Skip to content

אושר לקריאה ראשונה: ארבע נשים לוועדה לבחירת דיינים

בדיון סוער שהתנהל בוועדה לחוקה, חוק ומשפט בכנסת התנגד ח"כ משה גפני (יהדות התורה) להצעת החוק. "אתם תעשו את המדינה הזו חילונית לגמרי עם כיפה סרוגה. אתם רוצים להרוס את הדת", קרא. דבריו שוסעו בקריאות ביניים רמות מצד חברות הכנסת שהציעו את החוק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה תיקון לחוק הדיינים, תיקון שישנה את הרכב הוועדה לבחירת דיינים. 

"אתם תעשו את המדינה הזו חילונית לגמרי עם כיפה סרוגה". ח"כ משה גפני (צילום: ויקימדיה)
"אתם תעשו את המדינה הזו חילונית לגמרי עם כיפה סרוגה". ח"כ משה גפני (צילום: ויקימדיה)

עפ"י החוק הקיים, הוועדה לבחירת דיינים מורכבת מ-10 חברים: שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, שר המשפטים (אשר משמש כיו"ר הוועדה) ושר נוסף, שני חברי כנסת, ושני עו"ד נציגים של לשכת עורכי הדין.

ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) מבקשת לקבוע בהצעת החוק שהגישה, כי אחד מנציגי הממשלה, הכנסת ולשכת עורכי הדין לוועדה לבחירת דיינים, תהיה אישה. בנוסף, מבקשת הצעת החוק להרחיב את הוועדה מ-10 ל-11 חברים, כאשר החברה הנוספת בוועדה תהיה טוענת רבנית, שתיבחר על ידי הרשות לקידום מעמד האישה. למעשה מוצע כי 4 מתוך 11 חברי הוועדה למינוי דיינים תהיינה נשים.  יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, מבקשת לקבוע בהצעת החוק שהגישה, כי אחד מנציגי הכנסת ומלשכת עורכי הדין, תהיה אישה.

 בבחירות שנערכו בלשכת עורכי הדין בשנת 2011, בחרה הלשכה בשני גברים, כנציגי הלשכה לוועדה. נוצר מצב שכל חברי הוועדה היו גברים, בשונה מהוועדות הקודמות בהן כיהנה אישה אחת כנציגת לשכת עורכי הדין. כתוצאה מהבחירה, עתרה תנועת אמונה לבג"ץ בבקשה להורות לכנסת וללשכת עורכי הדין לכלול אישה בין נציגיהם לוועדה. נוכח צו ביניים שהוציא בית המשפט, הוועדה לא מתכנסת זה כשנה וחצי חרף החוסר בדיינים.

"כשנשים תהיינה מעורבות בבחירה, תהיה יותר אפשרות לעשות את ההלכה, יהודית יותר". ח"כ שולי מועלם (צילום: ויקיפדיה)
"כשנשים תהיינה מעורבות בבחירה, תהיה יותר אפשרות לעשות את ההלכה, יהודית יותר". ח"כ שולי מועלם (צילום: ויקיפדיה)

ח"כ שולי מועלם אמרה "אני רוצה להביא לכך, שיבחרו דיינים שעבודתם תשקף את הציבור כולו. 50% מהציבור, הינם נשים. אני מניחה שכאשר נשים תהיינה מעורבות בבחירה, תהיה יותר אפשרות לעשות את ההלכה, יהודית יותר". מועלם הדגישה כי ההלכה היהודית, היא נר לרגליה וכי חשוב לה לשמר אותה.

ח"כ משה גפני התנגד נחרצות להצעת החוק ואמר "אתם תעשו את המדינה הזו חילונית לגמרי עם כיפה סרוגה". גפני התריס כנגד חברי הכנסת "למה אתם לא מחוקקים חוק דומה בוועדה למינוי שופטים? בדרך שלכם אתם לא תהיו פה בעוד דור, רק אנחנו נשאר פה. אתם רוצים להרוס את הדת". דבריו שוסעו בקריאות ביניים רמות מצד חברות הכנסת שהציעו את החוק. ח"כ מועלם ענתה כי הצעתה תואמת את פסק ההלכה של הרב הראשי לישראל הרב עוזיאל ז"ל. גפני השיב לה "אתם מחללים את זכרו של הרב עוזיאל אשר מתהפך בקברו. הכוונה בהצעה, היא לקעקע את המערכת". גפני סנט במועלם "את מתחילה את ההידרדרות של המדינה, כמדינה יהודית".

 ח"כ עדי קול אמרה "כבת למשפחה חילונית, לראשונה בחיי הייתי בבית כנסת, רק כשהייתי בת 27. ודברי גפני רק מרחיקים ולא מקרבים".

 ח"כ אורי מקלב אמר "אתם רוצים להטות את הדין ולהלך אימים על הדיינים דבר שהוא ללא תקדים. ההצעה שהאישה תבחר עי ארגון נשים, כמוה כהצעה שנפגעי בית המשפט יבקשו למנות שופטים". מקלב פנה לבית היהודי ולליכוד "אתם נלחמים נגד מינוי נציגי ארגונים בוועדות ציבורית, וכאן, הארגון מבקש להכניס את נציגיו לוועדה, בתמיכתכם".

 יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם ביקש לתקן את החוק ולהשוותו לחוק לבחירת שופטים, בכך שבחירת דיין לבית הדין הגדול, תותנה בתמיכת שמונה מחברי הוועדה. הצעתו נתמכה ע"י רוב חברי הוועדה. במענה לביקורת שהוטחה בייצוג הדיינים, השיב רותם "שופטים ודיינים אינם מייצגים את הציבור אלא את החוק ואת המשפט".

 הוועדה החליטה למזג את הצעת החוק של ח"כ מועלם יחד עם הצעתה של ח"כ גלאון ולאשר את הצעת החוק הממוזגת, לקריאה ראשונה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן