. לוקח מעט זמן עד שהשריון של רייצ'ל נשבר, יחדיו הן יוצאות להרפתקאות ואף מוצאות את המחנכת שלהן בסיטואציה שאינה מיועדת לעיניי ילדים, יחד עם המורה לספורט.

ברקע, אביה של רייצ'ל, מישל (דני פודלידה, "עוד לא ראיתם כלום"), לומד להכיר את אמה של ואלרי, קתרין (איזבל קארה, "אהבה ושוקולד", "ג'יגולו צרפתי"), דבר שגורם למשבר לא קטן בחיי כל המשפחה.

הופעת בכורה מוצלחת. גומבר ולמרשן

"סביונים" מבוסס על הספר והקומיקס של רפאל מוסאפיר. הבמאית קארין טרדיו ("הראש של אמה") פגשה אותה ביריד ספרים ונוצר ביניהן "קליק", שהוביל לשיתוף פעולה פורה בכתיבת התסריט. טרדיו, שזהו סרטה השני באורך מלא, מצליחה להקל את הכבדות של הסיפור באמצעות טריקים ויזואליים, מוזיקה קופצנית וצבעוניות בתפאורה. אפילו איך שהילדה מדמיינת את אביה באושוויץ הופך הומוריסטי.

המשחק בסרט מצוין. שתי הילדות הצעירות ז'ולייט גומבר (רייצ'ל) ואנה למרשן (ואלרי), בתפקידי בכורה, לא מחווירות מול שאר השחקנים הצרפתים הוותיקים. בסופו של דבר "סביונים" אינו סרט לילדים, אלא סרט על ילדים, אשר נעשה באופן הומוריסטי ונוקב, וזוכה לעלילה בלתי צפויה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן