Skip to content

שבועות – גם לטבעונים

איך מכינים עוגת גבינה ללא גבינה? נגה פסו הייתה בסדנה של אורנה צבי ולמדה שאפשר ואפילו פחות מסובך משחשבה. המתכונים היו קלים והגבינות יצאו טעימות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חג השבועות הפך בשוגג לחג הגבינות, או בתרגום לטבעונות – ימי הסבל לפרות והעצבות לטבעונים. כמו שאר חבריי הטבעוניים, העסיקה אותי לקראת החג המחשבה על הארוחה עתירת החלב שמחכה לי, ואיך אוכל לחגוג אותו לטעמי הטבעוני.

כיוון שאני טבעונית ותיקה, כבר אין לי חשקים מזדמנים לגבינה וחלב, אני כבר לא זוכרת מה הטעם של קוטג' ושל מאפה עם גבינת ריקוטה. בעיניי הוויתור על הטעמים עדיף על להיות חלק מהבעיה הלא מוסרית הנפוצה, ואני לא מרגישה בחסרונם של אלה.

עם זאת, חג שבועות התקרב והחלטתי להכין גבינה ועוגת גבינה ללא גבינה. גם כדי שיהיה לי מה לאכול, וגם כדי שאוכל להשוויץ ולהוכיח לשאר הסועדים שלהיות טבעוני יכול להיות גם טעים. 

העוגה יצאה רכה מדי והתפרקה. הסיבה היא, ככל הנראה, ויתור על גבינות סויה מתועשות למיניהן בשל החומרים המשמרים המזיקים שבהם. בכל זאת, אני טבעונית גם מטעמי בריאות ולא רוצה להכניס לגוף שלי ג'אנק, גם אם הוא טבעוני. כן, ג'אנק טבעוני, יש דבר כזה.

בחיפושי אחר תשובה טבעונית הולמת, הגעתי לאורנה צבי, המשפט הראשון ששמעתי ממנה היה: "אם היקום שלח אותך אלי, כנראה שיש סיבה". כבר אהבתי את הגישה. מאחורי המשפט הזה עמדה אישה סטנדרטית. היא לא נראתה לי רוחניקית מעופפת, והמשיכה לדבר קרוב מאוד לאדמה.

אורנה צבי בגן הירקות האורגניים שלה (צילום: אורן צבי)
אורנה צבי מלקטת עלים ירוקים למטעמים בריאים בגינה האורגנית שלה בבית יצחק (צילום: אורן צבי)

להפתעתי, חלקנו עבר רפואי שהוביל אותנו למהפך טבעוני דומה. אורנה: "לאחר אין ספור תחלואים לא פשוטים בחיי – בגיל 38 מלנומה, בגיל 48 אירוע מוחי, סכרת גבולית, תת פעילות בלוטת התריס ודלקת חריפה במעי הגס, בחרתי לתקשר עם היקום ממקום של בריאות. בחרתי להתיידד עם הגוף שלי על בסיס מערכת יחסים המושתת על הקשבה, כבוד ואמון – בחרתי בחיים.

חיבור רפואי-טבעוני והפצת הבשורה

"השינוי הענק בתזונה", מספרת אורנה, "הגיע כשהכרתי את תומר סברון, פסיכולוג קליני רוחני וטבעוני. תומר עזר לי להכיר את רזי הטבעונות/ טבעונאות. זרמתי עם השינוי לאט ובבטחה. קיבלתי תמיכה מלאה מבן זוגי האהוב אורן. הוצאנו ממטבחינו את כל הרכיבים מן החי. השינוי במצבי בריאותי החל לסמן את אותותיו ונכון להיום אני לא נעזרת בתרופות וחיה על תזונה טבעונית נקייה מחומרים מעובדים.

"התחלתי ללמוד על רזי המטבח הטבעוני / רו פוד. לאחר תהליכי ניסוי וטעייה הטמעתי את השינויים אותם בחרתי לבצע. אני מאמינה בשילוב ובהתאמה אישית ולא מאמינה בקיצוניות. מאמינה באוכל חי ומלא ומשלבת את תזונת הרו פוד עם הטבעונות", כך סיפרה והזמינה אותי לסדנת גבינות שיזמה במיוחד לקראת שבועות. סדנה עבורנו – הטבעונים המודאגים מהשאלה: איך חוגגים חג גבינה ללא גבינה?

עלות הסדנה הייתה זולה משמעותית משאר הסדנאות שנתקלתי בהן ברשת, וכיסתה בערך את עלות המוצרים. כששאלתי על כך את אורנה, היא דיברה על שליחות: "אני רוצה להפיץ את הבשורה ואת הדרך, ללמד כיצד לתמוך בגוף ולהעניק לו את הטוב ביותר, כמו שאני חוויתי, ולא להפוך ללקוחת זהב של קופת חולים. אני מרגישה שזה סוג של שליחות לומר לכל האנשים – יש דרך אחרת. עלינו להיות קשובים לצרכים הגופניים, נפשיים ורוחניים שלנו".

אחרי שלמדנו להכיר זו את זו עברנו לפרקטיקה ולשאלת השאלות – איך מכינים סעודת חג גבינתית של שבועות בלי טיפה אחת של חלב. בסדנה גיליתי שזה אפשרי ואפילו פחות מסובך משחשבתי והכנו סוגים שונים של גבינות. הטבעונים הטריים שבחבורה אישרו שהטעם מאוד מזכיר את הטעם המקורי. המתכונים היו קלים, ההכנה במקום הסירה סופית את החשש, והגבינות יצאו טעימות.

גבינות טבעוניות לחג שבועות (צילום: אורנה צבי)
גבינות טבעוניות לחג שבועות (צילום: אורנה צבי)

עוד לפני שסיימתי את נישנושי הגבינה שלי, הייתי שבעה מכדי לטעום את הפשטידה שהכנו, אבל בכל זאת טעמתי. בסדנה למדנו גם להכין מוצרי יסוד טבעוניים בסיסיים, כמו חלב סויה, מפולי סויה, וגם איפה קונים את המצרכים המתאימים. הכנת חלב סויה באופן עצמאי שימחה אותי במיוחד, כיוון שכעת שאני יודעת להכין לבד ואין לי צורך בחלב הסויה התעשייתי והלא בריא של הסופר.

מהפך בכל הבית

הסתכלתי בדירה של אורנה שהפכה כולה למקדש אהבה ועשייה טבעוני. כשאורנה ראתה את עיניי סוקרות את הדירה, השולחן הערוך בגבינות ומאפים שבסלון והמטבח שגם הוא היה עטור במוצרי "חלב", היא סיפרה: "הטבעונות הפכה את מטבחי ל"סטודיו. גיליתי טעמים חדשים ומדהימים וכשאני נכנסת למצב רוח יצירתי אני יוצרת מנות חדשות וטעימות וכל שכניי נהנים מהטבעונות ומתמלאים בסקרנות לגבי האוכל הטבעוני. כשאני מצליחה לקרב מישהו לטבעונות ורואה את השינוי שחל בו זה ממלא אותי בהתרגשות ובאנרגיה חדשה".

גם טבעונים ותיקים צריכים מתכונים חדשים

כשהסתיימה הסדנה ופניתי לומר לאורנה שלום וללכת, מצאתי אותה על הספה במרפסת, מלטפת את הכלב שלה. "הטבעונות קירבה אותי לבעלי חיים", היא חייכה. "אני חשה שיש בי חמלה כלפיהם יותר מאשר בעבר. את כל האהבה לאדם לאוכל ולחי אני מעבירה בסדנאות שלי".

הסדנאות של אורנה מגונות. יש למתעניינים, מתחילים/ מתקדמים, וסדנאות עם עם ליווי אישי ומפגשים קבוצתיים להטמעת השינוי. שמחתי על הרעיון לעניין לא-טבעוניים במטבח הטבעוני, והבנתי את הצורך בהטמעת השינוי. במשך תקופה ארוכה של טבעונות אני נתקלת באנשים שחוששים לנסות או שהתקשו באורח החיים הטבעוני וחזרו להיות צמחוניים. מסקנת היום שלי הייתה: שאפילו טבעונים ותיקים כמוני צריכים מתכונים חדשים.

הרגשתי את האהבה האמתית הזו שהיא מדברת עליה, לכלבים, לאנשים ולבעלי חיים באשר הם.    פניתי לצאת מהדירה עם חיוך של הזדהות, כשברגע האחרון נזכרתי במטרה לשמה הגעתי, שאלתי אותה על השילוב של טבעונות וארוחות משפחתיות, כמו סעודת השבועות הבאה עלינו לטובה. אורנה משתפת: "בן זוגי ואני טבעונים. ילדיי אסף ומעיין כבר חיים באופן עצמאי ובוחרים את דרכם, אך כשהם שמגיעים הביתה, במקום האוכל המסורתי אליו היו רגילים הם נחשפים לטעמים/ ריחות חדשים. אני משתדלת לקחת מתכונים אהובים, 'לטבען' אותם ולהפוך אותם לבריאים יותר".

יצאתי החוצה לעולם הלא טבעוני כשברשותי ידע בסיסי ומתקדם, ומאמינה שיהיה לי ולמשפחתי חג שבועות שמח, משביע, טעים ומלא בקישים, קינוחים וגבינות, גם בלי גבינה.

לפרטים נוספים על סדנאות הגבינה והאוכל הטבעוני הבריא של אורנה:

טלפון: 050-7289725 , דוא"ל: [email protected]

רוצים לנסות לבד?

לקראת שבועות הבלוגיסטים הטבעוניים מעלים אין ספור מתכונים ותמונות מעלות ריר. הנה כמה מהמובחרים שבהם:

עוגת גבינה ללא גבינה וללא אפיה  

עוגת ביסקוויטים טבעונית  

בלינצ'ס טבעוני

קיש פלפלים ו"גבינות" טבעוני 

גבינת טופו ביתית טבעונית

גבינת קשיו טבעונית

רוצים לחגוג עם חברים?

את העמותה לקידום הטבעונות בארץ אין טבעוני שלא מכיר. ומי שלא מכיר, זה הזמן להכיר – לאחר ההצלחה המסחררת וההיענות הרבה של המנגל הטבעוני, "ויגן פרנדלי" עורכת אירוע "פסטיבל שבועות ללא גבינות". באירוע ימכרו מנות טבעוניות במחירים סמליים ויועברו סדנאות בנושאי תזונה, סדנת הכנת גבינות טבעוניות, איכות הסביבה, עזרה ראשונה לבעלי חיים, יוגה, טבעונות וכושר, עיסויים ועוד.

האירוע החגיגי ופתוח לכל הטבעוניים ולכל המתעניינים, וייערך בגני יהושע בתל אביב ביום רביעי 15/5, החל משעה 11:00.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן