Skip to content

המדינה מנסה להכשיר את המאחזים הבלתי חוקיים

המדינה ענתה היום לבית משפט העליון על רקע דרישת השופטים לפעול ללא דיחוי לפינוי המאחז הלא חוקי גבעת אסף והסבירה כי הקרקעות עליהן יושב המאחז נרכשו ברובן וההליכים לאישור העסקה כבר החלו, ובכך נסללה הדרך להסדרת חוקיות היישוב ולמניעת פינויו. שלום עכשיו: "מדובר בסטירת לחי למאמציו של קרי... שר הביטחון מגן על נערי הגבעות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדינת ישראל הודיעה היום לבית המשפט העליון כי בכוונת המדינה לנסות ולהכשיר את הסדרת חוקיותם של ארבעה מאחזים לא חוקיים, למרות שלגבי אחד מהם לפחות, מאחז גבעת אסף, קיים צו פינוי  שהוצא על ידי העליון.

על פי הודעת המדינה, הקרקעות עליהן יושב המאחז גבעת אסף נרכשו ברובן וההליכים לאישור העסקה כבר החלו, ובכך נסללה לדעת המדינה הדרך להסדרת חוקיות היישוב ולמניעת פינויו. בעניין שלושת המאחזים הנוספים שבכוונת המדינה להכשירם – מצפה לכיש, גבעת הרא"ה ומעלה רחבעם, טוענת המדינה כי הם נמצאים בדרום הר חברון ובגוש עציון, וממוקמים ברובם על קרקעות המדינה ולכן היא הורתה למתאם פעולות הממשלה בשטחים לבדוק את האפשרות להכשירם חוקית.

גבעת אסף (מקור: אתר יישוב)
גבעת אסף (מקור: אתר יישוב)

הודעת המדינה באה בעקבות עתירה שהגישה תנועת שלום עכשיו, ובה קראה לפנות שישה מאחזים שלגביהם הוצא צו תיחום, המכריז עליהם כלא חוקיים ומאפשר לפנותם בכל עת. העתירה עצמה עסקה בעיקר בפינוי גבעת אסף, עליו בית נשפט הורה בפסק דין, והמדינה שבה ודחתה פעמיים את הפינוי בטענות שונות. הפינוי היה אמור להיערך סמוך למועד פינוי שכונת האולפנה בבית אל בחודש יוני 2012.

בית המשפט הדגיש כי מדובר במאחז שנבנה רובו ככולו על קרקעות פרטיות פלסטיניות. לאחר פינוי שכונת האולפנה, שלווה בטונים צורמים, התפרעויות מתנחלים מול בית המשפט והפגנות, רצתה הממשלה להימנע מעימות נוסף עם מתנחלים. לכן פנתה המדינה  לבית המשפט העליון וביקשה לדחות את פינוי המאחז בטענה כי תושביו רכשו חלק מהקרקעות שעליו הוא יושב והדבר טעון בדיקה. המתנחלים הציגו מסמכים חלקיים לגבי חלק קטן מקרקעות נשוא הדיון, לגביהן נטען כי נרכשו לכאורה מפלסטיני שהלך בינתיים לעולמו. אלא שהתביעה הוכיחה כי החתימות לכאורה על מסמך זה נחתמו לאחר מותו של הפלסטיני והוכיחה לדבריה בכך כי המסמך מזויף.

 לאחרונה פנתה המדינה שוב וביקשה לדחות את מועד הפינוי ובית המשפט הסכים לדחייה נוספת וציין כי זו הדחייה האחרונה. בשבועות האחרונים הביעו המתנחלים חשש כי יש בפרקליטות מי שמבקש לפנות את המאחז חרף רכישת הקרקע לטענתם. הם אף הפגינו בשל כך מול משרד ראש הממשלה. כעת נראה כי במינהל האזרחי קיבלו באופן עקרוני את טענותיהם.

 בתנועת שלום עכשיו, שהגישה את העתירה, מסרו היום בתגובה להודעת המדינה, כי "מדובר בסטירת לחי למאמציו של קרי. במקום להגן על האינטרסים של המדינה, מגן שר הביטחון על נערי הגבעות ומבקש להכשיר מאחזים שהיו מיועדים לפינוי. את המחיר הכלכלי והמדיני של המהלך תשלם המדינה כולה".

יש לציין כי מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי,  אמור להגיע לביקור בישראל בשבוע הבא. קרי הצהיר כי בכוונתו להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן. בהודעה שנמסרה מטעמו צוין כי ינסה לדון במאמצים לחדש את המשא ומתן המדיני.

גורם מדיני הגיב לדברי קרי ומסר בשבוע שעבר כי המו"מ יתחדש בחודש הבא בעקבות מאמציו של מזכיר המדינה. לדבריו, "ישראל הציגה לארה"ב רשימה של צעדים שהיא מוכנה לבצע, הכוללת הקפאה או האטה שקטה של הבנייה מחוץ לגושי ההתנחלויות, וכעת מחכים לתשובה מהצד הפלסטיני".

המתנחלים מצדם זעמו על נושא הקפאת הבנייה בשטחים ושר השיכון, אורי אריאל, הודיע כי עניין זה לא תואם עם תנועת הבית היהודי וכי התנועה תתנגד לכך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן