Skip to content

הפגנה של תעשיית התיירות: "לא ניתן להחריב תעשייה שלמה"

יותר מחמש מאות עובדים ממגוון ענפי התיירות, הפגינו הבוקר מול משרד ראש הממשלה נגד הכוונה לבטל את הפטור ממע"מ על שירותי תיירות לתיירים. "ללא תיירים נישאר מובטלים", קראו העובדים. ואילו מנתוני מרץ-אפריל בכניסות תיירים - כאלה ששהו לפחות לילה אחד בישראל – עולה כי חלה רק עלייה של אחוז אחד לעומת אותם חודשים ב-2012
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מוחים נגד הטלת מע"מ על שירותים לתיירות. חשש לירידה נוספת בתיירות בשל עלייה של 18% במחיר השירותים לתייר
מוחים נגד הטלת מע"מ על שירותים לתיירות. חשש לירידה נוספת בתיירות בשל עלייה של 18% במחיר השירותים לתייר

מאות עובדים מסקטורים שונים בתיירות, ובהם עובדי סוכנויות נסיעות, עובדי תיירות נכנסת, עובדי מלונות, מורי דרך, עובדי השכרת רכב, עובדי מסעדות, עובדי היסעים ונהגי מוניות מנתב"ג, נאספו הבוקר מול משרד ראש הממשלה, כדי למחות על הגזירה של העלאת המע"מ על שירותים לתיירות הנכנסת לישראל.

במהלך ההפגנה נשמעה קריאת העובדים: "ללא תיירים נישאר מובטלים".

שר התיירות, עוזי לנדאו, שהגיע למקום, הפנה אצבע מאשימה כלפי משרד האוצר ואמר כי יצביע נגד הגזירה, שהינה מעשה חסר אחריות. לדבריו רק חיזוק של התיירות, יוכל לסייע בצמצום הגירעון ובהשגת הכסף החסר.

לדבריו, התיירות מכניסה למדינה כ-30 מיליארד שקל בשנה ומהווה גורם קריטי ליציבות הפריפריה. "אני מחוייב לפעול בכל הכוח במטרה למנוע הטלת מע"מ על שירותי התיירות לטובת הפריפריה ולטובת קופת המדינה".

השר בירך על ביטול הכוונה להטיל מע"מ באילת, והוסיף כי "אין שום סיבה שיתייחסו לפריפריה באופן שונה מזה שמתייחסים לעיר אילת". עוד הוסיף השר: "לא מדובר כאן על התייר שמגיע לישראל – הוא יבחר ביעד אחר; מי שיסבול מכך הן האחיות של ריקי כהן, שעובדות בתעשיית המלונאות ומרוויחות הרבה פחות מ-20,000 שקלים בחודש. המשמעות המיידית של הטלת מע"מ היא פיטורין של כ-7,000 עובדים בטווח הקרוב ואובדן הכנסות למדינה. אני רואה עצמי לא רק כשר תיירות, אלא כשר תעסוקה – בענפי התיירות עובדים כ-200,000 איש. נמשיך להילחם כנגד הטלת המע"מ על תיירות".

נכון למועד זה – לאחר חידוש הדיונים הממשלה- טרם התקבלה החלטה בנושא הטלת מע"מ על שירותי תיירות.

פסח ופסחא ללא בשורה גדולה

היום פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני כניסות המבקרים והתיירים בחודש אפריל ומסיכום של חודשים מרץ-אפריל 2013, שהם החודשים בהם חלים חגי הפסח והפסחא, עולה כי בחודשים אלה חלה עלייה של 2% בכניסות לעומת אותה תקופה ב-2012, וב-14% יותר מהכניסות בחודשים אלה ב-2011.

בכניסות תיירים במרץ-אפריל 2013 – כאלה ששהו לפחות לילה אחד בישראל – חלה עלייה של אחוז אחד לעומת אותם חודשים ב-2012, כלומר, תוצאותיו של מבצע "עמוד ענן" עדיין גובים מחיר מהתיירות לישראל.

מלון באילת. ירידות במספרי התיירים שהגיעו בטיסות ישירות לשדות התעופה באילת ובעובדה וגם במעבר הגבול טאבה. (צילום: עירית רוזנבלום)
מלון באילת. ירידות במספרי התיירים שהגיעו בטיסות ישירות לשדות התעופה באילת ובעובדה וגם במעבר הגבול טאבה. (צילום: עירית רוזנבלום)

באילת חלה בחודש אפריל 2013 ירידה של %3 במספר התיירים שהגיעו בטיסות ישירות לשדות התעופה באילת ובעובדה, לעומת אפריל שעבר. בכניסות דרך מעבר טאבה לאילת נרשמה ירידה של 15%.

ירידה של 8% נרשמה גם בביקורי יום, כאשר ירידה של 29% חלה בפלח היוקרתי של נוסעים באוניות שיוט (קרוזים).

בשליש הראשון של 2013, בחודשים ינואר-אפריל, נרשמו 1.1 מיליון כניסות של תיירים ומבקרי יום, בדומה ל- 2012, אולם נרשמה ירידה של 3% בכניסות של תיירים ששהו כאן לפחות 24 שעות.

מיד לאחר מבצע "עמוד ענן" ובמהלך החודשיים האחרונים, יצא משרד התיירות במסע פרסום באמצעי המדיה השונים בארה"ב וברוסיה, שעודד ביקור בישראל. כמו כן תוגברו פעולות שיווק במדינות רבות, ביניהן גרמניה, צרפת, בריטניה סקנדינביה והולנד.

מוניות תל אביב-יפו מסבירות פניהן לתייר

ואילו פרויקט חדש בעיר יהפוך את נהגי המוניות לשגרירים. עיריית תל אביב יפו, בשיתוף מנהלת "עיר עולם", השיקה קורס מיוחד לנהגי מוניות בעיר, אשר מטרתו שיפור השירות לתייר וחיזוק תדמית העיר ונהגי המוניות.

במסגרת הפרויקט, המתקיים בשיתוף רשות התחבורה ואיגוד נהגי המוניות, משתתפים 17 נהגי מוניות בקורס בארבעה מפגשים בני שעתיים כל אחד, במהלכו ילמדו הנהגים, בין היתר, לימוס בסיסי של השפה האנגלית, היכרות עם אתרים מומלצים בעיר וריענון נהלים כללי שיתרום לשיפור השירות. לקראת הקורס חתמו הנהגים על אמנת שירות, במסגרתה התחייבו לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים של שירות ומקצועיות.

ראש העירייה, רון חולדאי שביקר השבוע את הנהגים בזמן הקורס, הדגיש בפניהם את חשיבות חלקם בתרומה לעיר ואמר, "תל-אביב-יפו פתוחה לקלוט לתוכה את כל מי שחפץ להיכנס בשעריה, ורובם ככולם זוכים לפגוש בה אתכם, נהגי המוניות. אתם פוגשים בתיירים עם הגעתם לעיר ובמשך שהותם בה, אתם מבלים איתם בדרכם לבילויי הפנאי או לפגישות עסקיות. החיוך שלכם, הטון האדיב, המלצה טובה, הם לעיתים השגרירים הטובים ביותר של העיר ובעלי השפעה רבה על קידומה של תל-אביב-יפו כעיר בינלאומית המסבירה פנים לתיירים ולמבקרים".

היוזמה לפרויקט נולדה בעקבות אירוע שאורגן עבור נהגי המוניות בעיר, במסגרת שנת האמנות של תל אביב, שנועד לחשוף אותם ליתרונותיה של העיר. האירוע, שזכה להיענות גבוהה מצד נהגי המוניות ונחל הצלחה רבה, הביא את הגורמים הרלוונטיים להבנה כי קיים ביקוש וחשיבות רבה למיסוד פרויקט, בסופו לכל נהג מונית תהיה היכולת לשרת כשגריר העיר בפני התיירים הרבים הפוקדים אותה.

בעיריית תל אביב יפו מקווים כי בעקבות הצלחת הקורס הראשון, ימשיך המיזם לפעול להעשרת למעלה מ-3,000 נהגי המוניות בעיר, אשר ישמשו כיחידה להסברה נעימה, בסיסית ואפקטיבית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן