Skip to content

האוצר: לא תידרש ארנונה בגין חלקת קבר

הצעת חוק ההסדרים לבטל את הפטור מתשלום הארנונה לחברה קדישא עוררה זעם רב בקרב הציבור. פורום חברות הקדישא טוענות מנגד: "מעולם חברה קדישא לא שילמה ארנונה עבור בתי הקברות עליהם היא אחראית" וכי "מדובר בבדיחה חסרת טעם של פקידי האוצר"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אין אמת בפרסום לפיו תידרש ארנונה בגין חלקת קבר. כך נמסר היום ממשרד האוצר. פורום חברות הקדישא טוענות מנגד, כי "מעולם חברה קדישא, באף מקום בישראל, לא שילמה ארנונה עבור בתי הקברות עליהם היא אחראית".

לדברי האוצר, במשך הרבה שנים נדרשו חברות הקדישא לשלם ארנונה בגין שטחי בתי קברות, הנחשבים חוקית כשטח בשימוש מועצה דתית, כפי שמשלם כל גוף החייב בארנונה, לרבות צה"ל על בסיסיו וגורמים נוספים. עד חודש יולי 2010 נדרשה חברה קדישא לשלם ארנונה על שטחי קבורה המנוהלים על ידה. תשלום זה הופסק בעקבות חוק שאושר בכנסת ביולי 2010, ביוזמתו של ח"כ משה גפני, אשר העניק פטור מתשלום ארנונה לחברה קדישא. כתוצאה מכך ירדו הכנסות הרשויות בעשרות מיליוני שקלים – כל רשות על פי נתוני הגבייה שלה.

בית העלמין ירקון (צילום: ויקימדיה)
אין שום הגיון מוסרי לגלגל מס על אזרחים שקוברים את יקיריהם. בית העלמין ירקון (צילום: ויקימדיה)

בהצעת התקציב 2013-2014 מציע משרד האוצר, לדבריו, להשיב את המצב לקדמותו ולמנוע מהרשויות אובדן הכנסה. יחד עם זאת, תעריפי הגבייה למי שמעוניין לרכוש חלקת קבר בחיים קבועים בחוק, ולא ניתנים לשינוי, אלא באישור הכנסת.

זעם בציבור

התיקון גרם זעם רב בקרב הציבור בעקבות ההבנה כי התושבים יצטרכו לשלם ארנונה על חלקות קבר בהן טמונים יקיריהם. ידיעות אחרונות אף חישב, כי אם תאושר ההחלטה לגבות ארנונה על חלקת קבר תיאלץ כל משפחה לשלם בעבור קבר יקיריה 209 שקלים בדימונה, 226 שקלים בחיפה, 357 שקלים בכפר סבא, 400 שקלים בפתח תקווה, 445 שקלים בירושלים, 500 שקלים בתל אביב, ו-1,222 שקלים בחולון ובבת ים.

זאב רוזנברג, מנכ"ל פורום חברות קדישא, מסר בתגובה להודעת משרד האוצר מהיום, כי "מדובר בבדיחה חסרת טעם של פקידי האוצר. משנתקלו הבוקר הפקידים בגל זעם ציבורי בעקבות כוונתם המקורית להטיל ארנונה על חלקות הקבר, הם מנסים לעשות ספין שנועד להרדים את הציבור בישראל ולטעון כאילו הארנונה תוטל על חברות הקדישא".

פטורים מארנונה

לדבריו, מעולם חברה קדישא באף מקום בישראל לא שילמה ארנונה עבור בתי הקברות עליהם היא אחראית (חברת קדישא הרצליה שילמה על המשרדים ולא על שטח בית העלמין). "ההפך הוא הנכון! מאז קום המדינה בתי העלמין היו פטורים מארנונה על פי סעיף 5(ג) לפקודת מסי עירייה ומסי ממשלה 1938. בשנת 2003 בוטל הפטור בטעות ועדיין שום רשות מקומית לא גבתה ארנונה מתוך הבנה שאין שום הגיון מוסרי לגלגל מס על אזרחים שקוברים את יקיריהם. בשנת 2010 תוקן עיוות זה והוחזר הפטור מארנונה על בתי עלמין בהצעת חוק שקיבלה את תמיכת הממשלה".

עוד מסר רוזנברג, כי על פי החוק ועל פי פסיקת בית המשפט העליון, מי שחייב בארנונה הוא המחזיק בשטח. "חברת קדישא אינה מחזיקה בשטחי הקבורה ואין לה אפשרות לעשות שימוש כלשהו בשטחים אלו. בידינו חוות דעת המשפטית הקובעת שהקברים הינם קניינה המלא של משפחת הנפטר. חוות דעת זאת קובעת בבירור כי יש לראות בנפטרים או קרוביהם כבעלי הזיקה הקרובים ביותר לצורך קביעת מיהות הנישום".

חלקת הקבר שייכת לקרובי הנפטר

רוזנברג טוען, כי "ברגע שאדם קונה את חלקת הקבר מאתנו או לחלופין, ברגע שהיא הוקצתה לו מתוקף חוק ביטוח לאומי, היא שייכת לו. חברה קדישא אינה מתערבת בתחום הקבר (כל עוד הדבר אינו מנוגד לחוק) ולכן ברור שמי שיצטרך לשלם את המס ההזוי הזה הם קרובי משפחת הנפטר. צר לנו שהאוצר מתעסק בספינים שאין בהם כל אמת. מאין יבוא הכסף? רק לשם הבהרה, בתי העלמין לא מייצרים הכנסות שוטפות ולחברה קדישא אין הכנסות חיצוניות! את כל הכנסותיה היא מקבלת מהביטוח הלאומי על כל קבורה שהיא מבצעת, סכום שבקושי מכסה את עלות הקבורה, או לחלופין, מאלו שקונים קברים בעודם בחיים .אבל מעל ל-90% מהאזרחים מקבלים את מקום קבורתם חינם וחברה קדישא אינה מקבלת תשלום עליהם מעבר להוצאות יום הקבורה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן