Skip to content

הפגנת ענק ביידיש: לא לגזירת הגיוס לצה"ל

עשרות אלפי חרדים הפגינו הערב בבירה. מנהיגי הפלג הקיצוני "העדה החרדית" קראו לציבור למנוע את הגזירה המרחפת מעל ראשי האברכים. המפגינים תקפו שוטרים, אנשי תקשורת וחיילים וששה שוטרים נפצעו. המנהיגים הבולטים בזרם המרכזי של הציבור החרדי - הרב עובדיה יוסף, הרב אהרון לייב שטיינמן וראשי החסידויות המרכזיות נעדרו מההפגנה והתנגדו לה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עשרות אלפי  חרדים משתתפים הערב (חמישי) בהפגנה אלימה מול לשכת הגיוס בירושלים נגד "גזירת הגיוס" המרחפת על תלמידי הישיבות. מרבית הנאומים נישאים ביידיש ומיעוטם בעברית. מספר המפגינים מוערך ב-35 אלף איש. ההפגנה נערכת ביוזמת מנהיגי הפלג הקיצוני "העדה החרדית", אליהם הצטרפו גם כמה רבנים מהזרם המרכזי והיא ממוקמת לא רחוק משכונת מאה שערים בבירה, סמוך ללשכת הגיוס ברחוב רש"י בשכונת מקור ברוך וברישיון משטרתי.

שני שוטרים נפצעו באורח בינוני מהשלכת אבנים ועוד ארבעה נפגעו באורח קל. השוטרים שנפגעו פונו לבית החולים הדסה עין כרם לקבלת טיפול רפואי. בהפגנה נפצעו חמישה מפגינים באורח קל. כוח משטרה החל לפזר את המפגינים בסיום ההפגנה וארבעה נעצרו.

עצרת חרדית מול לשכת הגיוס בירושלים (צילום באדיבות "בחדרי חדרים")
הפגנת כוח או הפגנת חולשה?. עצרת חרדית מול לשכת הגיוס בירושלים (צילום באדיבות "בחדרי חדרים")

המארגנים קראו במערכת הכריזה ובמנשרים שחולקו לציבור לא ליצור פרובוקציות, אך כבר עם תחילת העצרת נרשמו עימותים ומפגינים השליכו חפצים לעבר השוטרים והתיזו עליהם נוזלים. גם עיתונאים וחיילים חרדים שנקלעו לאזור במדי צה"ל זכו במטר קללות והשלכת חפצים. כוחות משטרה ומג"ב יוצרים חיץ של כמאתיים מטר בין המפגינים ללשכת הגיוס המבוצרת, ועשרות צעירים חרדים מיידים אבנים לעברם.

הפגנה קטנה של אנרכיסטים

במקביל, סמוך למלון שערי ירושלים מתקיימת הפגנה של כמה עשרות מפגינים אנרכיסטים, התומכים בחרדים וקוראים לא להתגייס לצבא. האנרכיסטים ניסו לצאת בתהלוכה לכיוון מקום ההפגנה, אך כוח משטרה עצר בעדם והחזיר אותם לאזור המלון.

"זכור! גורלך וגורל צאצאיך בידיך!", נכתב במודעות ובפשקווילים המבשרים על ההפגנה החרדית הגדולה. "השתתפותך בעצרת הרבבות היא האלטרנטיבה היחידה להצלת הנוער מגזירת הגיוס!… גזירות השלטון מאיימות על עתיד עם ישראל כולו … זה הזמן להוכיח נחישות ולמנוע את הגזירות!". במקביל נשלחו הודעות קוליות לאלפי בתי אב חרדיים. "עקב גזירת הגיוס הנוראה המרחפת על עולם התורה", נאמר בהודעות, "בהוראת מרנן ורבנן גדולי ישראל נצא כולנו בני הישיבות ואברכי הכוללים וכל החרדים לדבר ה', להקהל ולעמוד על נפשנו בעצרת שתתקיים הערב".

רבני הזרם המרכזי נעדרו (צילום באדיבות "בחדרי חדרים")
רבני הזרם המרכזי נעדרו (צילום באדיבות "בחדרי חדרים")

ההפגנה נפתחה בקריאת פרקי תהלים נגד "גזירת הגיוס". רבני העדה החרדית מאשימים את הממשלה כי לאחרונה "הגדישה את הסאה עשרת מונים" בגזירות נוספות נגד החרדים, והיא מנסה "לבדוק את הדופק" בציבור זה – "האם נאזור אומץ ונחגור כלי מלחמה, או שמא נרים ידיים בהכנעה חס ושלום". בהפגנה נושאים דברים הרב יצחק טוביה וייס, הרב משה שטרנבוך והאדמו"ר מתולדות אהרון, רבי דוד קאהן, ממנהיגי העדה החרדית. לצדם, בשילוב כוחות לא שגרתי במגזר החרדי, גם רבנים מרכזיים כמו הרב שמואל אויערבאך, הרב יהודה עדס והרב משה צדק.

המנהיגים הבולטים בזרם המרכזי של הציבור החרדי – הרב עובדיה יוסף הספרדי, הרב אהרון לייב שטיינמן הליטאי וראשי החסידויות המרכזיות בולטים בהעדרם, כי הם אינם תומכים בהפגנה. בימים האחרונים נערכו פניות רבות לחסידויות הגדולות כמו חסידות גור, בעלז וויז'ניץ – וכל הפניות עלו בתוהו. עסקני החסידויות לא השתכנעו כי מטרת העצרת היא רק נגד גיוס בחורי הישיבות, והעלו חשש כי קיומה יציף שוב את הנושא לכותרות הראשיות בתקשורת.

המודיע ויתד נאמן – התעלמו 

גם העיתונות החרדית לא התגייסה כולה למען העצרת. עיתון "הפלס", המזוהה עם ביתו של הגר"ש אוירבעך, נרתם למערכה. כך גם עיתון "המבשר" שפרסם בתחילת השבוע את מכתבם של דייני בד"ץ "העדה", בצירוף חתימתו של הגר"ש ואזנר. הבוקר פירסם העיתון גם את קריאת אוירבעך וסולובייצ'יק להשתתף בעצרת. לעומתם, היומונים הגדולים בתקשורת החרדית – המודיע ויתד נאמן – התעלמו לחלוטין מהעצרת המתוכננת.

בחודש שעבר התכנסה לראשונה הוועדה לחיול ושוויון בנטל, בראשות השר יעקב פרי מ"יש עתיד". הוועדה אמורה בסופו של דבר להביא להצעת חוק שתסדיר את גיוסם של בחורי הישיבות לצה"ל ולשירות אזרחי וכן את גיוסם של צעירים ערבים לשירות אזרחי משמעותי. המתווה שאותו מבקשים אנשי יש עתיד והבית היהודי להביא נכלל בהסכם הקואליציוני. לפי החלטת הממשלה, הוועדה צריכה לסיים את עבודתה תוך 49 ימים. במהלך זמן זה על הוועדה לגבש תקציר חוק ולהגיע להסכמות בכל הנוגע לכל סעיפי החוק – כולל המכסות, הסנקציות, לוחות הזמנים ומתווה השירות. על הוועדה להגיש המלצות לקביעת יעדי השירות לתקופת המעבר, דרישה לקיצור התקופה הזו וסוגיית דחויי השירות וכניסתם לשוק העבודה.

לפיד: גיוס זה לא גזירה

בווידאו צ'אט שהעלה הערב לשידור שר האוצר יאיר לפיד, הגיב השר להפגנת החרדים: "גיוס זה לא גזירה. לשרת את עם ישראל איננה גזירה. אני התגייסתי לצה"ל, בני מתגייס לצה"ל וכך בני משפחתי. אני לא חושב שלעמוד מהצד ולראות אדם אחר שמסכן את חייו למען המדינה, זה ראוי. גיוס הוא לא גזירה".

[related-posts]

1 Comment

  1. משה
    17 במאי 2013 @ 1:33

    כן להתגייס ולכתוב ב"מחנה" זה לא גזירה מר יהיר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן