Skip to content

"במקום קיצוץ בחינוך – קצצו בתקציבי ההתנחלויות המבודדות"

כך קרא ח"כ איתן כבל (עבודה) בנאומו בכנסת, במסגרת הצעת האי אמון שהגישה מפלגתו נגד הממשלה. "החלפנו מאחז עיניים אחד, במאחז עיניים אחר מדגם חדש. אביר הפוליטיקה החדשה מתגלה כלא יותר מכבל מאריך של נתניהו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"החלפנו מאחז עיניים אחד, במאחז עיניים אחר מדגם חדש. אביר הפוליטיקה החדשה מתגלה כלא יותר מכבל מאריך של נתניהו". כך הטיח ח"כ איתן כבל, בראש הממשלה בנימין נתניהו, בנאום שנשא במסגרת הצעת האי אמון שהוגשה ע"י מפלגתו נגד הממשלה. מליאת הכנסת דחתה בסופו של דבר את הצעת אי האמון של סיעת העבודה ושל שאר הסיעות שהוגשו היום.

במסגרת דיון בהצעת אי אמון שהתקיים הערב במליאת הכנסת תקף ח"כ איתן כבל בנאומו את ראש הממשלה והאשים אותו בהונאה של הציבור הישראלי: "להונאה הזאת יש פנים ויש לה שם ואסור לנו להסתיר את זה יותר. קוראים לו בנימין נתניהו והוא זה שהוביל אותנו לתהום הכלכלית הזאת בהתנהלות שערורייתית  וחסרת אחריות".

"יום הכיפורים של הכלכלה הישראלית". איתן כבל. (צילום: דן בר דוב)
"יום הכיפורים של הכלכלה הישראלית". איתן כבל. (צילום: דן בר דוב)

לדברי כבל, "במשך שנים הוא עמד מולנו עם מצגות, וגרפים ואיש שמן ואיש רזה וסיפר לנו שהוא גאון כלכלי. הגאון הזה מגלה עכשיו את תורתו הכלכלית קורסת על כולנו ולא משמיע מילה אחת של אחריות, של הפקת לקחים או של הודאה בכישלון. אבל האמת עולה מקול זעקתם של אזרחי ישראל ואי אפשר להסתיר אותה יותר: אתה אדוני, חתום לדיראון עולם על יום הכיפורים של הכלכלה הישראלית".

כבל לא חסך ביקורת גם משר האוצר יאיר לפיד וכינה אותו "החוט המאריך של נתניהו". הוא אמר: "האיש שהבטיח שלא יישב בממשלה שתעלה את המיסים למעמד הביניים מתנפל עכשיו על מעמד הביניים והשכבות המוחלשות כאחוז אמוק, בתקציב ברוטאלי ואכזרי כמותו טרם נראה.

"הפער בין הרטוריקה המלטפת של לפיד לתקציב חסר החמלה שלו גם הוא הונאה אחת גדולה של הציבור. הונאה ערכית ומוסרית שאין עליה מחילה. אתה מר לפיד שנבחרת על גב המילים היפות, דורס כעת ברגל גסה את ערך המילה. אם זו פוליטיקה חדשה אז אני גאה להיות פוליטיקה ישנה".

בנוסף הציג כבל שורה של צעדים אלטרנטיביים לגזירות לפיד וביניהם הטלת מע"מ דיפרנציאלי. "העלאת המע"מ ל-18% היא מכת מוות לשכבות המוחלשות. לא יתכן, לא הגיוני ולא אנושי לדרוש ממשפחה ממוצעת או קשת יום לשלם אותו מע"מ על לחם, קוטג' או מחברת לילד, כמו זה שמשלמים עשירי הארץ על מכוניות פאר ויאכטות. יש פה עיוות שזועק לשמיים. מע"מ דיפרנציאלי שיקל ולו במעט על המשפחות שעובדות קשה וחוסכות שקל לשקל, הוא המהות של צדק חברתי".

צעד נוסף אותו הציג כבל הוא הקיצוץ בתקצוב ההתנחלויות. "במקום הקיצוץ בחינוך שהוא מנוע הצמיחה וצמצום הפערים המרכזי שלנו היינו מקצצים באופן דרמטי בתקציבי ההתנחלויות המבודדות שלא יהיו חלק משום הסדר עתידי. לא יתכן שגם התקציב הבא ימשיך את העיוות לפיו מחוץ לקו הירוק מתנהלת מדינת רווחה ובתוכו נאבקת החברה הישראלית כדי לשרוד".

ח"כ אריה דרעי (ש"ס) נימק את הצעת סיעתו: "ערב חג השבועות, יושבת כעת ממשלה יהודית בארץ הקודש ועומדת להחליט על הוספת חמישים אלף ילדים למעגל העוני ולהעמיק את העוני בקרב מאות אלפים. למה אני, כחבר כנסת שמשתכר יפה, לא משלם חמישים אחוז מס על קצבאות הילדים? קזזו לנו, המבוססים, ותנו לריקי כהן מחדרה. קשה מאוד להתמודד מול יו"ר ההסתדרות. ברגע שהתחיל מאבק של ועד היתה התקפלות טוטאלית. אף אחד לא שילם את המחיר והאוצר ויתר. כשזה מגיע לשכבות החלשות, להם אין ועדים, שם הכי קל לקצץ".

 ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "הבור לא נוצר בגלל החרדים או בגלל ההוצאות, אלא בשל חישוב שגוי של פקידי האוצר של צד ההכנסות. מה עושים בעסק פרטי עם כלכלן שעושה כזאת טעות? מפטרים אותו. אבל הפקידים נותנים כעת את העצות לשר האוצר שלא מבין בזה כלום.  אפשר לקחת הון עתק במיליארדים מחברות שבקושי משלמות מס, אבל במקום זה בוחרים לגזול מהקשישים הסיעודיים 200 מיליון".

 ח"כ חנא סוייד (חד"ש) נימק את הצעת סיעות חד"ש, רע"מ-תע"ל-מד"ע ובל"ד: "נדהמתי לקרוא בדברי הפתיחה של התקציב: "זהו תקציב של תקווה ויוצר תחושת שוויון". עמוד השדרה של הממשלה הנוכחית הוא אותו אחד של הממשלה הקודמת. אני לא מבין מפני מה התקציב הזה אמור להציל אותנו? מאותם אלה שגרמו גירעון של עשרות מיליארדי שקלים? מפני מי תצילו אותנו, מעצמכם?"

 ח"כ ישראל חסון (קדימה): "החטא הכי גדול שמרחף מעל התקציב הוא חטא היוהרה. אני לא יודע מהיכן האנשים שעומדים מאחורי התקציב הזה שואבים את תעצומות הנפש. מי הם הפקידים שטעו בהערכת הגירעון? והאם הם ממשיכים לייעץ לכם? מה שנוצר כאן הוא לא בור, הוא תעלה שלמה. אני מוטרד מהתהליך קבלת ההחלטות ומהביטחון העצמי הרב מדי בדרך".

 סגן שר האוצר, ח"כ מיקי לוי(יש עתיד), השיב בשם הממשלה ואמר כי תקציב הביטחון גדל בשנים האחרונות בגלל האיומים על עצם קיום מדינת ישראל. "בכל מקרה יהיה קיצוץ מסוים בתקציב הביטחון", אמר לוי. עוד אמר שהוא מבין את כעס הציבור שפוגעים לו בכיס. "יש גם מי שאומר שהפנינו גם להבטחותינו בבחירות. למעשה, אנחנו מחויבים לאדם העובד, לחלוקה שוויונית בנטל העבודה והמיסים, אנחנו נבצע טיפול שורש במצוקת הדיור. יחד עם זאת, אין נסים. האם הגירעון הגדול יכול להיעלם סתם? 

"התקציב הנוכחי מחייב הכרעה מהירה", אמר סגן שר האוצר. "כולם ייקחו חלק במהלך אמיץ. לצורך כך נדרשת מנהיגות אמיצה. בתקציב הגדלנו את המיסים אף השתדלנו להימנע מפגיעה בקצבאות נכים והתקציב גם גדל. כולם שותפים בסגירת הגירעון. בנוסף העלינו את מס החברות ונטפל בהון השחור. שינינו את סדר העדיפויות והתמקדנו בשיווין בנטל. יציאת כלל האנשים לשוק העבודה תגדיל את מעגל העבודה ואת הכנסות המדינה ממסים". שר האוצר החליט על העברת תקציב מיידי לניצולי השואה כמו גם תקציב לביטחון תזונתי. הממשלה מסתערת גם על חוק הריכוזיות. שר האוצר החליט לבחון גם את התמלוגים ממשאבי הטבע שאינם נפט. השר החליט גם על צמצום תאגידי המים כדי להוזיל את מחירי המים. ברור לאופוזיציה שיש צורך בהחלטות קשות כדי לא להיקלע לבולען". "וכולם מאשימים את שר האוצר, לפיד!" יידרש לנו פרק זמן ארוך לתקן את הדרוש תיקון. המשק ייפתח לתחרות וירדו מחירים".

1 Comment

  1. אייל
    14 במאי 2013 @ 5:02

    שמאל קיצוני מיזטרופי שונא ישראל שונא התיישבות שונא יהדות שונא חרדים שונא עולים שונא את כל מה שסביבו
    מי זה איתן כבל? חבר כנסת כושל במפלגה שמזמן אבדה אמון הציבור
    מחפש ג'ובים סדרתי (כולל בהסתדרות)
    קצץ אתה במינון ההסתה שלך

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן